(משי בן עמי)

נתוני שטח מהשבועות האחרונים מצביעים על ירידה של כ-30% בפנייה לרפואת משפחה, ילדים ונשים לעומת החודש המקביל בשנת 2019. בתוך כך, הורים רבים ויתרו על לקיחת תינוקות ופעוטות לטיפות החלב לקבלת חיסונים, מה שעשוי להשפיע בעתיד על התפרצות מחלות נוספות, דוגמת חצבת.
ד"ר ליזה רובין, מרצה בכירה בביה״ס לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, ולשעבר מנהלת המחקלה לאם ולילד במשרד הבריאות, התראיינה באולפן ynet הבוקר (ב') ואישרה כי מדובר בירידה של עשרות אחוזים בתינוקות המתחסנים. "מדובר בנתון דרמטי מאוד שיכול להשפיע במיוחד על התפרצות של מחלות כמו חצבת, שחווינו לא מזמן את ההתפרצות הכי גדול שראינו מזה שנים בישראל", סיפרה בריאיון.
1 צפייה בגלריה
חיסון תינוקות ופעוטות: חשוב לבריאות האוכלוסיה כולה
חיסון תינוקות ופעוטות: חשוב לבריאות האוכלוסיה כולה
חיסון תינוקות ופעוטות: חשוב לבריאות האוכלוסיה כולה
(צילום: shutterstock)
כזכור, גל ההתפרצות האחרון של מחלת החצבת בישראל התחיל בשנת 2018, הדביק למעלה מ-4,000 בני אדם וגבה את חייהם של שלושה. ההדבקה הנמוכה יחסית, כמובן, נזקפת לזכות מרבית האוכלוסייה המחוסנים לחצבת. "אנחנו יודעים שכדי להגן על האוכלוסיה מפני הדבקה בחצבת, צריכים שיעור התחסנות מאוד גבוה, קרוב ל-95 אחוז או יותר. אנחנו רואים שבחודש האחרון חלה ירידה של עשרים אחוז בשיעור הכיסוי החיסוני במועד של החיסון הראשון נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח", הדגישה ד"ר רובין.
"יש לנקוט באמצעים מידיים בכדי לשפר את המצב. רק חמישה אחוז מסניפי טיפות החלב היו סגורים במהלך החודשיים האחרונים, ועדיין הורים מפחדים להגיע - וזה מסוכן", אומרת ד"ר רובין. "חשוב לציין שמשרד הבריאות והקופות המעניקות את השירות נוקטים באמצעים הדרושים בכדי להגן על האוכלוסייה ועל הפונים אל המרפאות. משרד הבריאות משגר מסרים באינטרנט ובמיילים להורים לגבי הצורך להגיע לחסן את התינוקות. חשוב לתמוך בשירות הזה, זה אחד מהדברים החשובים ששומר על הבריאות של כלל האוכלוסיה ושל הילדים".