בשיתוף רניום מדיקל
בימים האחרונים הודיע משרד הבריאות על ביטול מדיניות התו הירוק ובכך למעשה מדינת ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שחוזרת לשגרה כמעט מלאה לאחר תקופה ארוכה של הגבלות בעקבות מגפת הקורונה. כעת, מסעדות, חדרי כושר, תיאטראות ואולמות אירועים פתוחים ללא מגבלה. יחד עם זאת משרד הבריאות החליט להותיר את חובת ביצוע בדיקת קורונה לכל הבאים בשער הכניסה למדינת ישראל – שדה התעופה. למעשה כל הנוסעים בכל הגילאים, כולל מחוסנים ומחלימים, ששהו מחוץ לישראל מעל 72 שעות נדרשים להציג תוצאת בדיקת קורונה שלילית.
במשרד הבריאות חוששים, במידה רבה של צדק, מכניסה של חולים או מוטציות של הנגיף מחו"ל. על פי הנחיות הממשלה כל אדם שנוחת בארץ צריך לבצע בדיקת קורונה טרם עזיבתו את הטרמינל. בישראל, על אף שיעורי ההתחסנות המרשימים, ישנם יותר משלושה מיליון בני אדם שאינם יכולים או רוצים להתחסן מטעמים שונים והם עלולים להימצא בסכנת הדבקה ותחלואה ואף לגרום להתפרצות מחודשת של המגפה ולפגוע בהישג של מבצע החיסונים בארץ.
אולם, לאחר הדיגום באולם קבלת הפנים, הנוסע שמבצע בדיקת PCR ממשיך לביתו ורק למחרת מקבל את תוצאות הבדיקה. בפרק הזמן הזה שנמשך לעיתים יותר מ-12 שעות, הוא עלול להדביק בני אדם רבים.
כיום, קיימת חלופה מהירה ופשוטה יותר שמסוגלת לספק תוצאה תוך רבע שעה. למרבה הצער, על אף שהבדיקה הוכיחה יעילות ודיוק, משרד הבריאות טרם אפשר לעשות בה שימוש בנמל התעופה למרות שבתי עסק, בתי מלון ואלפי חברות נוספות עשו בה שימוש בהצלחה רבה. הבדיקה המהירה משווקת על ידי חברת "רניום מדיקל" שמייצגת בישראל את SD Biosensor - יצרנית עולמית של ערכת בדיקה מהירה לזיהוי אנטיגן של נגיף הקורונה. הבדיקה מאושרת על ידי רשויות הבריאות ועד כה השתמשו בה אלפי ארגונים, חברות ועסקים פרטיים. בזכות הבדיקה ניתן היה בחודשים האחרונים לקיים בישראל אירועים עם משתתפים רבים. מדובר בבדיקה קלה ופשוטה לביצוע, התוצאות שלה מתקבלות בתוך דקות בודדות והיא נחשבת לאמינה ומדויקת ב-99%.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מהירה
בדיקת קורונה מהירה
בדיקת קורונה מהירה

זמן קבלת תוצאות הבדיקה בנתב"ג הוא קריטי

"ההבדל בין קבלת תשובה בתוך כרבע שעה לאחר הכניסה לארץ לבין קבלת תשובה כ-12 שעות לאחר הנחיתה הוא קריטי", אומרת פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא ומי שתיקפה את ערכת הבדיקה המהירה. "מדובר בבדיקה אמינה מאוד", היא מוסיפה. "כדי לאשר את הבדיקה לשימוש המוני, היינו צריכים לוודא את רמת הדיוק שלה. לשם כך, דגמנו אנשים שידענו מראש שהם חיוביים לקורונה והשוונו את התוצאות של הבדיקה המהירה שלהם לתוצאות בדיקת ה- PCR", מסבירה פרופ' רגב, "כמובן שביצענו בדיקה מהירה גם לאנשים שידענו שהם שליליים לנגיף והיו צריכים להיבדק מכל מיני סיבות".
"הבדיקה המהירה נותנת לנו את הביטחון שהשבים מחו"ל לא מדבקים אף אחד בתוך גבולות ישראל ומאפשרת לזהות אנשים חולים בשלב מוקדם. כך למשל יכול להיווצר מקרה בו ילדים שנחתו בישראל וחזרו למערכת החינוך, עלולים להדביק את חבריהם לכיתה מפני שהם טרם קיבלו את תוצאות הבדיקה. זה מאוד משמעותי בעיקר אם הילד הדביק אדם עם מערכת חיסונים מוחלשת".
2 צפייה בגלריה
גילי רגב
גילי רגב
פרופ' גילי רגב
פרופ' רגב סבורה שהבדיקה עשויה לסייע טרם העלייה למטוס. "בתקופה הקרובה אנחנו מעריכים שיותר ויותר אנשים יטוסו לחו"ל ושימוש בבדיקה המהירה מאפשר לנו לטוס בביטחון. טרם העלייה למטוס ניתן לדגום את כל הנוסעים ואנשי הצוות ובכך להבטיח בסבירות גבוהה במיוחד שלא יהיו מקרי הדבקה בטיסה".
שיטת הדיגום של הבדיקה המהירה דומה לבדיקת הPCR-. הדיגום נעשה באמצעות מטוש גמיש שמוחדר לתוך אל הנחיר וההליך אינו כואב, אינו פולשני וכמעט שאינו מורגש. לאחר הדגימה טובלים את המטוש בתמיסה מיוחדת למשך מספר שניות ואז מזליפים לתוך ערכה ייעודית. התוצאה מתקבלת בתוך רבע שעה באמצעות שני אינדיקטורים (2 פסים) המזכירים בדיקת הריון.
"הבדיקה כל כך פשוטה לביצוע שבאחד הפיילוטים הכנסו אותה לשימוש בשלושה בתי ספר", אומרת פרופ' רגב, "למרבה השמחה הפיילוט הצליח וכך הצלחנו לאפשר המשך לימודים, תוך כדי קורונה וסגרים ולמנוע התפרצות באותן מסגרות חינוכיות בהם מרבית התלמידים אינם מחוסנים". לדבריה, התגובות לביצוע הבדיקה היו מאוד חיוביות, למרות שחששנו להתנגדויות. "התלמידים שמחו מאוד מפני שזה נתן להם תחושת ביטחון שהם יכולים לחזור לספסל הלימודים מבלי לחשוש מבידוד או לעבור ללמידה בזום". הבדיקה נמצאה כמדויקת מאוד ונעשה בה שימוש רב בתקופת התו הירוק במסגרת אירוע תרבות וספורט. כמו כן אלפי עסקים, ארגונים וחברות נעזרו בה ועל כן אין סיבה שלא ניתן יהיה לעשות בה שימוש גם בנתב"ג. "אנחנו מאמינים מאוד בבדיקה ובפוטנציאל שלה לקטוע שרשראות הדבקה", אומרת פרופ' רגב, "השימוש בה פשוט והיא לא דורשת מכשור או ידע קודם".

הבדיקה הצילה את התיירות באילת

"אילת היא אחת הערים שנפגעו הכי הרבה מהקורונה והיא גם העיר הראשונה שבה נעשה השימוש בבדיקות מהירות", אומר שי נמימי, הבעלים של ש.ר.פ אילת המספקת שירותי רפואה דחופה ורפואה עד הבית בעיר הדרומית. לפני כחודשיים ש.ר.פ אילת התחיל לבצע בדיקות מהירות על פי דרישה ועל פי נוהלי משרד הבריאות. "בחודש מרץ התחלנו להשתמש בערכות הבדיקה המהירה על פי הדרישה שנוצרה בעיר בשיתוף פעולה עם העירייה", מסביר נמימי, "המטרה שלנו הייתה לתת מענה פשוט לעסקים בכלל ולבתי המלון בפרט כדי שיוכלו להפעיל את אותם מוסדות בצורה הטובה והבטוחה ביותר בכפוף לתו הירוק שנקבע על ידי משרד הבריאות".
"אחת הבעיות הגדולות שבהן נתקלנו בבדיקות PCR הייתה משך הזמן עד לקבלת תוצאות הבדיקה עבור אנשים שרוצים לצאת לנופש. אדם שמגיע עם הילדים לחופשה באילת זקוק לממצאי הבדיקה בפרק זמן של דקות ספורות, הוא לא יכול להמתין 12 או 24 שעות", מסביר נמימי, "אומנם כעת הנחיית התו הירוק בוטלה, אבל ללא ספק הבדיקה הזו עזרה לנו מאוד וסיפקה תוצאות תוך דקות ספורות".
פרופ' רגב, מעידה שגם בבית החולים נעזרו בבדיקה המהירה. "אצלנו בשיבא השתמשנו בבדיקה בחדרי המיון. בשנה האחרונה הגיעו אלינו מטופלים רבים עם תסמינים המחשידים אותם כחולי קורונה ועלה צורך לזהות במהירות את מי לבודד מהשאר במטרה לקטוע שרשראות הדבקה לשם כך נעזרו בבדיקה המהירה", היא מסבירה, "יחד עם בדיקת ה-PCR המוכרת, דגמנו את החולים עם ערכת הבדיקה המהירה וכך גילנו תוך זמן קצר, בתוך פחות מרבע שעה אם אותם מאושפזים חיוביים או שליליים לנגיף. למעשה, הבדיקה נתנה לנו אינדיקציה היכן לאשפז אותם".
בשיתוף רניום מדיקל

פורסם לראשונה: 08:22, 27.05.21