(צילום: ניצן דרור)
משרד הבריאות דיווח אתמול (שבת) כי לראשונה אובחנו בארץ ארבעה נדבקים בזן המוטנטי של הקורונה שמקורו מדרום אפריקה. הבוקר (א'), התראיין באולפן ynet פרופ' בארי דיוויד שוב, מומחה לווירולוגיה מדרום אפריקה, שהסביר כי למרות החשש, ולפי בדיקות שבוצעו, החיסונים נגד נגיף הקורונה יעילים גם כנגד המוטציה.
"הווריאנט בהחלט אותר בדרום אפריקה, אבל אנחנו לא בטוחים מאיפה הוא הגיע. יש המון מוטציות לווירוס הקורונה, אבל מה שמדאיג הוא כאשר נוצרות מוטציות ברצפטורים האחראיים על התחברות הנגיף לתאי גוף האדם. במקרה של הווריאנט הדרום אפריקני, נמצאו שלוש מוטציות בגנום של הנגיף", הוא מסביר.
לדבריו של פרופ' שוב, ככל שיש יותר מוטציות בגנום של הנגיף, כך גובר החשש מחוסר יעילות החיסונים עליו. עם זאת, הוא מסביר בריאיון כי "בזמן זה אין שום אינדיקציה לכך שהחיסון לא יעבוד עליו. כרגע אין שום סיבה לחשש. אפילו אם תהיה בעיה עם השפעת החיסון על המוטציה, ניתן יהיה לשנות ולהתאים את החיסון למוטציה ספציפית".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה קופת חולים מכבי ירושלים
בדיקות קורונה קופת חולים מכבי ירושלים
המוטציה הדרום אפריקאית: לפחות ארבעה ישראלים נדבקו
(צילום: AFP)
כמה אנשים בדרום אפריקה נושאים את המוטציה? "אנחנו יכולים לשער באמצעות כמה דגימות שלקחנו, משום שמדובר בבדיקות מאוד יקרות של ריצוף גנטי. עד כה מצאנו 280 דגימות, ו-90% מהן נמצאו כמוטציה החדשה. אם משליכים זאת על כלל האוכלוסייה בדרום אפריקה, נראה שזו הווריאציה הדומיננטית של הנגיף כאן, שהחליפה את נגיף הקורונה המקורי".
"יש שלוש שאלות חשובות שצריכות להישאל בנוגע לווריאנט החדש", אומר פרופ' שוב. "הראשונה היא האם המוטציה החדשה מידבקת יותר? התשובה לכך היא כן, ב-70% יותר מידבקת מנגיף הקורונה המקורי. השאלה השנייה היא האם החיסון לא יהיה יעיל אל מול המוטציה, והתשובה לכך היא שלדעתנו זה לא המצב. השאלה השלישית - האם המוטציה גורמת למחלה קשה יותר? אנחנו עוד חוקרים את זה, אבל כרגע אין הוכחות לכך".
בנוגע ליעילות החיסונים על המוטציה, מסביר פרופ' שוב, כי היעילות נבדקת על דוגמיות של חיסונים שנשלחים מכל העולם. "אסטרהזניקה, פייזר, החיסון הרוסי והחיסון הסיני. כרגע נראה שכל החיסונים הללו יעילים כנגד המוטציה הדרום-אפריקנית".
2 צפייה בגלריה
חולי קורונה בית חולים בעיר פרטוריה דרום אפריקה
חולי קורונה בית חולים בעיר פרטוריה דרום אפריקה
"בשיאו של גל שני קשה": הקורונה בדרום אפריקה
(צילום: AP)
"אנחנו חווים כרגע את הגל השני של הקורונה בדרום-אפריקה", מוסיף פרופ' שוב. "מדובר בגל חמור יותר מהראשון, ואנחנו מנסים להקפיד על הימנעות מהתקהלויות, שמירה על ריחוק חברתי ושמירה על היגיינה. הדבר הזה חייב להמשיך להיעשות כל עוד אין כיסוי חיסוני מספק ברחבי העולם".
"האם המוטציה החדשה מידבקת יותר? כן, ב-70% יותר מידבקת מנגיף הקורונה המקורי. האם החיסון לא יהיה יעיל אל מול המוטציה, לדעתנו זה לא המצב. האם המוטציה גורמת למחלה קשה יותר? אנחנו עוד חוקרים את זה, אבל כרגע אין הוכחות לכך"
בימים אלה חוקרים דרום אפריקאים בוחנים את ההשפעות של המוטציה ועד כמה החיסונים מגנים נגדה. עד כה זיהו מדענים מעל 20 מוטציות בגרסת הקורונה הדרום אפריקאית הקרויה 501Y.V2, כולל כמה מהן בחלבון המעטפת בו משתמש הנגיף כדי להדביק תאים אנושיים. אחת המוטציות שנחשבה למשמעותית בהשפעה על נטרול נוגדנים נמצאת בזן הדרום אפריקאי, ואינה נמצאת בגרסה הבריטית.

בתוך כך, נמסר מארגון הבריאות העולמי כי אין הוכחה שהמוטציה הדרום אפריקנית מידבקת יותר מהבריטית. ד"ר מריה ואן קרקהוב, בכירה בארגון הבריאות העולמי אמרה כי לא קיימת הוכחה לכך שזן נגיף הקורונה שזוהה בדרום אפריקה מידבק יותר מהזן המוטנטי שהתגלה בבריטניה. את הדברים אמרה במסיבת עיתונאים שקיים הארגון, בצל החששות שהובעו מפני התפשטות המוטציות ועמידותן.
בישראל אובחנו אתמול 5,047 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה מתוך כ-82 אלף בדיקות - אחוז חיוביים של 6.3%. מספר הנדבקים הנמוך יחסית נובע ממספר נמוך של בדיקות לעומת הימים האחרונים, ולא משקף ירידה בתחלואה.
בנוסף, מספר החולים שמאושפזים במצב קשה בבתי החולים הגיע לשיא חדש ועומד כעת על 1,029. עם זאת, בדו"ח אמ"ן ציינו שהעלייה במספר החולים החדשים במצב קשה נמצאת במגמת האטה מסוימת בימים האחרונים - ככל הנראה ביטוי להשפעת מבצע החיסונים.
לפי משרד הבריאות, בסוף השבוע נפטרו 62 בני אדם מקורונה - אך ייתכן שמספר זה עוד יתעדכן כלפי מעלה. מניין הנפטרים עומד על 3,651 מפרוץ המגפה. שיא שלילי נוסף שרשמה ישראל בסוף השבוע הוא 1,721 מאושפזים בבתי החולים בעקבות קורונה. מספר המונשמים עומד על 240.