מטופלת שלי סיפרה לי שאחרי הפגישה איתי בכל שבוע, היא מרשה לעצמה לאכול באופן חופשי כל מה שבא לה - חטיפים, פיצות ומכל הבא ליד. ההתנהגות הזו מוכרת לי ממטופלים במשך השנים, כאלה ששומרים על תפריט דיאטה מוקפד ומדויק כל השבוע, ומה ש"מחזיק" אותם הוא הידיעה שיגיע היום הזה בשבוע בו יוכלו לפרוק את העול, להתפנק ולזלול כל מה שוויתרו עליו.
שמעתי גם על מסגרות ושיטות דיאטה שונות שמרשות ארוחת שחיתות פעם בשבוע, או כפי שהיא נקראת ארוחת "צ'יט", בה מותר "לרמות" ולא ללכת לפי התפריט. העניין הוא, שלפי ניסיוני, סיכוי גבוה שיום כזה או ארוחה כזו יהרסו את כל ההישגים השבועיים שלנו.
בארוחת שחיתות אחת או ביום של "התפרקות" ממסגרת הדיאטה, אפשר להגיע לאלפי קלוריות. אם בכל יום של דיאטה אוכלים כמה מאות קלוריות פחות ממה ששורפים, אזי שאת כל הקלוריות שנחסכו במשך השבוע אפשר להחזיר ביום אחד, ואפילו בקלות רבה.
למשל, אישה ששורפת 1,700 קלוריות ביום כדי לא לעלות ולא לרדת, אלא להישאר במשקל שלה, יכולה להפחית ממשקלה אם תצרוך תפריט מאוזן ובריא של 1,200 קלוריות ליום. בכל יום כזה, היא אוכלת 500 קלוריות פחות ממה שהגוף צריך, או במילים אחרות "חוסכת" 2,500 קלוריות במשך השבוע.
עם זאת, ביום של שחיתות, היא יכולה בקלות להחזיר את אותן 2,500 קלוריות שנחסכו. כך, בשורה התחתונה, למרות שעשינו דיאטה כל השבוע, בסופו של דבר לא נראה תוצאות, או שנמצא כי ההתקדמות בירידה במשקל מאוד איטית.
לא כל ארוחה "מותרת" היא בעייתית: בהחלט ניתן להתפנק בארוחה גדולה או במאכלים משמינים או מפנקים פעם בשבוע, אבל בתנאי שסופרים נכון את הקלוריות של המאכלים, ורק באותו יום לא מתקדמים בירידה, אבל גם לא הורסים שבוע שלם של מאמץ. גם תוך שמירה על תזונה נכונה, אפשר לאכול הכל, ממש כל דבר, אבל צריך לדעת לחשב את זה בצורה הנכונה.
3 צפייה בגלריה
ארוחת מותרת מקרר עוגה צ'יט מיל
ארוחת מותרת מקרר עוגה צ'יט מיל
מחכים כל השבוע לארוחה המותרת? זו לא הדרך היחידה
(ShutterStock)

דלת ה"אסור"

הטעות של הרבה אנשים שנוקטים בגישת הארוחה המותרת, היא שיש כביכול "דלת של אסור" שמאחוריה שמים את כל הדברים הטעימים והמשמינים שאוהבים. כך, במהלך הדיאטה לא פותחים את הדלת הזו והיא נעולה, אבל אם היא נפתחת במקרה, אין דרך חזרה. זוללים מכל הבא ליד וכמה שיותר, כי יודעים שמחר או בשבוע הבא היא תיסגר שוב.
בעיני, זו גישה מוטעית, מהסיבה הפשוטה שאין שום דבר "אסור". הכל אפשרי, אך השאלה היחידה היא האם כדאי. אם מישהו רוצה לשלב פיצה גדולה שמכילה 400 קלוריות או אוהב סופלה שוקולד ומוכן לבזבז על זה 600 קלוריות - אין עם זה בעיה. לא צריך לחכות ליום בדיאטה ולא לארוחת שחיתות, אלא פשוט לחשב את זה כמו שצריך. עם זאת, כאמור, בגישה של הכל מותר ואפשרי, קיים אלמנט הכדאיות.

"הכל מותר" - איך זה עובד?

נחזור לדוגמת האישה ששורפת 1,700 קלוריות ביום, ונניח שהיא רוצה לאכול ארוחת שחיתות ביום מסוים, מבלי להרוס את המאמצים של שאר השבוע. בצורה הזו, ניתן לבנות לה תפריט לאותו יום שמכיל 400 קלוריות בלבד, ומשאיר לה 1,300 קלוריות לארוחת שחיתות מכובדת ומפנקת, אך לא מוגזמת.