(צילום: אבי חי)

"התפיסה לפיה ניתן לנהל את המגפה עם אלפי נדבקים חדשים ביום - שגויה": אומר הבוקר (ג') באולפן ynet החוקר ממכון ויצמן והיועץ למל"ל, פרופ' אלי וקסמן. "עדיין לא השתלטנו על המגפה והצעדים שננקטו הכרחיים כדי לעצור את ההשתוללות. צריך לזכור שסגר מתחיל להשפיע רק שבוע ויותר אחרי שהתחיל".
לדבריו של פרופ' וקסמן, לפני שתגיע יציבות במספר החולים החדשים והנמצאים במצב קשה, יגיעו מספר החולים הקשים ל-1,500 בני אדם. "אני מעריך שאחרי סוכות נגיע ל-1,500 חולי קורונה במצב קשה. אחת הטעויות שנעשו פה היא לחכות שבתי החולים ירימו דגל אדום, זה הרבה יותר מדי מאוחר. הבעיה עם המספרים הגדולים האלה היא העומס הקשה על מערך האשפוז שכבר נמצא בעומס. אם המספרים האלה יעלו הלאה, תהיה פגיעה קשה בטיפול. לכן אין ברירה לנקוט בצעדים מאוד חריפים עד שהעלייה הזו תתמתן".
1 צפייה בגלריה
 "הבעיה היא בכוח אדם. תחלואה נרחבת מהווה איום על חולים בכלל"
 "הבעיה היא בכוח אדם. תחלואה נרחבת מהווה איום על חולים בכלל"
"הבעיה היא בכוח אדם. תחלואה נרחבת מהווה איום על חולים בכלל"
(צילום: AFP)
כמו מומחים רבים אחרים, מסביר פרופ' וקסמן כי הבעיה הקשה היא במיעוט הצוותים הרפואיים: "המגבלה היא בכוח אדם, ולהגדיל כוח אדם זה לא דבר פשוט. אי-אפשר פשוט להגדיל מצורה מאוד גדולה את הצוותים בבתי החולים. הבעיה היא לא רק תמותה של חולים קשים. תחלואה נרחבת מהווה איום מאוד גדול על תפקוד מערך האשפוז של בתי החולים. הסכנה היא לא רק לחולי קורונה, אלא לחולים בכלל שדורשים טיפול".


פרופ' וקסמן מסביר כי התובנה המרכזית מהמצב הנוכחי בישראל היא שאי-אפשר לנהל חיי שגרה עם תחלואה גבוהה של אלפים ביום. "כאשר מדובר באלפי נדבקים חדשים ביום, לא ניתן לעצור אותן אלא באמצעות צעדים מאוד חריפים של סגר. הדרך לחיות עם המגפה לאורך זמן ולנהל חיים שגרתיים ותקינים היא להוריד את התחלואה לרמה של עשרות ביום, ולשמור עליה ככה. התפיסה שניתן לנהל מגפה עם אלפי חולים חדשים ביום היא שגויה. אני לא שותף לביטויים של קריסה, אבל ככל שהמספרים גדלים, כך יירד טיב הטיפול. במספרים מאוד גדולים כבר לא ניתן יהיה לטפל בכולם".

"חזרה לשגרה - לא פחות מארבעה שבועות"

"נוכל להתחיל לשחרר את הרסן אם נראה ירידה ממושכת ובקצב מהיר של נדבקים חדשים. לפחות מ-2,000 חולים חדשים ביום. זה כנראה ייקח ארבעה או חמישה שבועות, לא פחות", אומר פרופ' וקסמן. הוא מוסיף כי גם מערכת החינוך תצטרך לחכות ברובה לחזרה מלאה: "חזרה של לימודים של גנים וכיתות א' ו-ב' היא חשובה כדי לאפשר להורים לעבוד, וגם את זה יצטרכו לעשות בצורה מאוד זהירה תוך הקטנת מספר התלמידים בכיתות".
הצעדים הללו, הוא מסביר, יאלצו גם הם להיות זהירים ומדודים. "זה תהליך שייקח חודשים ואולי יותר. אין מה לדבר על פתיחת מערכת החינוך לפני חנוכה".
נתוני התחלואה בקורונה בארץ נכון לאתמול (ב') מראים כי מספר חולי הקורונה שמצבם קשה הגיע לשיא של 772 חולים. מספר המונשמים בשיא גם הוא - 209 בסך הכל. מפרוץ המגפה נפטרו 1,507 חולי קורונה, 562 מהם (37% מסך הנפטרים) - בספטמבר בלבד.


בדו"ח אמ"ן שפורסם לפני כמה ימים נכתב כי ארגון הבריאות העולמי מציין עמידה של מתחת ל-5% חיוביים לאורך זמן כאחד המדדים להשתלטות על המגפה, אך בישראל המצב גרוע בהרבה.
בדו"ח אמ"ן נכתב עוד כי שיעור הבדיקות החיוביות הגבוה מעיד על היקף תחלואה רחב בהרבה מזה המתואר בפועל, למרות מספר הבדיקות הגבוה שנערכות בישראל. כלומר, יש לא מעט חולי קורונה בישראל ללא סימפטומים – שכנראה אינם יודעים שנדבקו וטרם עברו בדיקה.