רבים מאתנו החליפו את המשרד בסביבת עבודה ביתית, אשר ברוב המקרים פחות מותאמת לעבודה, ואף עלולה להיות פחות נוחה בהרבה אספקטים. אחת התופעות השכיחות הבאות לידי ביטוי בשל חוסר ההתאמה של הישיבה בעבודה מהבית היא כאבים באזור הצוואר.
כאב צוואר הוא תופעה שכיחה המשפיעה על מעל 50% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל. בנוסף, מדובר באחת הסיבות השכיחות לפנייה לבדיקה וטיפול רפואי. התופעה נהייתה אף יותר שכיחה בתקופה הנוכחית עקב כניסה של רבים מאתנו למנחים לא רגילים עקב העבר לעבודה בסביבה ביתית. פתרונות מוכרים כמו כדורים נוגדי כאב, זריקות ואף ניתוחים המוצעים לכאבי צוואר, בהרבה מהמקרים לא מותאמים למקורות הבעיה.

כאבי צוואר – למה זה קורה?

ראשינו שוקל 3-4 ק"ג, אותם צריך הצוואר להחזיק בעזרת השרירים. כאב עלול להיווצר כאשר אנו שוהים במנח שונה ולא מוכר (יקרא גם "מנח מוזר") לאורך זמן, קשה לשרירים להתמודד עם משקל הראש.
דוגמאות לכך יכולות להיות שינה במנח שונה, הרמת משא כבד ביד אחת וכמובן שימוש במחשב בסביבה לא רגילה. דוגמה נוספת היא מנחי ישיבה שונים שרבות מובילים למנחים מוזרים של הראש, שבהחלט יכולים להגביר כאב צוואר או לייצר כאב שכזה.
סיבות נוספות לכאבי צוואר יכולות להיות על רקע תאונת דרכים שיצרה תאונה מסוג צליפת שוט (בה הראש "נזרק" קדימה וחוזר לאחור), דלקות כמו דלקת פרקים ועוד.
3 צפייה בגלריה
הגורמים לכאבי צוואר: משאות, ישיבה לא נכונה ותאונות
הגורמים לכאבי צוואר: משאות, ישיבה לא נכונה ותאונות
הגורמים לכאבי צוואר: משאות, ישיבה לא נכונה ותאונות
(צילום: shutterstock)

הדמיות: מתי יש בהן צורך?

כאשר קיים כאב צוואר, בדרך כלל הפעולה הראשונה עליה חושבים היא ביצוע הדמיה (צילום רנטגן, CT, MRI וכדומה), כדי לגלות את הרקמה או המבנה האחראים ליצירת הכאב והמגבלה. החשיבה הזו ברוב המקרים לא רלוונטית משום שמרבית כאבי הצוואר נפתרים מעצמם בטווח זמן של 2-3 שבועות בצורה ספונטנית ולא מצריכים אף הדמיה.
באותה נשימה יש גם לקחת בחשבון את הקרינה שנוצרת בהדמיות כמו CT או רנטגן, דבר שצריך לגרום לנו לחשוב בשנית על נחיצות הצילום. יש לבצע צילום בשביל לאשש או לשלול "דגל אדום" כמו גידול, זיהום, שבר וכדומה ולא בשביל "להבין למה כואב".
עוד עובדה חשובה לזכור היא שאנחנו משתנים ככל שאנו מתבגרים, ועוברים תהליכים ניווניים במגוון מקומות בגופינו. כמו שהגיוני לנו שהעור שלנו יהיה קצת יותר מקומט ככל שנתבגר, ואולי שיער ראשינו יאפיר ויהפוך מדולל, צריך להיות לנו הגיוני שיתרחשו תהליכים ניווניים פנימיים ובהם גם בלטי דיסק כולל באזור הצווארי, שלרוב אף יופיעו ללא כל תסמינים שליליים של הקרנה וכאב. אצל 80% מהאנשים מעל גיל 60 ימצאו בלטי דיסק בדיסקים הבין-חולייתיים, בחוט השדרה, לרבות באזור הצוואר – ורובם ללא כל כאב ומגבלה תפקודית.
אם כאב הצוואר מתגבר ולא מגיב טוב לטיפול שמרני (פיזיותרפיה) ותרגילים לחיזוק ושיפור סביבת העבודה לאחר 6 שבועות, או לחילופין אם ישנה היסטוריה של גידולים סרטניים, תופעות מקבילות לכאב הצווארי של חום, איבוד משקל, תופעה של רדימות ונמלול בגפיים העליונות, מצב של כאב לאחר תאונת דרכים או חבלה ברורה אחרת, או סממני דלקת – בהחלט יש לפנות לגורם רפואי, לרבות מיון – כדי לבדוק ולאבחן את המצב.

כאבי צוואר: דרכי טיפול ומניעת הכאב

דרכי הטיפול בכאבי צוואר מגוונות ויכולות לכלול כלי טיפול המכוונים יותר לטיפול סימפטומטי של הפחתת הכאב, לרוב ללא התייחסות למקור או מקורות הכאב. בין טיפולים אלו ניתן לציין:
1. תרופות תרופות שניתן ליטול ללא מרשם רופא, שמטרתן להפחית כאב ולהוריד גם אלמנט דלקתי ברמה מנורית (כמו אקמול, דקסמול, אדוויל וכו'). תרופות אנטי דלקתיות שלא על בסיס סטרואידי (NSAIDs – Non Steroidal Anti Inflammation Drugs), שניתנות רק עם מרשם רופא ומטרתן להפחית את האלמנט הדלקתי (כמו אטופן, ארקוקסיה, איבופרון וכו'). יש לציין שלתרופות אלה תופעות לוואי מגוונות, ומומלץ לקחת אותן רק במקרה שהכאב והמגבלה באמת רציניים.
2. חימום האזור חימום יהיה רלוונטי על מנת לשפר את זרימת הדם ולהוריד רמת כאב מקומית. יש לעטוף במגבת את אמצעי החימום (בקבוק חם, כרית ג'ל מחוממת וכו') במגבת על מנת למנוע כוויית חום. במצבים אקוטיים של כאבי תופת יש לקרר כדי לאלחש את המקום.
3 צפייה בגלריה
פיזיותרפיה לכתף
פיזיותרפיה לכתף
פיזיותרפיה: מניעה והתמודדות עם כאבי צוואר
(ShutterStock)
3. פיזיותרפיה בכל כאב על רקע שרירי-מפרקי, הכתובת לקבל טיפול כמו גם דרכי מניעה והתמודדות עצמית היא פיזיותרפיה. הפיזיותרפיסט ינקוט בכלי טיפול, דוגמת שחרור רקמה רכה, דיקור יבש (שיכול להיות מאוד יעיל במקרים של כאבי צוואר על רקע שרירים), חבישות, טכניקות מפרקיות שונות, מיטת מתיחה לצוואר (אם כי זו לא נמצאה יעילה במיוחד מחקרית), ובעיקר הדרכה להבנת הכאב, תרגול מותאם אישית, מתיחות וכדומה.
4. שינוי מנח ישיבה החשיבות הרבה ביותר היא שינוי מנח, כדי למנוע קיבעון. לרבים מהאנשים ההמלצה על קימה כל מספר דקות ושינויים קלים בסביבת העבודה יכולים להוות פתרון יעיל. לעיתים המלצה של הגבהת מסך המחשב לגובה העיניים, הדום מתחת לכפות הרגליים כדי שכפות הרגליים יגעו ברצפה, הימנעות מיישור מרפקים מלא ועוד – יכולים להיות כלים וטיפים יעילים. ניתן להתייעץ עם הפיזיותרפיסט לקבלת הבנה יותר מעמיקה על יצירת סביבה ביתית ארגונומית יותר מותאמת אישית.
5. נשימה הפסקה וביצוע תרגילי נשימה יכולים מאוד להקל על הכאב, בייחוד בכאבים ממושכים וכרוניים בהם קיים לרוב אלמנט של סטרס, שיכול להיות מטופל באופן זה. נסו לקחת נשימה עמוקה 4 שניות ולהוציא החוצה בנשיפה 4 שניות (ניתן להתחיל ב-2 שניות ואף להעלות ליותר מ-4 שניות לפי יכולת ונוחות). חיזרו על כך מספר פעמים. בנוסף לכך כל טכניקה המשלבת נגיעה בנשימה - מדיטציה, צי-קונג וכדומה - רצויה.
6. תרגילים ופעילות גופנית הדבר היעיל ביותר והחשוב ביותר הוא תרגול של פעילות גופנית. מדובר ביצירת מערכת מייצבת דינמית שתיצור איזון טוב יותר של השרירים סביב הצוואר בפרט וכל החלק העליון של גופינו בכלל. אלו נמצאו כפתרון היעיל ביותר למניעת כאבי צוואר ולהתמודדות איתם. אין עדיפות לאיזה תרגול מבוצע כל עוד הוא כולל חיזוק של שרירי הכתפיים, הצוואר, הגב וכל האזור העליון של גופינו.
3 צפייה בגלריה
מנחים מוזרים בעת עבודה מהבית גורמים לכאבי צוואר
מנחים מוזרים בעת עבודה מהבית גורמים לכאבי צוואר
מנחים מוזרים בעת עבודה מהבית גורמים לכאבי צוואר
(צילום: shutterstock)

דרכי הטיפול שכדאי להימנע מהן

1. הימנעו מביצוע מניפולציות לאזור הצוואר - זהו טיפול שנמצא כלא יעיל וצריך להתבצע (אם בכלל) רק לאחר בדיקה של תקינות ההולכה של כלי הדם המקומיים, ועדיף להשתמש בכלי טיפול אחרים, שיעילים באותה מידה ולא מהווים סכנה. שכן ידוע בספרות המקצועית על מספר מקרים בהם המניפולציה הצווארית הובילה לנזק.
2. ניתוח - לרוב ניתוח לא עוזר, בייחוד אם מדובר בכאב מקומי ללא הקרנת כאב לכיוון אחת הזרועות. המחקר מראה על יעילות זהה לפיזיותרפיה בעצמה, לעומת פיזיותרפיה התבצעת יחד עם ניתוח. לכן יש להימנע מניתוח במידה שהתסמינים והתמונה הקלינית לא מצביעים בבירור על הצורך בו.
3. זריקות - זריקה מקומית של סטרואידים (זריקת קורטיקוסטרואידים) לרוב לא מובילה לשיפור במצב המקומי, בוודאי אם מדובר על כאב כרוני, בו מקור הבעיה הוא משילוב של גורמים ולא רק בנקודה מסוימת בצוואר. זריקה שכזו המבוצעת מספר פעמים עלולה להוביל לחולשה של שרירי הצוואר.
לסיכום, כל עוד סביבת העבודה הביתית היא חלק מחיינו המשתנים בתקופה זו – הקפידו על שינוי וגיוון של מנח הגוף כדי למנוע קיבעון, השתדלו לא להימצא ממושכות במנחים מוזרים ולא רגילים והקפידו על קימה כל מספר דקות. בעיקר, נסו לשמור על מסגרת של תרגילים ומתיחות כדי שהצוואר שלכם יישאר רענן וללא כאבים.
עופר צחר הוא פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעלים של "Physio Fitness+", קליניקת מומחים לפיזיותרפיה, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים