בשיתוף ד"ר ליאורה אברמוב ואינפומד

כ-16% מהנשים, בעיקר נשים צעירות, יסבלו מוסטיבוליטיס – תופעה בה קיימת רגישות יתר בפתח הנרתיק (אזור המכונה וסטיבולום). הגורם לבעיה הוא רגישות יתר של העצבים המצויים בעור מסביב לפתח הנרתיק אשר יוצרת תגובת כאב למגע בעיקר בניסיונות חדירה.

צפו ברופאה מסבירה


מהם הגורמים האפשריים לוסטיבוליטיס?
פעמים רבות, גם לאחר בירור מקיף, הגורם לכאבים בפתח הנרתיק נותר לא ידוע. עם זאת, ישנם מספר גורמים נלווים לתופעה ובהם קשר גנטי (התופעה קיימת במספר נשים במשפחה), או מצב של רגישות יתר עצבית כללית באישה, כמו למשל מקרים של פיברומיאלגיה, תסמונת מעי רגיש או שלפוחית שתן רגיזה.
לעיתים, קיים קשר גם לתפקוד לא תקין של שרירי רצפת האגן המוביל לכאב. גם במקרים בהם קיים חוסר באסטרוגן (למשל בקרב אלה אשר נוטלות גלולות למניעת הריון, נשים אחרי הנקה או נשים לאחר גיל המעבר) עלול להופיע יובש נרתיקי וכתוצאה ממנו יתפתחו כאבים בחדירה. לבסוף, מצבים של דלקות כרוניות בעיקר ממקור פטרייתי או עקב זיהומים ויראליים בפתח הנרתיק (כמו למשל זיהום מנגיף ההרפס) יכולים לעורר את הכאב.

האם קיימות דרכים לטיפול בכאב?
הטיפול בוסטיבוליטיס בהחלט אפשרי והוא תלוי בראש ובראשונה בקיום של גורמים נלווים. כך למשל, אם אישה סובלת מכיווץ של שרירי רצפת האגן, היא תופנה לפיזיותרפיה של רצפת האגן. אם קיימת היסטוריה של דלקות נרתיקיות חוזרות או מחלה ויראלית קיימת, טיפול בזיהום יהיה השלב הראשון בטיפול בכאב. וסטיבוליטיס שמקורו הוא מחסור באסטרוגן יטופל באמצעות שינוי של אמצעי המניעה או הוספת טיפול באסטרוגן מקומי. אם המקור לבעיה נעוץ בחרדה מהחדירה או ירידה בחשק המיני, בני הזוג יופנו לטיפול מיני.

באם לא נמצא גורם ברור, איך ניתן לטפל?
ישנם טיפולים מקומיים המשפיעים ישירות על העצב הרגיש, כמו משחות אלחוש בהן יש להשתמש לפני קיום יחסי מין, משחות למריחה יומיומית המסייעות בהעלאת סף הכאב, הזרקות בוטוקס מקומיות, טיפול בלייזר קר ואף דיקור סיני. במצבים בהם הטיפולים השמרניים לא הועילו בהקלה על הרגישות, יישקל ניתוח וסטיבולקטומי לכריתת האזור הרגיש.
חשוב לציין כי למרות שאיתור הגורם לכאב והטיפול בו עלול להיות לעיתים מורכב וממושך, בקרב רוב הנשים אבחון מקיף והתאמת טיפול יסייעו בפתרון הבעיה ובשיפור איכות החיים.

בשיתוף ד"ר ליאורה אברמוב ואינפומד