30% מהתינוקות נולדים עם אוזניים בעלות צורה לא תקינה. מדובר בעיוותי אוזניים אשר לעיתים חולפים מעצמם, אך במקרים רבים צורת האוזן נשארת עם העיוות. טיפול חדש המתבצע בידי רופא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, אשר מתחיל זמן קצר לאחר הלידה, מאפשר לתקן מעל 90% מהמקרים.
מומחי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של הסתדרות הרפואית מסבירים כי הטיפול מתבצע בשלב מוקדם בו סחוס האוזן של התינוק עדיין גמיש ובר עיצוב וחוסך ניתוח עתידי ומדווחים כי מדובר בטיפול פשוט יחסית ובעל סיכויי הצלחה גבוהים, המאפשר לשפר באופן דרמטי את המראה של אוזן מקופלת, מעוכה או בולטת תוך מספר שבועות, ללא ניתוח.
3 צפייה בגלריה
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
(צילום: האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית)
ד״ר אסף אולשינקה, רופא מומחה בכירורגיה פלסטית וחבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של הסתדרות הרפואית מסביר כי "עיוות בצורת האוזן הוא בעל משמעות אסתטית ונפשית העלולה להשפיע באופן שלילי על התפתחות הילד בשנותיו הראשונות. ילדים עם עיוותים בצורת האוזניים, סובלים מהצקות מילדים אחרים וכתוצאה מכך עשויים לפתח דימוי עצמי נמוך וחרדה".
"ההמלצה להתחלת הטיפול היא לפני הגעתו של התינוק לגיל שבועיים", מסביר ד"ר אולשינקה. "לאחר מכן האפשרות היחידה לטיפול בבעיה, היא טיפול ניתוחי בגיל מאוחר יותר כאשר אפרכסת האוזן תסיים את התפתחותה בגיל 6 לערך. הטיפול בשיטה זו מונע את הצורך של ההורים לחכות ולקוות שהאוזניים יתקנו את עצמן".
ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית מוסיף כי: "הטיפול בטוח לגמרי, אינו כרוך בכאבים ומתבצע במרפאה של המנתח הפלסטי, תוך מספר דקות. בחלוף מספר שבועות של טיפול, יהיה שיפור ניכר בצורת האוזן. חשוב להתחיל את הטיפול לפני גיל שבועיים. ככל שיתחיל מוקדם יותר כך סיכויי ההצלחה יגדלו".
3 צפייה בגלריה
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
הטיפול לא כלול בסל הבריאות ועולה כ-5,000 שקלים
(צילום: האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית)
הטיפול אינו בסל ועלותו נעה בין 4,000 ל-5,000 שקלים לכל הטיפול שבין 4 ל-6 שבועות ומתבצע במרפאות של הרופאים המומחים לכירורגיה פלסטית ואסתטית. בביצוע התהליך שאינו כרוך בכאבים, המנתח הפלסטי מתקין סביב האוזן תבנית סיליקון רכה המותאמת באופן אישי לסוג העיוות הקיים אצל התינוק. הודות לגמישות הסחוס באוזניים, התבנית מעודדת את האוזן הרכה של התינוק להתעצב מחדש בצורה אסתטית, מאוזנת ועגולה יותר.
3 צפייה בגלריה
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
תיקון אוזניים לתינוקות ללא ניתוח
תבנית סיליקון רכה המותאמת באופן אישי לסוג העיוות
(צילום: האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית)
במהלך הטיפול יכול הרופא המומחה, ליישר את האיזור המקופל, המעוך או הבולט על מנת לתקן את האוזניים של התינוק ולהגיע לתוצאה של מראה אסתטי. יעילות הטיפול בתופעה הנקראת דפורמציית אוזניים או עיוותי אוזניים מולדים, אשר נוצרים בזמן התפתחות העובר בהריון, הוכחה במספר רב של מחקרים קליניים אשר פורסמו בשנים האחרונות בכתבי עת מקצועיים.

"האם מסכה גורמת לאוזניים בולטות?"

בתוך כך, בימים אלו מדווחים מומחי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של הסתדרות הרפואית, כי נרשמה עלייה ממשית בפניות מהציבור עם השאלה: "האם מסכה גורמת לאוזניים בולטות?". השאלה הנובעת מחוסר ידע באנטומיה הגופנית, מגיעה מאזרחים מודאגים התוהים לגבי מסכה בכלל ומסכה עם גומי בפרט.
הרופאים מומחי האיגוד לכירורגיה פלסטית מרגיעים שאומנם הרצועות האלסטיות של המסכה מציקות לעיתים באוזניים וגורמות לאי נוחות, אך אין שום חשש לשינוי קבוע במידת הבולטות של האוזניים. אפרכסת האוזן מסיימת את שלבי התפתחותה כבר בגיל 6 לערך, ולכן אין סיבה שהמבנה שלה ישתנה בעקבות לחץ של גומייה או שרוך. מדובר בחוסר נוחות זמני בלבד, אשר חולף אחרי הורדת המסכה.