(צילום: ירון ברנר)
משבר הקורונה מציב את ישראל בפני אתגרים חסרי תקדים, אך צעדי הממשלה לא מצליחים לשבור את מעגל התחלואה ההולך ומתרחב. האפידמיולוג ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, התראיין באולפן ynet והבהיר כי לא ייפתר הבלבול והכאוס במדינת ישראל עד שלא ייתנו לגורמים המתאימים לנהל את המגפה.
"זה נכון שבמגפה יש הרבה אי-ודאות, ונכון שבכל מדינות העולם יש קושי בקבלת החלטות מושכלות, אבל אצלנו נראה שמישהו ירד מהפסים. מגיע משרד הבריאות ומציע תוכניות הגיוניות, ואז מגיע המל"ל, בו יושבים אנשים שכל חייהם עסקו בעשיית קודש במערכת הביטחון, ומציע הצעות שהן פשוט מנותקות מהמציאות", הוא אומר.
"לא ברור איזה פיזיקאי מנותק מהמציאות הגה את הרעיון לבצע סגר דווקא בסופי שבוע. מבחינה חברתית בסופי שבוע יש פחות פעילות. אם אנחנו סוגרים את מקומות הפעילות בסופי שבוע, תהיה התקהלות יתר באמצע השבוע שעלולה לגרום לעלייה בהדבקות. לא קיים מודל אפידמיולוגי שמסביר את הרציונל לסגור מקומות כמו חופי ים ודווקא בסופי השבוע.
"גם כאשר מדובר במגפה, צריך לא להיכנס לפאניקה אלא להתבסס על עובדות ולקבל החלטות נכונות. כפי שברפואה אנחנו לא רוצים לתת מינון יתר או טיפול לא נכון, כך גם במגפה צריך לטפל בצורה הנכונה. צריך לעזור לבעלי העסקים, לזכות שוב באמון הציבור. בכל מה שקשור במסעדות למשל - צריך לאפשר למסעדנים לפתוח מקומות בחוץ כדי שאנשים יוכלו לאכול בבטחה. אי-אפשר להשתולל ולקבל החלטות, לקחת אותן בחזרה וליצור בלבול וכאוס".
"אי אפשר לעבוד ככה", מדגיש פרופ' לוין, "צריך שולחן עגול, עבודת מטה, תכנון. אנחנו לא נמצאים עדיין במצב של אי-ספיקה של מערכת הבריאות, אז צריך לפעול בצעדים הנכונים ובזמן הנכון ולא לירות לכל הכיוונים. אני מציע להפסיק להקשיב לפסאודו-מומחים מטעם המל"ל, ולהתרכז חזרה במקצועיות אפידמיולוגית".
בריאיון, נתן פרופ' ליון דעתו על צעדי הממשלה האחרונים, והתייחס, למשל, לסגירת חופי הים ומקומות הבילוי בסופי השבוע. "זה חסר היגיון לחלוטין. כלל האצבע הוא שצריך לפתוח את המקומות הפתוחים ולעודד אנשים להגיע למקומות פתוחים, ששם סיכון ההדבקה הוא הנמוך ביותר, כמו למשל חוף הים. החלטות הממשלה משתנות כל הזמן והדבר הזה יוצר חוסר יציבות, ומה שצריך לעשות זה ליצור מתווה ששומר בצורה המיטבית על בריאות הציבור תוך מזעור הנזק לחברה ולכלכלה".
1 צפייה בגלריה
חוף צ'ארלס קלור
חוף צ'ארלס קלור
"לעודד הגעה למקומות פתוחים, להימנע ממקומות סגורים"
(צילום: מוטי קמחי )
פרופ' לוין התייחס גם למערכת החינוך: "גם בנוגע למערכת החינוך הגישה צריכה להיות על בסיס נתונים מהעולם ומישראל באופן מידתי ומושכל. גני ילדים למשל זה המקום האחרון שצריך לסגור. התועלת החברתית מפתיחת גני הילדים היא אדירה. הנזק מסגירתם למשק וגם לילדים עצמם הוא אדיר. מהצד השני גם הסיכון של ילדים להידבק ולהדביק הוא הקטן ביותר, ולכן זהו אחד המקומות האחרונים שצריך לסגור, כולל קייטנות, במיוחד מתחת לגיל 10".

"אין הצדקה לסגר מלא, יש לחזק את המערך האפידמיולוגי"

לבסוף, התייחס פרופ' לוין לעבודה המתבצעת במכון גרטנר, שאמור לספק מידע מהימן למשרד הבריאות אך כשל בלספק נתונים מדויקים. "אנחנו מבינים שמרכז הידע הלאומי מופעל על ידי חיילי אמ"ן המצוינים. אבל מה לעשות, הם לא מבינים באפידמיולוגיה. אז ראינו שוב ושוב שהם מוציאים דוחות שבמקרה הזה מנותקים מהנתונים. כך למשל הם צפו שבחודש יולי יתווספו 600 מקרי תמותה, כשבפועל מדובר בסדר גודל של 100. נוצרת כאן הפחדת יתר שמובילה לצעדים מוגזמים".
"אין הצדקה לסגר מלא, אך יש הצדקה לחזק את מערך החקירות האפידמיולוגיות, גם בכוח אדם מקצועי. לא הוסף ולא רופא אחד למערך האפידמיולוגי. צריך לשדרג את מערכת החקירות המיושנת שעדיין נכתבת בנייר ולבנות חמ"ל אפידמיולוגי לאומי שמרכז את המידע עם אנשי מקצוע בסיוע של גורמים נוספים כמו אגף המודיעין של צה"ל. כמו שלא היינו רוצים שניתוח מוח יבוצע על ידי קצין מודיעין, כך לא נרצה שניתוח אפידמיולוגי יבוצע על ידי קצין מודיעין, עם כל הכבוד. זה מוביל אותנו למקומות הלא נכונים.
"הגיע הזמן לחזור לפסים ולתת לאנשי המקצוע לעשות את מלאכתם, ולכל אחד לעסוק בתחומו. המגפה היא אמיתית ואנחנו צריכים לעבוד ביחד, לא באמצעות משחקי אגו, אלא פשוט במקצוענות ובשקיפות".