מקרה נדיר של פגיעת קורונה במערכת העצבים: ילדה בת 14 אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שיבא, לאחר שלקתה בשיתוק עצבים היקפיים, ובהם עצבי הפנים. בדיקות שנערכו לה הראו כי נדבקה בנגיף הקורונה. כעת הנחת העבודה היא שלקתה בתסמונת שנקראת "מילר פישר", כשמספר דיווחים בעולם קושרים בין נגיף הקורונה להופעת התסמונת.
בת ה-14, תושבת המרכז, החלה לחוש בימים האחרונים חולשה, ובהמשך לקתה כאמור בשיתוק בפניה. היא הובהלה לחדר המיון בבית החולים שיבא, שם בוצעה לה בדיקת קורונה שנמצאה חיובית. הילדה עברה בדיקות דם ובדיקת MRI של המוח, שלא הראו ממצאים חריגים. על פי הערכת הרופאים, לקתה הילדה בתסמונת הנדירה יחסית, מילר פישר, הדומה לתסמונת אחרת מוכרת יותר בשם "גיאן בארה".
תסמונת מילר פישר נגרמת לאחר הדבקה במזהמים שונים, בעיקר בווירוסים. לאחר המחלה הויראלית, מתרחשת בדרך לא לחלוטין ברורה פגיעה אוטואימיונית במערכת העצבים. תסמונת מילר פישר מתאפיינת בשלושה סימפטומים עיקריים: אופתלמופלגיה (שיתוק גלגלי העיניים), אטקסיה (חוסר שיווי משקל ויציבה), וא-רפלקסיה (היעדר רפלקסים בגוף). לרוב השיתוק בפנים הוא סימטרי – בשני צידי הפנים.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקה קופת חולים מכבי רחובות
בדיקת קורונה בדיקה קופת חולים מכבי רחובות
נמצאה חיובית לקורונה: הרופאים חוששים מהקשר בין התסמונת לנגיף
(צילום: AFP)
המחלה לרוב חולפת מאליה בתוך 10 שבועות, ואף טיפול לא נמצא יעיל לקיצור משכה או הפחתת הסיכונים הנגרמים כתוצאה ממנה. בעבר נוסה טיפול בשם IVIG, המכיל נוגדנים, אולם הוא לא הוכח יעיל בטיפול בתסמונת זו, ומשמש כיום לטיפול בתסמונת דומה, הנקראת כאמור תסמונת גיאן בארה, המתאפיינת בשיתוק חמור יותר.
במקרים נדירים מאוד, שיירים של המחלה עלולים להישאר גם הלאה למשך חודשים ואף שנים, או להתקדם לכדי סיבוכים ובהם פגיעה בשריר הלב, אי-ספיקה נשימתית וצורך במכונת הנשמה, ועד לתרדמת. אולם כאמור, ברוב המכריע של המקרים המחלה חולפת מאליה גם ללא טיפול.
מספר דיווחים בספרות הרפואית הצביעו על הקשר בין נגיף הקורונה לבין תסמונות שונות הגורמות לשיתוק ולפגיעה נוירולוגית, אחת מהן היא תסמונת מילר פישר. הילדה נותרה באישפוז לצורך השגחה, עוברת בדיקות נוספות כדי לשלול מחלות אחרות שעלולות לגרום לשיתוק בפנים, שהרי הרופאים עוד אינם בטוחים בעצמם מהי האבחנה שהובילה למצבה, והאם היא בסיכון כלשהו.
תסמונת זו מצטרפת לרשימה ארוכה של תסמינים המדווחים לאחרונה בעקבות הקורונה. לפני כחודש דווח ב-ynet על קבוצת פייסבוק בה אלפי בני אדם שהחלימו מקורונה, ותיארו שורה ארוכה של סימפטומים שתקפו אותם בעטייה של מחלת הקורונה, הנה הרשימה המלאה: