ראש הממשלה ושר הבריאות עם המתחסן המיליון:
(צילום: לע"מ)
במתחם החיסונים של קופת החולים כללית בעיר אום אל־פחם – בוצע ביום שישי החיסון המיליון נגד נגיף הקורונה. את החיסון קיבל מוחמד ג'בארין – תושב העיר, כשלצידו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין.
"זאת התרגשות גדולה", אמר נתניהו, "אנחנו שוברים את כל השיאים, הבאנו מיליוני חיסונים לישראל". אלא שכבר במוצאי השבת קיבלה חגיגת החיסונים תפנית מאכזבת.
שורת בתי חולים קיבלו אמש הודעה ממשרד הבריאות שלפיה לא יסופקו להם השבוע מנות חיסון לטובת חיסון האוכלוסייה, אלא רק לחיסון הצוותים הרפואיים. המשמעות היא שמבצע החיסונים בבתי החולים עשוי להיות מוקפא באופן זמני.
בפגישה שהתקיימה במוצאי שבת בין מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לנציגי קופות החולים נמסר כי משרד הבריאות "יעשה חישוב מחדש של כמות המנות ובתי החולים לא יקבלו עוד חיסונים מלבד אלו שיהיו מיועדים לחיסוני עובדים".
עוד נמסר לקופות בישיבה עם פרופ' לוי כי ייתכן שיסופק להן כוח עזר לתגבור תחנות החיסון, ויש מאמץ להקדים את הגעת מנות החיסון של פייזר מפברואר לינואר. בנוסף הודיע לוי לקופות כי מהיום יקבלו מזרקים חדשים שיאפשרו שאיבה של שש מנות חיסון מכל בקבוקון, במקום חמש.
גם לקראת סוף השבוע קיבלו בתי החולים הוראה שלא לחסן את האוכלוסייה הכללית אלא רק את חברי הצוותים הרפואיים. "נאמר לנו שנעשתה שגיאה בחישוב כמות החיסונים", אמרו בבתי החולים.
השאלה המרכזית כרגע היא היכן בדיוק יתחסנו אלו שכבר חוסנו במנה הראשונה בבתי החולים, שכן בשבוע הבא יחל סבב מתן הזריקה השנייה של מנת החיסון. בינתיים, מבצע החיסונים בישראל נמשך בקופות החולים.
1 צפייה בגלריה
תורים בנתיבות
תורים בנתיבות
תורים בהמתנה לחיסון
אתמול (שבת) נרשמו תורים גדולים ליד המתחם הסמוך לאצטדיון סמי עופר בחיפה, בקריית־מוצקין, בחולון ובמקומות נוספים. מאות הגיעו למרפאות החוץ בבית חולים מאיר בכפר־סבא על מנת לקבל חיסון. הגעתם גרמה להתקהלות רבה. רבים נאלצו לעמוד בתור זמן רב וחלקם אף לא זכו לקבל את החיסון, מה שגרם למרמור בקרב הבאים. מבית החולים נמסר כי "במתחם החיסונים של המרכז הרפואי מאיר חוסנו אתמול 1,300 איש.
במהלך הבוקר פשטה שמועה שניתן להגיע גם ללא תור שנקבע מראש והדבר גרם לעומסים שלא היו צריכים להיות. נציגת צוות החיסון יצאה לממתינים והרגיעה שכולם יחוסנו ובלבד שיקפידו על מרווח בטוח שישמור על בריאותם וכך היה, לשביעות רצונם של כל הממתינים. צוות המחסנים עבד באופן מקצועי ויעיל ביותר ונתן מענה לכל האנשים שהגיעו, כולל לאלה שהיו ללא תור שנקבע מראש".
בתוך כך, נרשמה התפרצות קורונה בבית האבות "נווה באבוב" בבת־ים. עד כה פונו מהמקום 21 חולים מאומתים ונערכות בדיקות לכ־150 דיירים במוסד. ראש עיריית בת־ים, צביקה ברוט, קיים בסוף השבוע הערכת מצב בעקבות ההתפרצות. יש לציין כי כל הדיירים, כולל החולים, חוסנו בימים האחרונים לקורונה, יממה בלבד לפני ההתפרצות. משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע כי התגלו בארץ עוד 18 בני אדם שנדבקו בזן המוטנטי שהתגלה בבריטניה, ומאז התפשט כבר לאזורים רבים בעולם. הזן הזה, נזכיר, מידבק לפי ההערכות בעד 70 אחוז יותר מהזן הרגיל, אולם לא נראה שהוא גורם למחלה קשה יותר או שהוא עמיד בפני החיסונים שפותחו.