(צילום: שמוליק דודפור)

המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן הזהיר השבוע ממגמה מדאיגה של התפשטות קורונה באירופה, ובפרט במדינות ספרד, רומניה, בולגריה, קרואטיה, הונגריה, צ'כיה ומלטה. זאת בעקבות שיעור גבוה של מאושפזים וחולים במצב קשה במדינות אלה. "המגפה רחוקה מלהיגמר", הזהירה אנדראה אמון, ראש המרכז, ואמרה שאירופה חייבת להיות על המשמר.
ד"ר וינסנט סוריאנו, מומחה למחלות זיהומיות במדריד, סיפר בריאיון לאולפן ynet על המצב המדאיג, ואמר כי גם באירופה קיימים הרבה יותר א-סימפטומטיים צעירים מבעבר, וזאת בעיקר משום שמתבצעות יותר בדיקות לגילוי נדבקים. עם זאת, הוא מוסיף כי "בשבועות הקרובים אנחנו מצפים לראות שוב קריסה, במיוחד בערים הגדולות. אף אחד לא רוצה כאן סגר נוסף, אבל המצב בערים הגדולות מצביע על כך שנאלץ לסגור את כל החנויות ואת כל הפעילות הלא חיונית בקרוב".
2 צפייה בגלריה
 בדרך לסגר? התחלואה בקורונה עולה במדריד
 בדרך לסגר? התחלואה בקורונה עולה במדריד
בדרך לסגר? התחלואה בקורונה עולה במדריד
(צילום: AFP)
מתחילת התפרצות הקורונה נדבקו בספרד 693,556 בני אדם - הכי הרבה במערב אירופה, ויותר מ-31,030 מתו. השבוע ביקשה מדריד סיוע דחוף של מאות רופאים זרים בעקבות 1,290 נדבקים חדשים בקורונה. מדריד הטילה השבוע סגר חלקי כמה אזורים בעיר, ושוקלת להרחיב את הסגר לאזורים נוספים.
לדבריו של ד"ר סוריאנו, ההתפרצות המחודשת היא "עקב החזרה מהחגים, פתיחת בתי הספר והאוניברסיטאות. נוסף על כך, במדריג צפיפות אוכלוסין גבוהה מאוד, על 6.5 מיליון אזרחים בעיר בלבד. כל הנסיבות הללו מהוות פוטנציאל ייחודי להתפרצות מחודשת".
2 צפייה בגלריה
עם מסכות ב פארק ב מדריד ספרד קורונה
עם מסכות ב פארק ב מדריד ספרד קורונה
מתחילת ההתפרצות: כמעט 700 אלף נדבקים בספרד
(צילום: AFP)
איגנסו אגואדו, סגן ראש הממשלה האזורית במדריד, אמר לכתבים שמדריד זקוקה לסיוע של 300 רופאים מארצות האיחוד האירופי שלקחו חלק בהתמודדות בגל הראשון של המגפה. כמו כן הוא ביקש מהממשלה הראשית בספרד לתגבר ב-222 שוטרים נוספים את העיר כדי לאכוף את הסגר ולחלק קנסות. ביום שני ביקשו הרשויות במדריד מהממשלה המרכזית לקבל סיוע מהצבא במאבק בקורונה.


גם בבריטניה נרשמת עלייה משמעותית בתחלואה בנגיף הקורונה. על כך סיפר יו"ר ההסתדרות הרפואית היהודית בבריטניה, פרופ' דוד כץ, כי בדומה להתמודדות הספרדית - גם בבריטניה קיים גל שני נרחב. "הגל השני התחיל בפתיחת המשק, פתיחת בתי הספר והאוניברסיטאות, ובעיקר שאננות לגבי המגבלות בכל הקשור להתנהלות בקהלים שונים.
"אף אחד לא רוצה להיות בסגר, הדבר פוגע בכלכלה באופן חמור ביותר, וגם הבריאות הפיזית והנפשית נפגעות במצבים כאלה. אנשים לא מקבלים טיפול רפואי שגרתי, ונוצרת תחושת בדידות שמשפיעה על בריאות הנפש. עם זאת, אנחנו מתקרבים למקרה בו יידרש סגר. בצפון-מזרח המדינה כבר יש סגרים משמעותיים. אנחנו מסתכלים על מספרים יוצאים דופן. מספר המתים והמונשמים עולה אצלנו, שליש מכל הבדיקות בבריטניה יוצאות חיוביות".
עד כה אובחנו ברחבי אירופה יותר מחמישה מיליון נדבקים בקורונה מתחילת ההתפרצות ביבשת, שהייתה בחורף. 187,509 מתו מהנגיף באירופה. צרפת דיווחה על יותר מ-16 אלף נדבקים ביום אחד, ספרד דיווחה על יותר מ-10,000 ובבריטניה מעל 6,000 נדבקים חדשים ביממה.