תביעה תקדימית: 3 נשים באמצע שנות ה־40 לחייהן הגישו השבוע לביהמ"ש המחוזי מרכז תביעה נגד קופות החולים שלהן בטענה כי רופאי המשפחה בקופות לא מסרו להן מידע על האפשרות להקפיא ביציות מסיבות חברתיות שאינן רפואיות כשהיו בשנות ה־30 לחייהן. כך נודע ל"ממון". התביעה הוגשה נגד קופ"ח לאומית, שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות.
2 צפייה בגלריה
הקפאת ביציות שלא מסיבות רפואית
הקפאת ביציות שלא מסיבות רפואית
הקפאת ביציות שלא מסיבות רפואית
(צילום: shutterstock)
התובעות, כיום בנות 42־45.5, טוענות באמצעות עו"ד עדי וייס כי בספטמבר 2010, לראשונה בתולדות המדינה, ניתנה לנשים אפשרות להקפיא ביציות (שימור פוריות) מסיבות חברתיות. בתביעה נטען כי בינואר 2011 נכנס לתוקף חוזר מנכ"ל משרד הבריאות המופנה אל מנהלי בתי החולים ומנהלי האגפים הרפואיים בקופות, הקובע כי ממועד זה נשים יוכלו לקפיא ביציות מסיבות שונות כמו רצון לפתח קריירה, אי־מציאת בן זוג ועוד, מגיל 30 עד גיל 41.
אך לטענת התובעות, "רופאי הנשים בקופות לא דאגו ליידע את התובעות, אז בשנות ה־30 לחייהן, על האפשרות שנפתחה להן לבצע הקפאת ביציות לשמירת פוריותן. בין נשים אלה נמנות התובעות". בתביעה טוענות התובעות כי הן נמצאות כבר זמן רב בטיפולי הפריה חוץ גופית (IVF). עקב גילן המבוגר, שתיים מהן לא הצליחו להרות כלל, ואילו השלישית הצליחה להביא לעולם ילדה בריאה אחת בלבד.
"טענותיהן המשותפות של התובעות הן כי אילו היו רופאי הקופות מיידעים אותן על האפשרות לבצע הקפאת ביציות בגיל צעיר הן היו מבצעות הקפאת ביציות, כך שכאשר היו מנסות להרות בגיל מאוחר יותר הן היו יכולות להשתמש בביציות 'הצעירות' שהקפיאו בגיל צעיר יותר, כך שסיכוייהן להרות וללדת היו יכולים להיות גבוהים לאין שיעור מסיכוייהן הכמעט אפסיים להרות כיום".
2 צפייה בגלריה
עדי
עדי
עדי
(צילום: אריאל ואן סטראטן)
עו"ד וייס טוענת בתביעה כי בשלוש התביעות מתעוררת שאלה משפטית משותפת שעניינה אי־מסירת מידע בהתאם לחוק זכויות החולה. שלושתן טוענות כי נזקיהן נגרמו מרשלנות הקופות ו/או של עובדים. עוד נטען כי פרופ' ציון בן רפאל, מומחה ברפואת נשים ופוריות, קבע בחוות דעת כי היה על רופאי הנתבעות לעדכן את התובעות על האפשרות להקפיא ביציות, וכי מכיוון שהן לא ידעו על כך נפגעה יכולתן להרות כיום.
טרם הוגש כתב הגנה. עו"ד וייס: "פוטנציאל התביעה הוא במיליוני שקלים. התביעה הקבוצתית הוגשה בשלב ראשון עם 3 תובעות. אני משוכנעת שיצטרפו נשים רבות, להערכתי עשרות רבות אם לא מאות נשים שזכאיות לתבוע".

תגובות

מהכללית נמסר: "תגובה לתביעה תינתן בהליך המשפטי".
מלאומית נמסר: "תגובתינו הרפואית־מקצועית תימסר לביהמ"ש כמקובל.
ממכבי נמסר: "נלמד את התביעה כשתתקבל ונגיב בההליך המשפטי".