(צילום: משי בן עמי)
בזמן שבמרבית מדינות המערב מחכים לאישור של מינהל המזון והתרופות האמריקני, בבריטניה צפויים להתחיל לחסן לקורונה כבר מחר (ג'). שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" ללונדון, יניב חלילי מספר כי ההתרגשות לקראת מבצע החיסונים בממלכה היא גדולה, אך שגם אותה כדאי לקחת בפרופורציה.
"ההתרגשות כאן היא גדולה", מספר חלילי באולפן ynet. "יש כאן תחושה שמתחילים לראות את סוף המגפה, זו תחושה אופטימית מדהימה - מי חשב שתשעה חודשים לתוך המגפה נתחיל לראות את הסוף. עם זאת, מילת המפתח היא 'מתחילים'. התהליך הזה ייקח עוד הרבה זמן".
לדבריו של חלילי מנות החיסון הראשונות של חברת פייזר הגיעו לבריטניה מבלגיה אתמול, וכעת מופצות בבתי החולים. "אלו הן 800 אלף מנות החיסון הראשונות מפייזר. כבר מחר מתחילים לחסן והיום מתחיל המבצע הלוגיסטי של פיזור כל אותן מנות חיסון במרכזי חיסון ברחבי בריטניה. מחר יתחילו לחסן תשע קבוצות שהן קבוצות הסיכון העיקריות, תשע הקבוצות האלה מהוות בין 90 ל-99 אחוזים מהאנשים שנמצאים בסכנת חיים מנגיף הקורונה.
"בעצם בריטניה רוצה קודם כל להבטיח את שלומם של כמעט כל האנשים שיכולים למות מהמחלה הזאת - אנשים מעל גיל 80, אנשים בבתי אבות ואנשים בקו החזית של המערכת הרפואית, כלומר רופאים ואחיות שעובדים בבתי חולים - הם האנשים שייתחסנו ראשונים".
3 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
מחר: החיסון של חברת פייזר יינתן בבריטניה
(צילום: EPA)
הקבוצה האחרונה לקבל את חיסוני הקורונה, לדבריו של חלילי, הם קבוצת האנשים שנמצאים מתחת לגיל 50, שיקבלו את החיסון רק באביב. "לקראת סוף החודש מצפים שהחיסון של אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד יאושר ואז ייכנסו כאן להליך חיסון יותר מהיר של האוכלוסייה. בריטניה קנתה 100 מיליון מנות חיסון כאלה. מדובר כמובן במוסדות בריטיים, כך שהתחיל הזה יואץ".
למרות ההתרגשות הגדולה, מספר חלילי, קיימים קשיים לוגיסטיים בשינוע החיסון של חברת פייזר. "העניין הלוגיסטי כאן לא פשוט, מכיוון שמהרגע שהחיסונים האלה יוצאים ממחסני החברה בבלגיה יש להם פרק זמן של חמישה ימים להיות מוחדרים לגופו של המתחסן. בנוסף, יש לשמור אותם מתנאי קירור של מינוס 70 מעלות ואפשר לשנע אותם רק עד ארבע פעמים.
"כך יוצא שהבאת החיסונים מבלגיה לבריטניה ומבריטניה לבית החולים ומבית החולים לבית האבות - כל מקטע כזה מפחית את העמידות של החיסון או בעצם מקצר את תוחלת החיים שלו. מדובר אם כן במבצע מאוד מורכב. בנוסף, יש לזכור שכל חיסון צריך להינתן בשתי מנות בהפרש של 21 ימים, אז צריך לחסן את כל האוכלוסייה בפעם אחת ואז אחרי שלושה שבועות לחסן את אותה אוכלוסייה שוב, לוודא שהם מקבלים פעמיים את החיסון מבלי לפספס, ורק שבעה ימים אחרי המנה השנייה - החיסון למעשה מגן מהדבקה".
האם בבריטניה קיימת נכונות להתחסן?
"כן. קודם כל יש את מרבית האוכלוסייה בעצם שנאלצת להמתין לחיסון כי הם לא באוכלוסיית סיכון, שאומרים בואו ניתן לראשונים להתחסן ואז נראה מה מצבם. מנגד יש כמובן אתה אלה שמתנגדים לחיסונים אבל ההערכות מדברות על כך שמתוך 65 מיליון תושבי הממלכה יחוסנו בשלב הקריטי, במאסה הראשונית, לפחות 50 מיליון בני אדם. זאת אומרת שרוב האוכלוסייה תתחסן.
"הממשלה הבריטית גם שוקלת דרך לעודד אנשים להתחסן בכך שהיא תנפיק דרכונים ביולוגיים. כלומר אלו יהיו דרכונים שיתעדו את החיסון ויאשרו כניסה למקומות באירופה. כך אם ארצה ללכת להופעה של להקת הרוק האהובה עליי או למשחק כדורגל של ארסנל, אני אצטרך להראות את הדרכון הביולוגי שלי ולהראות שהתחסנתי ורק כך אני אוכל להיכנס. הם כן בודקים ניסיון להקל על אותם אנשים שמתחסנים כדי לעודד אותם להגיע ולהתחסן".
3 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
החיסון לקורונה של פייזר
(צילום: AFP)

השפעת החיסונים על התחלואה בישראל: לא לפני חודש מרץ

בתוך כך, נמשך המאבק בנגיף הקורונה בישראל. היום הוא היום השני ברציפות עם יותר מ-3% חיוביים לנגיף הקורונה. על פי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, שיעור החיוביים אתמול (יום ראשון) היה 3.3%. מספר המאומתים - 1,230. בסך הכול בוצעו כ-37 אלף בדיקות קורונה. לרשימת היישובים האדומים התווספו לראשונה מאז סיום הסגר השני גם ערים יהודיות. הערים עפולה ומעלות תרשיחא הפכו לאדומות, וכך גם כעביה-טבאש-חג'אג'רה וראמה.
ראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה בדיון כי בתרחיש האופטימי ביותר לחיסונים – יש להיערך למגפה לפחות עד חודש מרץ: "כל מה שניסינו מבחינת אכיפה לא עובד". המל"ל הציג גישה מרוככת יותר. סגן ראש המל"ל איתן בן דוד קרא לפתוח עוד קניונים כדי למתן את העומס ואמר לשרים כי "הפיילוט הוכיח כי הקניונים הוא מקום המסחר המנוהל והבטוח ביותר בתחום".
אמש, אחרי דיון בן ארבע שעות ברקע העלייה בתחלואה החליטו חברי קבינט הקורונה להתפזר בלי לקבל החלטה על החמרה בהגבלות. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להמשיך את ההכרעות היום ב-19:00. מאחר שפיילוט הקניונים, השווקים והמוזיאונים אמור היה לפקוע בחצות הוא הוארך ב-48 שעות כדי לאפשר להם להמשיך לפעול.
3 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
על הפרק עמדה שורת צעדים כגון סגירת הקניונים והמסחר בחנויות, צמצום הצפיפות בתחבורה הציבורית, בידוד לכל השבים מחו"ל והפסקת הלימודים לפחות בערים האדומות - לנוכח תחזית קודרת של 7,400 נדבקים חדשים ביום בעוד שלושה שבועות.