(צילום: משי בן עמי)

בשבוע שעבר אישר מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) את התרופה רמדסיביר של חברת גיליאד, לשימוש נסיוני בחולי קורונה. התרופה נוסתה בקרב 1,063 חולים, ודווח כי קיצרה את זמן ההחלמה של חולי קורונה במצב קשה בכ-31%, ארבעה ימים בממוצע.
מנכ"לית גיליאד ישראל, עפרה פיינמסר, התראיינה באולפן ynet והסבירה כי תפקיד התרופה הוא לתקוף את הווירוס ולעצור את השכפול שלו בגוף האדם. "התרופה הזאת המחקר והפיתוח שלה התחיל עוד לגבי האבולה, ששייכת לאותה משפחה ידועה של וירוס הקורונה. ברגע שהתחילה המגפה שהיום היא עולמית, נעשו מאמצים מידיים להתחיל ולהאיץ את המחקר לגבי פוטנציאל הריפוי למחלה הזו".
2 צפייה בגלריה
משרדי גיליאד
משרדי גיליאד
משרדי גיליאד
(צילום: EPA)
"המחקר הראה כבר תוצאות ראשוניות מעודדות", סיפרה בריאיון. "חשוב לציין שמדובר בצעד חריג של ה-FDA. הוא אישר שימוש חירום בתרופה כדי להתמודד עם המגפה העולמית הזו. זה מצב שהוא יוצא דופן, התרופה היא עדיין תרופת ניסוי, אבל הותרה לשימוש במצב חירום, מה שאומר שכרגע בארה"ב יתחילו להשתמש בתרופה במי שמאושפז בבית החולים. התרופה היא עדיין תרופת מחקר, מה שאומר שאנחנו ממשיכים לחקור ולאסוף מידע כדי להוכיח יעילות ובטיחות".
ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג, מומחית למחלות זיהומיות בילדים מבית החולים שניידר, נכחה גם היא באולפן ynet והוסיפה כי התרופה אמנם מקצרת את משך המחלה, אך לא הוכחה ככזו שיכולה להוריד את שיעורי התמותה בקרב החולים. "לפי התוצאות העכשוויות לא נראה שמכאן תבוא הישועה. גם מחלה של 11 יום הרי היא מחלה משמעותית, לא מדובר באיזשהי תרופה פורצת דרך ומקנה לנו ביטחון שיש לנו יכולת אדירה להתמודד עם המחלה".
2 צפייה בגלריה
אמפולות של רמדסיביר
אמפולות של רמדסיביר
אמפולות של רמדסיביר
(צילום: רויטרס)
פיינמסר חידדה את דבריה והוסיפה כי התרופה אינה פתרון למגפה, אך הנה צעד משמעותי קדימה. "אנחנו עוד לא חוגגים, שאנחנו עדיין אוספים מידע ולכן ממשיכים במחקר. חשוב לציין שאנחנו תורמים מיליון וחצי מנות לטיפול בחולים, ונמשיך במחקר שמטרתו להוכיח האם מדובר בתרופה יעילה ובטוחה שתביא לבשורה מתקדמת בטיפול בקורונה. אף אחד לא חושב שמדובר בפתרון קסם".