פייזר: החיסון שלנו יעיל ב-100% בגילים 15-12"
(צילום: משי בן עמי)
בדרך לחיסון בני ה-12-15? פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, צופה לאור תוצאות המחקר החדש של פייזר, שהתפרסם אתמול (יום ד') כי החיסון יאושר בקרוב בישראל.
"החיסון יעיל ובטוח ומבחינת תופעות הלוואי - אלו בדיוק אותן תופעות לוואי שרואים במחוסנים הבוגרים. לאור התוצאות, אנחנו מעריכים שאין סיבה שלא לחסן את הילדים".
קראו עוד:
בריאיון באולפן ynet הבוקר (ה') פרופ' גרוסמן התייחס לשוני בין חיסוני ילדים למבוגרים: "אצל ילדים יש שוני בחילוף החומרים, במערכות שונות של הגוף, ולכן חשוב לוודא את בטיחות החיסון בקרב גילים אלו ולא להסתמך רק על נתוני המחקר שנעשה בקרב מבוגרים", הסביר. "יחד עם זאת, המחקרים קצרים יותר כי הם מתמקדים בעיקר ברמות נוגדנים. ברגע שיש רמות נוגדנים גבוהות, זה בדרך כלל מספק. במחקר של פייזר גם נמצא שלא היו הדבקות כלל בקבוצה המחוסנת".
פרופ' עמוס פנט, מומחה לווירולוגיה מולקולארית באוניברסיטה העברית, מה משרד הבריאות צריך לשאול את עצמו לפני שהוא מאשר את החיסון? "למעשה החיסון יעיל מאוד גם למבוגרים וגם לילדים. אומנם המחקר עכשיו קבע יעילות של 100%, אבל צריך לזכור שהחיסון נוסה רק על 2,000 ילדים לעומת 40,000 מבוגרים - ככה שההבדל בין 95% ל100% הוא לא סטטיסטי. הדבר המשמח יותר הוא שתופעות הלוואי הן לא יותר חזקות אצל ילדים, כי מזה חששנו".
פרופ' עמוס פנט: "החשש ממה שיקרה בעתיד הרחוק הוא חשש מוגזם ואין לו שום סימוכין בכל הידוע לנו על אימונולוגיה ועל חיסונים בכלל"
נבדקו תופעות לוואי לטווח הקצר, אבל מה לגבי הטווח הארוך? "צריך לזכור שילדים מקבלים חיסונים בלי סוף בילדות. אנחנו מכירים את הנושא, זה לא דבר חדש בשבילנו. החשש ממה שיקרה בעתיד הרחוק הוא חשש מוגזם ואין לו שום סימוכין בכל הידוע לנו על אימונולוגיה ועל חיסונים בכלל".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
"אסור לעגל פינות"
(צילום: Shutterstock)
פרופ' גרוסמן הוסיף: "ברגע שאנחנו הולכים לאוכלוסיית הילדים, אסור לנו בשום אופן לעגל פינות מבחינת תהליכי האישור. וכמו שהיינו קפדנים בנושא המבוגרים ככה צריכים להיות קפדנים, ואפילו יותר, בנושא הילדים. צריך גם להבין שכל הזמן ברקע נמצאים הורים לא מעטים ואפילו רופאים, לצערי, שמפקפקים בחיסון הזה ואפילו מתנגדים לו".

המחלה קלה - למה לחסן בכלל?

לדברי פרופ' פנט, השאלה שצריכה אולי להישאל היא – למה בכלל לחסן את הילדים לקורונה אם המחלה אצלם היא קלה? "אבל פה אנחנו מסתכלים על רפואה ציבורית. אנחנו רוצים לחסל את המגפה הזאת, אנחנו רוצים שהילדים לא ידביקו את המבוגרים ואת הזקנים. אם לא נחסן את הילדים - אנחנו נישאר עם המגפה הזאת לתקופה ארוכה מאוד ולא ניפטר ממנה".