(צילום: אורי דוידוביץ)

הדיווח על הטיפול הוותיק שנמצא יעיל נגד נגיף הקורונה מעלה ספקות בקרב חוקרים אמריקאים, שטוענים כי אין מספיק הוכחות מחקריות לשימוש בו. התרופה הוותיקה לטיפול במגוון דלקות ומחלות, דקסמתזון, דווחה כיעילה אחרי שנוסתה על 2,000 חולים. במחקר נמצא כי בהשוואה לחולים שלא קיבלו את התרופה, פחות מתו מסיבוכים של נגיף הקורונה כאשר השתמשו בתרופה. מבצעי המחקר, חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, מסרו כי הפרטים המלאים יפורסמו בהקדם האפשרי.
"נכווינו בעבר, לא רק בזמן מגפת הקורונה אלא הרבה לפני. 'חדשות מרגשות' לרוב מתבררות כאזעקת שווא אחרי שרואים את התוצאות המלאות", אומרת ד"ר קת'רין היברט, ראש היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים הארווארד שבמסצ'וסטס. לטענתה, ברגע שהמחקר המדובר יפורסם על כל פרטיו, תוכל לדעת באיזה מינון של תרופה מדובר ומי הם החולים שהגיבו בחיוב אליה.
"אני מקווה מאוד שתוצאות המחקר אמיתיות. זה יהיה צעד ענק קדימה לעבר היכולת לעזור למטופלים", היא אמרה, אך הוסיפה שלא תשתמש בתרופה הזו לבינתיים בטיפול בחולים קשים".
1 צפייה בגלריה
מכונת הנשמה בית חולים ב שוורן ב גרמניה נגיף קורונה
מכונת הנשמה בית חולים ב שוורן ב גרמניה נגיף קורונה
יעילה בטיפול בחולים מונשמים? דקסמתזון מעוררת מחלוקת
(צילום: MCT)
דקסמתזון היא תרופה ממשפחת הקורטיקוסטרואידים, ובעבר עוררה דאגה בקרב הקהילה הרפואית לשימוש בחולי קורונה בגלל פעולתה, המעכבת רכיבים במערכת החיסון. המחקר החדש, לעומת זאת מבקש לטעון אחרת: החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בדקו נתונים מ-2,000 מטופלים שקיבלו את התרופה, והשוו את הממצאים ל-4,000 מטופלים שלא קיבלו אותה. התרופה, שניתנה לחולים מונשמים, הצליחה להפחית את סיכון התמותה ב-28 עד 40%, ואצל אלה שטופלו בחמצן, היא הפחיתה את סיכון התמותה בשיעור של 20 עד 25%.
ד"ר תומס מק'גין, רופא מומחה מחברת הביטוח הרפואי "Northwell Health", סיפר כי ההחלטה להשתמש בסטרואידים על חולים תלויה מאוד במצבם הבריאותי, בגלל השפעותיהם על מערכת החיסון. "כדי לקחת את המחקר ברצינות יש לראות את הנתונים המלאים ולוודא שהוא מבוקר ומפורסם בכתב-עת מהימן", הסביר.
"היכולת לעזור למטופלים תלויה במהירות הפרסום של הפרטים המלאים", הוסיף ד"ר מארק וורפל מאוניברסיטת וושינגטון, שהפציר בחוקרי אוקספורד לפרסם לקהילה הרפואית את הנתונים המלאים של המחקר טרם יתקבל לכתב-עת רפואי מהימן. "אם נקבל את הנתונים המלאים, נוכל לקבוע לאילו חולים ניתן לתת את התרופה בלי לסכן אותם".
ארגון הבריאות העולמי, לעומת זאת, התייחס לדיווח על הטיפול בתרופה בחיוב ושיבח את החוקרים. "זהו הטיפול הראשון שהראה בשטח הפחתה במוות של חולי קורונה מונשמים", אמר יו"ר הארגון, תאודרוס אדהנום גברה-יסוס. "מדובר בחדשות טובות ואני מברך את ממשלת בריטניה, חוקרי אוניברסיטת אוקספורד ובתי החולים במדינה", הוסיף.