בשיתוף פרופ' ארנון כהן ואינפומד
פטרת הציפורניים היא אחד מהמצבים השכיחים ביותר ברפואת עור. פטריות מתפתחות לרוב באזורים חמים ולחים ועל כן הזיהום שכיח בקרב אלה שנועלים נעליים סגורות במשך שעות ארוכות, במקומות בהם ההיגיינה אינה מיטבית כמו למשל מקלחות ציבוריות ועוד. מעבר לעובדה שהפטריות מהוות פגם אסתטי, הן עלולות להתפשט לאזורים סמוכים, כמו למשל העור שבין אצבעות הרגליים, ואף לאזורים מרוחקים יותר, כמו המפשעות.
צפו ברופא מסביר
פטריות בעור ובציפורניים: האם קיימים טיפולים יעילים שישימו סוף לבעיה?



מה הטיפול היעיל ביותר לפטריות בציפורניים?
חשוב לציין כי פטרת הציפורניים אינה חולפת מעצמה ולכן אלה שנרתעים מטיפול עלולים לסבול מהחמרה משמעותית במצב והתפתחות של שלל תופעות, בהן זיהום חיידקי של העור, שפשפת ועוד.
קיים מגוון רחב של טיפולים אפקטיביים - מקומיים (באמצעות ג'ל או לק ייעודי) וכן גם טיפול בכדורים. אופן הטיפול ייקבע לאחר הערכה של מצב הפטריות באמצעות בדיקה פיזית על-ידי רופא עור ולעיתים גם בעזרת בדיקות מעבדה.
הטיפול המקומי עשוי אמנם להועיל לחלק מהמטופלים, אך במקרים רבים הוא אינו אפקטיבי ללחימה בזיהום ויהיה צורך בטיפול בכדורים. טיפול זה נתפס בעבר כטיפול לא בטוח, אך כיום לאחר ניסיון רב בשימוש בו ניתן בהחלט לקבוע כי תחת ניטור נכון של תופעות הלוואי הפרופיל הבטיחותי של הכדורים מצוין. אם מתבצע מעקב תקופתי הכולל בדיקות מעבדה (לרבות בדיקת תפקודי כבד), גם הסיכון הנמוך אשר כרוך בו הופך ללא רלוונטי.

פטריות שמש

פטריות שמש מהוות גם הן זיהום שכיח, אך בניגוד לפטרת הציפורניים הן אינן מדבקות. פטריית שמש יכולה להיגרם עקב עודף פיגמנט בעור (היפר פיגמנטציה), אז תתפתח כרבדים אדומים או חומים, או עקב חוסר פיגמנט (היפו פיגמנטציה) המובילה להתפתחות של רבדים לבנים על גבי העור.
הכתמים מחמירים לרוב עם חשיפה לשמש ומכאן גם שמה של המחלה.
האם גם עבור פטריות שמש קיים טיפול יעיל?
בהחלט. קיים מגוון רחב של טיפולים יעילים בשמפו, בתכשירים מקומיים או בכדורים. אופן הטיפול נקבע לאחר אבחון קליני מקיף. לעיתים לשם השגת תוצאה מיטבית ייעשה שילוב בין הטיפול בתרופות לטיפול המקומי. בהתאמה נכונה של אסטרטגיית הטיפול ומעקב תכוף ניתן לגרום להעלמת הנגעים.
בשיתוף פרופ' ארנון כהן ואינפומד