העימות המלא באולפן ynet: צפו
(צילום: )

דעותיו של פרופ' יורם לס, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ופרופסור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מלוות את מגפת הקורונה בישראל כבר שבועות רבים. בראיונות לכלי התקשורת התבטא פרופ' לס כנגד התמודדות ממשלת ישראל עם משבר הקורונה, והרבה להשוות את הנגיף החדש שגבה מותם של כמעט 400 אלף בני אדם ברחבי העולם, לשפעת.
הבוקר (א') בריאיון לאולפן ynet, התייחס הפרופ' לסגירת מוסדות הלימוד ברחבי הארץ עקב הידבקות תלמידים ומורים בנגיף הקורונה, ולפוסט הפייסבוק שפרסם בו טען כי "הילדים 'חיוביים בריאים'", כי "אין במדינת ישראל תחלואה בקורונה" וכי יש להחזיר את מערכת החינוך לפעילות רגילה. במהלך הראיון אף התעמת עם ד"ר רבקה אבולעפיה-לפיד, מומחית לווירולוגיה ומיקרוביולוגיה מהאוניברסיטה העברית, ועם ד"ר עינת מדר, מנהלת היחידה לרפואה משולבת של קופת החולים כללית במרכז העמק.
"האמת האובייקטיבית היא שכל הנגיפים מהסוג הזה בסוף העונה שלהם נעלמים", סיפר פרופ' לס. "כבר מאות שנים יש לנו מגפה בחורף שנקראת שפעת". אל מול טיעון זה הועלתה אל מולו האבחנה הנחרצת של אפידמיולוגים מכל העולם שטוענים כי נגיף הקורונה אינו וירוס עונתי. לכך, השיב פרופ' לס כי "גם שפעת החזירים לא הייתה "עונתית" ונשארה לאורך עונת הקיץ והאביב כשלראשונה פרצה, בשנת 2009". הוא המשיך וטען כי בממוצע מתים משפעת כ-1,000 בני אדם בשנה בישראל, וכתוצאה מנגיף הקורונה נפטרו עד כה 291 בני אדם.
פרופ' לס המשיך וטען כי אין סיבה לסגור את מערכת החינוך כדי למנוע הפצה של הנגיף דרך ילדים, והוסיף כי "גם במגפת השפעת הרגילה שתגיע בחורף, אנשים בעלי מחלות רקע צריכים לחשוב פעמיים האם לחבק את הנכדים".
אל הדיון הצטרפו, כאמור, ד"ר אבולעפיה-לפיד וד"ר מדר, שטענו כמו מומחים רבים אחרים כי נגיף הקורונה אינו דומה לנגיף השפעת המוכר. "קודם כל, לשפעת יש חיסון", אמרה ד"ר אבולעפיה-לפיד. "לנגיף הקורונה אין עדיין חיסון. אפילו החיסון שנמצא בפיתוח לא בטוח יעבוד וצריך להימנע ולהיזהר מהדבקה".
1 צפייה בגלריה
פרופ' יורם לס באולפן ynet
פרופ' יורם לס באולפן ynet
פרופ' יורם לס באולפן ynet
(ynet)
"לא מדובר בווירוס קורונה שגורם להתקררות בילדים", חידדה ד"ר אבולעפיה-לפיד. "עוד אין מספיק אינפורמציה על הווירוס כדי לדעת מספיק עליו. צורת ההדבקה שלו השתנתה, הוא עבר מוטציות ושינויים שהם שונים לגמרי מהווירוסים שגורמים להתקררות קלה".
ד"ר מדר הוסיפה כי "כאנשי רפואה יש להיות צנועים במצב כזה. מדובר בווירוס שהוא חדש ואף אחד לא יודע איך להתנהל מולו, מן הראוי שנהיה כולנו יותר זהירים. העניין עוד בהתהוות ואי אפשר להגיד עליו אמירות גורפות".
עוד הוסיפה ד"ר מדר כי לא אחוזי התמותה הם המדאיגים את הקהילה הרפואית-מדעית, אלא הסיבוכים שנגרמים לחולים כתוצאה מהמחלה. "מדובר על השלכות גופניות. יש סיבוכים בכליות, סיבוכים ריאתיים שמצריכים שיקום, קרישיות יתר. מדובר פה על טיפולים לא קלים שלא קשורים בכלל במוות שקורים לאנשים צעירים יחסית".
פרופ' לס בתגובה טען שהמקרים המדוברים הם "טיפה בים" והתייחס לאבטלה כסכנה האמיתית שמגפת הקורונה גרמה לה. "יותר ימותו מאבטלה מכל הקורונה הזאת ביחד", סיכם.