בשנים האחרונות, המזונות הפונקציונליים הולכים וצוברים פופולריות רבה. מזון פונקציונלי הינו שם כולל לקבוצת מאכלים הכוללים רכיבים החורגים מעבר לערכם התזונתי ומספקים לגוף יתרונות בריאותיים משמעותיים. כך לדוגמה, הם עשויים להגן מפני מחלות, למנוע חוסרים בתזונה ולקדם גדילה והתפתחות תקינות בקרב עוברים וילדים.
רעיון המזון הפונקציונלי התפתח ביפן בשנות ה-80 של המאה הקודמת, כאשר סוכנויות ממשלתיות החלו לאשר מזון עם יתרונות מוכחים במטרה לשפר את בריאות האוכלוסייה במדינה.
עוד תזונה בריאה:
בקטגוריה זו נכללים מזונות מועשרים בוויטמינים, מינרלים, פרוביוטיקה או סיבים. רכיבים עשירים בחומרים מזינים כמו פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ודגנים נחשבים לעתים קרובות גם הם למזונות פונקציונליים. שיבולת שועל, למשל, מכילה סיבי בטא-גלוקן אשר הוכחו כמפחיתים דלקת, משפרים את תפקוד המערכת החיסונית ואת בריאות הלב. באופן דומה, פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון - תרכובות מועילות המסייעות בהגנה מפני מחלות.

טבעי או מועשר?

מזון פונקציונלי מופרד בדרך כלל לשתי קטגוריות: מזון טבעי ומזון עם תוספי תזונה. מזונות טבעיים מכילים רכיבים עשירים בחומרים מזינים חשובים כמו ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ושומנים בריאים ללב.
3 צפייה בגלריה
מזונות פונקציונליים
מזונות פונקציונליים
פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ודגנים נחשבים גם הם למזונות פונקציונליים
(צילום: Shutterstock)

מספר דוגמאות למזונות פונקציונליים טבעיים:
  • פירות: פירות יער, קיווי, אגסים, אפרסקים, תפוחים, תפוזים, בננות.
  • ירקות: ברוקולי, כרובית, כרוב, תרד, קישואים.
  • אגוזים: שקדים, קשיו, פיסטוקים, אגוזי מקדמיה וברזיל.
  • זרעים: צ'יה, זרעי פשתן, זרעי המפ וזרעי דלעת.
  • קטניות: שעועית שחורה, חומוס, עדשים.
  • דגנים מלאים: שיבולת שועל, שעורה, כוסמת, אורז חום וקוסקוס.
  • דגים: סלמון, סרדינים, אנשובי, מקרל, בקלה.
  • מזונות מותססים: טמפה, קומבוצ'ה, קימצ'י, קפיר, כרוב כבוש.
  • עשבי תיבול ותבלינים: כורכום, קינמון, ג'ינג'ר, פלפל קאיין.
  • משקאות: קפה, תה ירוק, תה שחור.
לצד אלו ניתן למצוא היום על המדפים יותר ויותר מזונות מועשרים - מזונות מעובדים שהועשרו במרכיבים נוספים, כמו ויטמינים, מינרלים, פרוביוטיקה או סיבים, במטרה להגביר את היתרונות הבריאותיים שלהם.
דוגמאות למזונות מועשרים:
  • מיצים מועשרים.
  • מוצרי חלב מועשרים, כגון חלב בתוספת סידן וויטמין D או יוגורט פרוביוטי.
  • חלופות חלב מועשרות, כמו שקדים, אורז, קוקוס וחלב קשיו.
  • דגנים מועשרים, כגון לחם ופסטה.
  • דגני בוקר מועשרים וגרנולה.
  • ביצים מועשרות באומגה 3.

מה היתרונות של המזון הפונקציונלי?

מניעת חוסרים בחומרים מזינים
מזון פונקציונלי מכיל בדרך כלל חומרים מזינים חשובים, כולל ויטמינים, מינרלים וסיבים. העשרת התפריט במגוון של מזונות פונקציונליים – גם טבעיים וגם מועשרים – תבטיח לקבל את הרכיבים המזינים הדרושים ותגן מפני חוסרים תזונתיים. למעשה, מאז כניסתו של המזון המועשר לשימוש נרחב, פחתה משמעותית שכיחותם של חוסרי תזונה ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
לחם מחיטה מלאה/קמח מלא
לחם מחיטה מלאה/קמח מלא
שיעור האנמיה בקרב ילדים ירד בחצי בעקבות העשרת החיטה בברזל
(צילום: Shutterstock)
כך למשל, הכניסה של קמח חיטה מועשר בברזל לירדן הפחיתה את שיעור האנמיה בקרב ילדים במדינה כתוצאה ממחסור בברזל כמעט למחצית. העשרת מזונות שימשה גם למניעת מצבים אחרים הנגרמים ממחסור בתזונה, כולל רככת ומומים מולדים.
הגנה מפני מחלות
מזון פונקציונלי מספק חומרים מזינים חשובים שיכולים לסייע בהגנה מפני מחלות. מזונות רבים עשירים במיוחד בנוגדי חמצון - מולקולות העוזרות לנטרל תרכובות מזיקות המכונות רדיקלים חופשיים, ומסייעות במניעת נזק לתאים ומצבים כרוניים מסוימים, כולל מחלות לב, סרטן וסוכרת.
ישנם מזונות פונקציונליים העשירים גם בחומצות שומן מסוג אומגה 3, המקושרות להפחתת דלקתיות, משפרות את תפקוד המוח ומקדמות את בריאות הלב.
3 צפייה בגלריה
נוגדי חמצון ואומגה 3
נוגדי חמצון ואומגה 3
נוגדי חמצון ואומגה 3
(צילום: shutterstock)
סוגים אחרים עשירים בסיבים שמסייעים באיזון רמות הסוכר בדם ובהגנה מפני מצבים כמו סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב ושבץ מוחי. סיבים עשויים גם לסייע במניעת הפרעות עיכול, כולל כיבים בקיבה, טחורים וצרבות.
סיוע לגדילה והתפתחות
חומרים מזינים מסוימים חיוניים לגדילה והתפתחות תינוקות וילדים. כך למשל, דגנים וקמחים מועשרים לרוב בוויטמינים מקבוצת B כמו חומצה פולית החיונית לבריאות העובר. רמות נמוכות של חומצה פולית עלולות להגביר את הסיכון למומים בעמוד השדרה ובמוח. ההערכה היא כי הגדלת הצריכה של חומצה פולית עשויה להפחית את שכיחותם של מומים אלה ב-50 עד 70 אחוז.
חומרים מזינים אחרים הנפוצים במזונות פונקציונליים וממלאים תפקידים מרכזיים בצמיחה והתפתחות, כוללים אומגה 3, ברזל, אבץ, סידן וויטמין B12 .
השורה התחתונה: תזונה בריאה צריכה להיות עשירה במגוון מזונות פונקציונליים, כולל מזונות עשירים בחומרים מזינים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות. מזונות אלה לא רק ממלאים חוסרים תזונתיים ומספקים לגופכם את הוויטמינים והמינרלים הדרושים לו, אלא גם שומרים על בריאותו, מגנים מפני מחלות ומסייעים בגדילה והתפתחות אצל ילדים.