בשיתוף עמותת אמ"ן
כ-600 נשים וגברים מאובחנים בכל שנה בישראל כחולים בסרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה. מיאלומה נפוצה היא מחלה של תאי הפלזמה, שהם השלב הסופי בהתמיינות של לימפוציטים מסוג B, המפרישים נוגדנים שהם הנשק של מערכת החיסון, ויודעים לנטרל חיידקים, ווירוסים כמו וירוס הקורונה ומזהמים נוספים. במיאלומה נפוצה, תאי הפלזמה הממאירים, מתחלקים ללא בקרה עד למצב שבו הם תופסים מקום חיוני במוח העצם וגורמים לפגיעה בעצמות ולתסמינים נוספים.
בשורות מרגשות על הטיפולים בקו ראשון וטכנולוגיות חדישות לחולי מיאלומה נפוצה, פורסמו השנה בכנס איגוד הרופאים ההמטולוגי האמריקאי, ה-ASH שננעל לפני ימים ספורים.
מדובר בכנס הבינ"ל הגדול והנחשב ביותר בעולם, שבו מוצגים תוצאות המחקרים הנחשבים ביותר בעולם. מפאת חשיבותו, פעמים רבות חוקרים 'שומרים' את התוצאות החשובות להצגה ב-ASH. בעולם כולו מצפים לשמוע מה התחדש בצימאון וסלי הבריאות בכל העולם מתבססים על התוצאות שמתפרסמות ב-ASH לאישור טכנולוגיות חדשות והכנסתן לסל.
1 צפייה בגלריה
מדענית
מדענית
חידושים בטיפול במיאלומה נפוצה
(צילום: shutterstock)

הכימותרפיה מפנה את מקומה לטיפולים ביולוגיים מתקדמים

התחלתי לטפל בחולי מיאלומה לפני כ-15 שנים. הטיפולים היו אז מוגבלים מאוד והכלים שאיתם נלחמנו במחלה היו תרופה אחת חדשה (תלידומיד) והשתלת מח עצם עצמית. החולים לא חיו אז הרבה שנים ותוחלת חייהם, מרגע האבחון, היתה כשנתיים עד שלוש.
היום הנוף הטיפולי השתנה לחלוטין ואנחנו בפריחה מחקרית ויישומית אדירה. אנחנו מבינים טוב יותר את מהלך המחלה, את המנגנונים, הביולוגיה והשינויים הגנטיים. אנחנו מתאימים לחולים טיפול ייעודי ותרופות ביולוגיות מתקדמות ששינו מקצה לקצה את הטיפול. אם עד שנות ה-90 הטיפולים במיאלומה התבססו בעיקר על שילובי כימותרפיה, מתחילת שנות ה-90 אנחנו בתהליך פרידה מהכימותרפיה, שמפנה אט אט את מקומה לטיפולים ביולוגיים מתקדמים.

קבוצות של טיפולים חדשים נוספו, ביניהן:

1. קבוצת אימידים (אימונו-מודולטוריים)
2. מעכבי פרוטאוזום
3. קבוצת הנוגדנים, שהם למעשה טילים מונחים שיודעים לזהות בצורה מדויקת את התאים הסרטניים ולהרוג אותם.
4. הקבוצה הרביעית היא טכנולוגיית "המדע הבדיוני" CAR-T.

מתרבות העדויות על הפוגות ממושכות

מיאלומה נפוצה היא מחלה שמאופיינת בהתלקחויות והפוגות ובהישנויות. המחקרים החדשים שפורסמו בכנס מבשרים טובות: טיפולים חדשים מאריכים את חייהם של החולים ללא עדות להתקדמות המחלה. וגם אם, נכון להיום, אין ריפוי למחלה, אחוז מסוים של החולים מצליח להירפא תודות לטיפולים החדשים.
במחקר המאיה MAIA, השתתפו חולי מיאלומה נפוצה, שאך אובחנו ולא טופלו קודם לכן (קו טיפול ראשון). החולים לא יועדו להשתלה עצמית בגלל גילם או מצבם הבריאותי (גילם של כשני שליש מחולי המיאלומה הוא מעל גיל 65 ולעיתים הם לא נמצאים במצב בריאותי שמאפשר השתלה).
המחקר בדק שילוב של הנוגדן דאראטומומאב יחד עם רבלמיד ודקסמטזון (הטיפול המקובל במחלה), בהשוואה לחולים שקיבלו רק רבלמיד ודקסמטזון. הפרמטר העיקרי שנבדק היה זמן ללא התקדמות מחלה: במעקב של 48 חודשים עמד על 60% בקבוצת המחקר לעומת 38% בקבוצת הביקורת. הפרמטר הנוסף היה MRD שלילי, שמצביע על כך שאין עדות למחלה בדמם של החולים שעמד על כ-28.8% בקבוצת הדאראטומומאב בהשוואה ל-9.2%
מחקר נוסף האלציון (ALCYONE) כלל חולים שלא היו מועמדים להשתלה בקו ראשון. החולים טופלו בשילוב של דאראטומומאב עם ולקייד, מלפלן ופרדניזון בקבוצה אחת. לקבוצת הביקורת ניתן אותו הטיפול ללא הנוגדן. המדד שנבדק היה משך הזמן שחלף עד התקדמות המחלה. במחקר נמצא שהוספת הנוגדן דאראטומומאב הביאה לזמן ללא התקדמות מחלה של כמעט פי שניים: 36.4 חודשים לעומת 19.3 חודשים במעקב של 40 חודשים. עוד נמצא שהוספה של דאראטומומאב הביאה לשיעורי MRD גבוהים וממושכים של פי ארבע.
מעקב אחר מחקר מרתק נוסף שהוצג היה הגריפין (GRIFFIN). מדובר במחקר שעקב אחר הטיפול בחולים צעירים יותר, שטופלו במשך 22 חודשים בקו ראשון בדאראטומומאב ומישלב וולקייד, רבלמיד ודקסמתזון ועברו השתלת מח עצם עצמית. במחקר צעיר ומרתק זה נמצא כ-64% מהחולים שטופלו בטיפול המקובל ובדאראטומומאב חוו הפוגה עמוקה ממחלתם, בהשוואה לכ-47% בקבוצת הביקורת. עומק ההפוגה נבחן על פי הפרמטרים המקובלים. 62.5% מהחולים התבשרו על MRD שלילי בזרוע הדאראטומומאב, בהשוואה לכ-27%. הרצון שלנו הוא לרפא את החולים, ולכן יהיה מרתק להוסיף להתבונן באוכלוסיית המחקר הזה, שעל פי ממצאיו הראשוניים, משטח את עקומת ההישרדות. אלו תוצאות מעודדות ובשורות טובות וחסרות תקדים לחולים.
מחקר נוסף המבשר על תוצאות מעודדות בחולים מאוד קשים נעשה עם משלב פומלידומיד ודקסמטזון עם הנוגדן בלנטמב שמצומד לרעלן. המישלב הטיפולי ניתן חולים עם מחלה נשנית ועמידה לטיפול. מדובר בקבוצת חולים שטופלו בתרופות רבות ושמחלתם נשנתה בפעם השלישית. 88% מהחולים במחקר הגיבו לטיפול. במעקב של 7.8 חודשים, אצל למעלה מ-50% מהחולים המחלה נעצרה. בקבוצה שפיתחה עמידות לתרופות חציון הזמן ללא התקדמות המחלה היה 11 חודשים.
מחקר הקרטיטיוד CARTITUDE שהוצג בכנס עוסק בטכנולוגיה כמעט בידיונית ומתוחכמת שמשתמשת במערכת החיסון של החולים כנגד הגידול- טכנולוגיית ה-CART. בטכנולוגיה זו אנחנו לוקחים את תאי מערכת החיסון מסוג T של החולה. אחרי שאספנו כמות מספקת, אנחנו מחדירים לתאים מרכיב גנטי, ומשנים את המטען הגנטי של התא, כך שהוא ייצר על פני קרום התא שלו חלבון שמוכוון כנגד תאי המיאלומה הסרטניים.
במעבדה אנחנו מרבים את תאי ה-T הלוחמים, ומערים אותם, מלשון עירוי, לדם החולה. תאים אלו מצליחים לזהות את תאי המיאלומה הסרטניים וקוטלים אותם. תוצאות המחקר בחולים שקיבלו כ-6 קווי טיפול והיו נטולי תקווה מעידים, כי כמעט כל החולים הגיבו לטיפול: 67% הגיבו תגובה עמוקה, מעל 92.8% הגיבו תגובה חלקית טובה מאוד. אצל למעלה מ-90% מהחולים היה MRD שלילי, מדד המעיד על תגובה עמוקה מאד .
מדובר בתוצאות מרשימות מאוד, שמעניקות תקווה לחולים שלא היו לנו מענה רפואי עבורם עד כה. אני וחבריי הרופאים בעולם ובישראל תוהים, מה יקרה אם ניתן את הטיפול בשלב מוקדם יותר? ואולי לראשונה נוכל להשיג ריפוי של המילומה.
לסיכום, התבשרנו בכנס על תוצאות מעודדות בהחלט לחולי מיאלומה. התגובות המצויינות והארוכות, ייתרגמו להארכת חיים, ואפשר להתחיל לדבר על שינוי תפיסה במיאלומה נפוצה: ממחלה קטלנית למחלה כרונית ואפילו בת ריפוי, כפי הנראה בשנתיים שלוש הקרובות.
ד"ר אורי רוביו, מנהל מחלקה פנימית א', המטולוג בכיר, מרכז מרפאת מיאלומה נפוצה במכון ההמטולוגי, שבמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה
בשיתוף עמותת אמ"ן
פורסם לראשונה: 08:58, 04.01.21