(צילום: אבי חי)

האם ישראל הולכת בדרכה של שבדיה? "המודל השבדי", שבמסגרתו נמנעה המדינה מהטלת הגבלות על התושבים, סומן ככישלון כבר בחודש שעבר. האפידמיולוג שעמד מאחורי תוכנית זו, אנדרס טנגל, הנחה את הממשלה להסתפק בקריאה לתושבים לשמור על ריחוק פיזי ולהקפיד על היגיינה. כך, בתי הספר ובתי העסק, בהם ברים ומסעדות, נשארו פתוחים לאורך כל ימי המגפה, ונאסרו רק התקהלויות של יותר מ-50 איש. דבר זה עלה למדינה ב-5,400 מתים ובחולים רבים.
ואיך נראית שבדיה כיום? ד"ר יעקב גורדון, רופא מהעיר לונד שבשבדיה, התראיין הבוקר (ג') באולפן ynet וסיפר כי לעומת יתר מדינות סקנדינביה, מספר מתי הקורונה הוא גבוה לאין שיעור.
1 צפייה בגלריה
 המגפה בלתי נראית? החיים בשבדיה בצל הקורונה
 המגפה בלתי נראית? החיים בשבדיה בצל הקורונה
המגפה בלתי נראית? החיים בשבדיה בצל הקורונה
(צילום: MCT)
"בשבדיה חיים 10 מיליון תושבים ובכל מדינות סקנדינביה - נורבגיה, דנמרק, פינלנד ואיסלנד - חיים 21 מיליון תושבים. בשבדיה בלבד מתו למעלה מ-5,000 איש וביתר המדינות מתו בסביבות 1,200 איש בסך הכל", הוא מסביר.
"הניסוי השבדי הזה בעצם לא הצליח למנוע את מקרי המוות הרבים ואת הידרדרות הכלכלה. לא הייתה המלצה להשתמש במסכות, והצעירים בדרך כלל גם לא הקפידו על הריחוק החברתי וההיגיינה. יש ביקורת רבה על המהלך הזה בעיתונות ובקרב הציבור".
בחודש יוני שיעור התמותה מהקורונה בשבדיה היה נמוך יותר מאשר בכמה מדינות באירופה שאימצו הגבלות חריפות בהרבה, בהן בריטניה, ספרד ואיטליה, אבל עדיין נחשב גבוה למדי ועמד על 443 מקרי מוות לכל מיליון תושבים. פירוש הדבר שבחישוב של מספר המתים ביחס למספר התושבים שיעור התמותה בשבדיה הוא השמיני בגובהו בעולם. בחלק מחודש מאי שיעור התמותה בה היה הגבוה ביותר באירופה.
ההרגשה היא, מספר ד"ר גורדון, שממשלת שבדיה לא פעלה כדי למנוע את מקרי המוות הרבים. "המחאה השבדית שקטה, ובסופו של דבר תורגש בבחירות. עם זאת, אין הפגנות כאן. עומס העבודה מורגש, יש הרבה לחץ, אבל לפי הנתונים בתי החולים מצליחים לעמוד בלחץ".
ד"ר גורדון מספר כי למרות ההדבקות התכופות ומקרי המוות הרבים, בשבדיה לא מבצעים בדיקות באופן שיטתי, אלא רק עבור אלה הסובלים מתסמינים. לעומת זאת, הנהגת סגר וניסיונות למיגור המגפה לא נראים באופק.
ההכרה בטעות של האפידמיולוג הראשי של שבדיה, ד"ר טנגל, הגיעה גם היא בחודש שעבר בכלי התקשורת השבדיים. "אני חושב שיכולנו לפעול טוב יותר, זה ברור. אם היינו יודעים על המחלה בדיוק את מה שאנחנו יודעים עליה היום, אני חושב שהיינו בוחרים לעשות משהו שנמצא איפשהו בין מה ששבדיה עשתה למה ששאר העולם עשה". כשנשאל אם שיעור התמותה הגבוה בארצו גרם לו לשקול מחדש את הגישה הייחודית שבחר לניהול המגפה השיב: "כן, בהחלט".
בתוך כך, הסתמן הבוקר שיא חדש במקרי ההדבקה בישראל. לפי נתוני משרד הבריאות 1,681 נדבקי קורונה חדשים אובחנו ביממה האחרונה. 177 חולים מאושפזים במצב קשה. בישראל נמצאים 21,393 חולי קורונה פעילים ועד כה מתו 368 בני אדם מהמחלה. הגבלות חדשות על הציבור כדי למגר את המגפה נידונות בממשלה.