כשלושה שבועות לאחר הישיבה הראשונה של ועדת סל התרופות ‑ וחבריה עדיין מתמודדים עם חוסר ודאות מטריד לגבי סוגיית התקציב שלה.
גורמים המקורבים לעבודת הוועדה מזהירים כי אם תקציב הסל לא ייקבע בשבועיים הקרובים, פעילותה תיפגע באופן משמעותי בשלב הבא של עבודתה. הסיבה לעיכוב: סימן השאלה סביב תקציב 2021.
אם לא ייקבע תקציב מדינה, והוועדה תפעל על פי תקציב המשכי – המשמעות היא שתקציב הוועדה יהיה זהה לזה של השנה הקודמת, שעמד על 500 מיליון שקלים. על פי תרחיש נוסף, התקציב התוספתי יכול להיות פחות מ־500 מיליון שקלים, וכך למעשה יתווספו תרופות בכמות הרבה יותר מצומצמת, וחולים רבים יישארו ללא התרופות להן הם זקוקים.
קביעת תקציב ל-2021 תפתח אפשרות להעלאת גובה התקציב, אולם לא ברור האם בגלל משבר הקורונה, שהביא את בתי החולים למצוקה כלכלית קשה, ינותב תקציב לצורך הגדלת תקציב סל התרופות.
כ-880 תרופות וטכנולוגיות בסך הכל צפויים לעלות לדיון בוועדה השנה, בעלות כוללת של למעלה מ-3 מיליארד שקלים. בראש הוועדה יעמוד הפעם פרופ' יהושע (שוקי) שמר, יו"ר אסותא מרכזים רפואיים ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
ישיבת סל התרופות 2021
ישיבת סל התרופות 2021
פרופ' שוקי שמר בפתיחת דיוני סל התרופות
(צילום: לע"מ)
בשלב הנוכחי מדרגים חברי הוועדה את התרופות והטכנולוגיות על בסיס הצורך הרפואי או השיקולים הבריאותיים בלבד. ואולם, בשלב הבא, שצפוי לצאת לדרך בתחילת דצמבר, יעלה לדיון תעדוף התרופות תוך בחינת מחיריהן.
יש לציין כי גם בשנה שעברה תקציב הסל נקבע בחודש דצמבר, זמן רב לאחר ישיבתה הראשונה של הוועדה. "בלי תקציב לא ייכנסו תרופות חדשות לסל", אמר שמר בישיבתה הראשונה של הוועדה השנה. "אני מקווה שהתקציב יעמוד השנה על יותר מ־750 מיליון שקלים", הוסיף שמר. "בכל מקרה, הוא צריך להיות גבוה מהסכום בשנים האחרונות – חצי מיליארד".
"אם לא יהיה לנו תקציב בדצמבר, זה בהחלט עלול לפגוע בעבודת הוועדה", אומר גורם המעורב בעבודתה. "נכון לעת הזו זה עוד נסבל, אך בדצמבר זה עלול לעכב את עבודת הוועדה ואת אישור התרופות. הוועדה עובדת בקצב טוב, ובתחילת דצמבר היא תסיים לדרג את הטכנולוגיות מבחינה מקצועית. לאחר מכן נצטרך להבין כמה עולה כל טכנולוגיה, וזאת באופן יחסי לתקציב שיש לנו. לצורך העניין, אם עלותה של טכנולוגיה מסוימת היא 70 מיליון שקלים, אז בתקציב של 700 מיליון זה בסדר, אבל אם תקציב הסל יהיה 500 מיליון שקלים, זה כבר משהו אחר. בדצמבר מאוד חשוב שיהיה לנו תקציב".
על פי גורמים שמכירים את עבודת הוועדה, שמר מטפל בנושא מול לשכת ראש הממשלה, ואולם גם שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כץ וצוותיהם מקיימים שיחות בנושא. אלא שעד כה לא ברור האם ומתי ייקבע התקציב, ומה תהיינה המשמעויות מבחינת היקף ומספר התרופות שיאושרו.
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "שר הבריאות פועל ללא ליאות להגדלה משמעותית של תקציב סל הבריאות מתוך מחויבות גדולה לצורכי החברה בישראל. בשבועות האחרונים השר מקדם את הנושא מול שר האוצר בתקווה לסגירת תקציב ועדת הסל בהקדם".
במשרד האוצר אמרו: "משרדי הבריאות והאוצר עובדים על מנת לגבש מסגרת תקציב לוועדה לפני שלב התעדוף".