טובות גם לאלרגיה
(צילום: משי בן עמי)

יתרון חשוב למסכות לא רק בהגנה מפני קורונה: עם בוא האביב, יש לכם סיבה נוספת להמשיך לעטות את המסכה. בזמן שמסכות בד ומסכות כירורגיות עושות בשנה האחרונה עבודה טובה בהגנה מפני חלקיקים זעירים כנגיף הקורונה, מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי לגליל בשיתוף הפקולטה לרפואה ע״ש עזריאלי באוניברסיטת בר-אילן בצפת, מראה שהן יכולות להיות יעילות גם בסינון אלרגנים נפוצים.
מחוללי האלרגיה השונים, שבדרך כלל מתפזרים באוויר, גדולים משמעותית מהנגיף, ולכן המסכות מסננות אותם ביעילות. האבקנים של פריחת הזית למשל, מחוללי אלרגיה נפוצים, גדולים פי מאה לפחות מווירוס הקורונה. כך, כשיש פחות אבקנים שנכנסים לאף ולפה, פוחת גם הסיכון להתקף אלרגיה.
"המחקר שלנו בדק את ההשפעות של עטיית מסכה על חולי אלרגיה עם תסמינים קלים, מתונים וקשים", מדווח ד"ר עמיאל דרור, רופא-חוקר במרכז הרפואי לגליל ובפקולטה לרפואה ע״ש עזריאלי באוניברסיטת בר-אילן בצפת.
המחקר מצא כי למעלה מ-60% חוו פחות התעטשויות, נזלת ואף סתום כאשר הם לבשו מסכת מנתחים או מסכת N95
באמצעות נתונים שנאספו מכ-300 אחיות שהשתמשו במסכות כירורגיות או מסכות N95 במהלך תקופה של שבועיים, נמצא כי למעלה מ-60% מהן חוו פחות התעטשויות, נזלת ואף סתום כאשר הם לבשו מסכת מנתחים או מסכת N95. "השימוש במסכות היה יעיל יותר גם עבור האחיות הסובלות מאלרגיות עונתיות בהשוואה לאלו הסובלות מאלרגיה כל השנה. העובדה שלבישת המסכה, המכסה את האף והפה, נקשרה לשיפור בתסמיני האף אך לא לגירוי בעיניים, מרמזת כי המיסוך סייע ככל הנראה להפחתת תסמיני אלרגיה רבים".
במחקר נמצא כי בקרב האחיות שסובלות מאלרגיה חריפה, קרוב ל-40% חוו ירידה בסימפטומים של האלרגיה בעטיית מסכת מנתחים או מסכת N95. מצבן של 30% מהאחיות שסובלות מאלרגיה מתונה השתפר בזכות עטיית מסכת מנתחים ומספר זה עלה ל-40% עם מסכת 95N.
את השיפור המשמעותי ביותר רשמו המשתתפות במחקר שסבלו מאלרגיה קלה – 54% מהן הרגישו שיפור בתסמיני האלרגיה בעת עטיית המסכות משני הסוגים.
1 צפייה בגלריה
מסכה מסכות קורונה אלרגיה
מסכה מסכות קורונה אלרגיה
לסובלים מאלרגיות קשות מומלץ להמשיך לעטות מסכה בחוץ
(צילום: Shutterstock)

גם לפני פרוץ המגפה, ד"ר דיוויד לאנג, אלרגולוג מהמרכז הרפואי-אקדמי Cleveland Clinic באוהיו ארה"ב, ייעץ למטופליו הסובלים מאלרגיות קשות לעטות מסכה בחוץ, במיוחד בפעילויות ממושכות כמו גינון או טיולים בטבע. מומחים נוספים מסבירים שזה עניין של "ניסוי וטעייה", אבל בסופו של דבר אם פחות אבקנים מחוללי אלרגיה חודרים לאף או לפה – כך קטן הסיכון להתקף.
עוד נמצא במחקר הישראלי, שפורסם בכתב העת המדעי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, כי עטיית מסכה גורמת לחדירת אוויר חם ולח לחלל האף. "אנחנו יודעים שאוויר קר ויבש לעיתים גורם לתגובתיות יתר", מסביר ד"ר דרור, "כך שזהו יתרון נוסף של עטיית המסכה".
ההגנה של המסכה משתנה בהתאם לסוג שלה, ובמקרה של מסכות בד – גם לסוג האריגה. ואלא אם כן ממשיכים לעטות אותה גם בתוך הבית, עדיין ניתן להיות מושפעים ממחוללי אלרגיה כמו אבק או אבקנים שנכנסים דרך החלון. "המסכה יכולה לעזור, אבל היא לא בהכרח תעלים את כל התסמינים", מסביר ד"ר דרור.

דרכים נוספות להפחתת הסימפטומים בעונת האלרגיה

  1. בנוסף על מסכת פנים, לסובלים מאלרגיות מומלץ להרכיב משקפיים או משקפי שמש כשהם בחוץ, המסייעות בחסימת אלרגנים - כמו אבקני עצים - ליצור קשר ישיר עם העיניים.
  2. החליפו את המסכה בתדירות גבוהה יותר בעת חשיפה לאלרגנים ידועים כדוגמת אבק או פריחה עונתית.
  3. הימנעו ממגע עם החלק החיצוני של המסכה, ואם אתם משתמשים במסכות בד הקפידו לכבס אותה לעיתים קרובות - מומלץ לאחר כל שימוש, כדי להימנע ממגע עם האלרגנים שנלכדים במסכה וגורמים לגירוי מתמשך.
  4. במקרים של אלרגיה עיקשת שאינה מגיבה לטיפול, רצוי לגשת לקבלת ייעוץ רפואי.