(צילום: שחר גולדשטיין)

"בין 700 ל-1,000 נפטרים בחודש וחצי הקרובים": בריאיון לאולפן ynet מסביר הביולוג החישובי פרופ' ערן סגל, ומרכיב מודל החיזוי של מכון ויצמן, כי לאור מספרי הנדבקים הגבוהים, צפויים בישראל מקרי תמותה רבים בקרוב. מספר המתים והחולים הקשים, לדבריו, נשען על מודל חיזוי הקורונה שכבר הוכח ככזה המצליח לנבא נכונה את מספר החולים הקשים והמתים בישראל מנגיף הקורונה.
"המודל שלנו בעצם חוזה את מספר החולים קשה בבתי החולים מתוך הסתכלות על מאומתים, על הגילים שלהם ועל קצב השחרור מבתי החולים. לפני שבוע חזינו שנהיה פחות או יותר במספר של היום, חזינו שמחר נהיה עם 660 חולים קשה, והיום אנחנו עם 643. לצערי אנחנו חוזים את המשך העלייה, וייתכן שבעוד שבוע מהיום נחצה גם את ה-800 חולים במצב קשה בבתי החולים", הוא מספר.
"20% מהחולים נפטרים מהמחלה בפרק זמן של עד שבועיים מהרגע שהם הופכים לחולים קשה", מסביר פרופ' סגל. "כך, עד שקצב התחלואה ומספרי הנדבקים לא ירדו, צפויים בין 700 ל-1,000 נפטרים נוספים מקורונה בחודש וחצי הקרובים.
לדברי פרופ' סגל, הנתונים הללו לא יושפעו מהצעדים והמגבלות שננקטו בישראל בימים האחרונים. "לוקח זמן לצעדים להשפיע. בפעם הראשונה שהטילו סגר, לקח שבועיים וחצי עד שהתחילה ירידה - וגם לירידה יש קצב משלה. היום, כשאנחנו על 5,000 מאומתים, סגר יוביל להתייצבות ורק אז לירידה. מספרי החולים הקשים כתוצאה מהתחלואה הגבוהה עד עכשיו ימשיכו לעלות ללא קשר לצעדים שנעשו. אנשים צריכים להתכונן לכך שייקח שבועות ארוכים עד שנוריד את התחלואה לרמות נמוכות".
1 צפייה בגלריה
פקקים בכביש גהה
פקקים בכביש גהה
למרות ההגבלות: "שבועות ארוכים עד שנוריד את התחלואה"
(צילום: שאול גולן)
פרופ' סגל מסביר כי יש צורך בהחמרה של ההגבלות הקיימות, ובהידוק הסגר. "אנחנו מתקרבים לסף הקריסה של מערכת הבריאות, ואין ספק שאנחנו חייבים להוריד את התחלואה. ברגע שנגיע לאותם 800 חולים במצב קשה, מערכת הבריאות תפחית בפעילויות אחרות כדי לפנות מקום לחולי קורונה, וזה יגיע על חשבונם של חולים 'שבשגרה'. זו הסיבה בגללה חייבים להוריד את התחלואה.
"בסופו של דבר סגר צריך להוביל לשני דברים בלבד - למניעה של התקהלויות ולעטייה של מסכות במקומות סגורים. כל עוד נשיג את הפרמטרים האלה, דברים אחרים יכולים להימשך. אם יש ציות לתו הסגול ונמנעות התקהלויות, אפשר להמשיך פעילויות במקומות העבודה".
בנושא חסינות העדר, שרבים מאמינים שניתן להשיגה ללא שימוש בחיסון חיצוני, מסביר פרופ' סגל כי גם במדינות שבהן התחלואה גבוהה - חסינות עדר לקורונה עדיין רחוקה. "ישראל רחוקה מחסינות עדר. אין אף מדינה בעולם כיום שהגיעה לזה, וכל המדינות רחוקות משם. אין לנו בדיוק את המידע של כמה אנשים נדבקו בסך הכול בישראל. אנחנו יודעים על קרוב ל-2%, אבל כמה יש בדיוק? האם זה 5%, 6%? אנחנו לא יודעים.
"בשביל חסינות עדר צריך מספרים הרבה יותר גבוהים של נדבקים, 60% ומעלה. תעשו את החשבון בעצמכם, אם כבר היום הגענו למעל 1,200 מתים מקורונה, ואנחנו צופים אפילו בשבועות הקרובים עוד מאות רבות של מתים בגלל העלייה בתחלואה שדיברנו עליה קודם, מדובר במספרים שאסור לישראל או לאף מדינה אחרת בעולם להגיע אליהם".
מספר הנדבקים בישראל עומד כעת על 185,490 מאומתים. 607 חולים מאושפזים במצב קשה, 153 מהם מחוברים למכונות הנשמה. 1,229 חולי קורונה נפטרו בישראל מאז חודש מרץ, 906 מהם (73.8%) מאז 1 ביולי. מתחילת החודש דיווח משרד הבריאות על 285 נפטרים. מהנתונים ניתן לראות בבירור כי מאז חודש יולי חלה עלייה חדה ומדאיגה במספר הנפטרים בישראל.