(צילום: ירון ברנר)
סבלה מכאבי ברכיים עזים שגרמו לה להשתמש בכיסא גלגלים - בגלל נגיף הקורונה: ילנה פרלמן (32), תושבת קריית גת, התראיינה הבוקר (א') באולפן ynet וספרה על ההתמודדות המורכבת שלה עם השלכותיו של נגיף הקורונה על גופה. לדבריה, היא נדבקה בנגיף הקורונה בלי לחוות תסמינים ובלי להיבדק בחודש יוני. אך כשלושה חודשים אחר כך חוותה כאבים עזים בברכיה, שאחרי התייעצויות רבות, התגלו כתופעות לוואי של הנגיף.
"כשחליתי בכלל לא הרגשתי חולה, ובטח לא חולת קורונה", סיפרה בריאיון. "היו לי צמרמורות, קצת חולשה במשך שבוע, אפילו לא עשיתי בדיקת מטוש כי לא חשבתי שיש צורך. שלושה שבועות אחרי הרגשתי כאב מאוד חזק בברך ימין שעבר אחרי כמה ימים לברך שמאל. פניתי למיון, שם ביצעו לי צילום רנטגן ושחררו אותי הביתה עם משככי כאבים שלא עזרו".
לדבריה, ביקרה במיון עוד שלוש פעמים, ובגלל הכאבים נזקקה לכיסא גלגלים. "זה כאב שקשה להסביר אותו. הרגליים לא נשאו את משקל הגוף שלי, הרגשתי כאילו הרגליים שלי שבורות. ראיתי המון רופאים, פניתי באופן פרטי לבדיקות, להתייעצויות עם מומחים ועדיין - אף אחד לא העלה בדעתו שחליתי בקורונה".
לאחר שבועיים נוספים, היא מספרת, היא איבדה את חוש הריח ואת חוש הטעם. "שם עלתה ההשערה שאולי מדובר בסינדרום פוסט-ויראלי של מחלת הקורונה. בדיקת הנוגדים הראתה שאכן נדבקתי בנגיף. ברגע שנכנס מרכיב של איבוד חוש הטעם והריח, כשכל בדיקות הדם והבדיקות האחרות שלי תקינות, היה ברור שמדובר בקורונה".
את החוויה שלה כתבה בפוסט פייסבוק, בו הזהירה צעירים מלזלזל בנגיף. "התלבטתי הרבה זמן אם לכתוב את הפוסט. אבל הרגשתי שאם אצליח להשפיע על צעיר אחד לפחות, את שלי עשיתי. גם אני בתחילת המגפה הקטנתי את המשמעות, אמרתי לעצמי 'מה כבר יכול להיות? אני בחורה צעירה בלי מחלות רקע, מקסימום נעבור את זה', אבל זה הכה בי בהפתעה גמורה. אני חושבת שאין מספיק מידע לציבור על הסכנות של הנגיף. אנחנו שומעים על קשישים שנפטרים או על צעירים עם מחלות רקע, אבל אף אחד לא מדבר על תופעות לוואי ארוכות הטווח הקשות שלש לנגיף".

📢📢📢‼‼‼ אשמח אם תקראו ובעיקר תשתפו על מנת שזה יגיע לכמה שיותר אנשים. התלבטתי לא מעט האם לפרסם או לא, והגעתי למסקנה שכבר...

Posted by Yelena Perelman on Saturday, August 29, 2020

התסמינים שממשיכים גם אחרי מחלת הקורונה

בחודש שעבר פורסם ב-ynet מחקר שהצטרף לשורת עדויות על תסמינים ממשוכים של מחלת הקורונה גם אחרי ההחלמה. מהמחקר עולה שחלק מהתסמינים הוגדרו על ידי המחלימים כפוגעים קשות באיכות החיים, ונמשכו אף מעל חודשיים מפרוץ המחלה. הממצאים החדשים פורסמו בכתב העת הרפואי JAMA.
המחקר שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת אגוסטינו גמלי שברומא, סקר 143 חולי קורונה ששוחררו מבית החולים לאחר שהחלימו ממחלת הקורונה. כל המטופלים ענו על הקריטריונים ליציאה מבידוד שכוללים היעדר חום למשך 3 ימים רצופים, שיפור בתסמיני המחלה, ושתי תוצאות שליליות במרחק של 24 שעות זו מזו – שנלקחו 12 יום לאחר הדגימה הראשונה.
החוקרים המשיכו ועקבו אחרי המטופלים מ-21 באפריל ועד 29 במאי. גיל הנבדקים נע בין 19 ל-84 שנים, 37% מהם היו נשים. במהלך האשפוז, ל-72% מהנבדקים נמצאה דלקת ריאות. משך האשפוז בבית החולים עמד על 13 ימים בממוצע, 5% מטופלים נזקקו להנשמה מלאכותית.
החוקרים עקבו אחר מצבם של הנבדקים במשך 60 יום מאז שדיווחו על התסמין הראשון. מהממצאים עלה שרק 18 מטופלים (12.6%) דיווחו על היעלמות מוחלטת של תסמיני המחלה. 32% סבלו מהמשך תסמין אחד או שניים, ו-55% סבלו מ-3 תסמינים או יותר. אף אחד מהמטופלים לא סבל מחום או תסמינים של מחלה קשה הדורשת אשפוז.
מתוך הנחקרים, 44.1% דיווחו על החמרה באיכות חייהם. הסימפטום השכיח ביותר שממנו סבלו המחלימים היה עייפות (53.1%), קוצר נשימה (43.4%), כאבי מפרקים (27.3%) ולחץ בחזה (21.7%).
מחקר נוסף של המרכז האמריקני לבקרת מחלות חשף גם כי אצל רבים ממחלימי הקורונה, נמשכים התסמינים זמן רב אחרי המחלה, שבועות ולעיתים חודשים לאחר שלא נמצאה בגוף עדות לנגיף. מדיווחים אחרים שנאספו מאלפי מחלימים, איתרו עד כה 172 תסמינים שעשויים להיקשר למחלת הקורונה.
המחקר כלל 292 אנשים שנמצאו חיוביים לנגיף וטופלו במרפאות חוץ בין 15 לאפריל ל-25 ליוני. הם רואיינו שבועיים, ושלושה שבועות לאחר הבדיקה הראשונית. מתוך הנבדקים, 94% מסרו כי סבלו לפחות מתסמין אחד כשהגיעו לבדיקה הראשונית, ועד 17 תסמינים. התלונה השכיחה ביותר הייתה עייפות, לאחריה שיעול וכאבי ראש. 65% מהנסקרים דיווחו כי חזרו לשגרת החיים במהלך הבידוד 5 עד 12 ימים לאחר הבדיקה הראשונית.
בנוסף, קבוצת פייסבוק חדשה בשם COVID19 symptoms שבה חברים מעל 3,000 חולי קורונה שהחלימו, אוספת את עדויות חבריה בדבר התסמינים שלאחר ההחלמה. מהממצאים עולה כי עד כה נקשרו 172 תסמינים אפשריים לאחר ההחלמה מקורונה, שכוללים מגוון עצום של מערכות בגוף ובהן פגיעה בראייה, פריחות שונות, פגיעה בזיכרון, במוטוריקה, שינויים במערכת העיכול ואפילו נשירת שיער. עדיין לא ברור אם התסמינים האלה אכן קשורים למחלה, לטיפול, או לאשפוז הממושך.