יוצאים לריצה ואחר כך אוכלים המבורגר? מרימים משקולות ואז יורדים על מגש פיצה? לא בטוח שזה בריא ללב שלכם. מחקר חדש שהתפרסם בסוף השבוע שעבר העלה שבניגוד למה שמקובל לחשוב, פעילות גופנית ללא הקפדה על משקל תקין ותזונה נכונה אינה אפקטיבית לשמירה על הבריאות.
קראו עוד:
החוקרים ניתחו נתונים של יותר מחצי מיליון איש ובדקו את פעילותם הגופנית, את משקל גופם ואת בריאות ליבם לפי שלושה גומי סיכון עיקריים שעלולים לגרום לשבץ לבבי ולהתקף לב - סוכרת, לחץ דם גבוה וערכי כולסטרול גבוהים. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 42, והחוקרים חילקו אותם לקבוצות לפי רמת פעילותם הגופנית ומשקל גופם: 42% מהמשתתפים היו במשקל תקין, עם מדד מסת גוף (BMI) של 20-24.9; 41% מהמשתתפים היו בעודף משקל - BMI 25-29.9; ו- 18% היו שמנים - BMI 30 ומעלה. החוקרים בחנו את בריאות הלב ואת כלי הדם של הנחקרים על ידי בחינתם של הופעת מחלת הסוכרת, ערכי כולסטרול גבוהים ולחץ דם גבוה.
1 צפייה בגלריה
"הממצאים שלנו מפריכים את התפיסה שטוענת כי אורח חיים פעיל יכול לשלול לחלוטין את ההשפעות המזיקות של עודף משקל והשמנה"
"הממצאים שלנו מפריכים את התפיסה שטוענת כי אורח חיים פעיל יכול לשלול לחלוטין את ההשפעות המזיקות של עודף משקל והשמנה"
"הממצאים שלנו מפריכים את התפיסה שטוענת כי אורח חיים פעיל יכול לשלול לחלוטין את ההשפעות המזיקות של עודף משקל והשמנה"
(צילום: shutterstock)
על פי הממצאים, שהתפרסמו בכתב העת האירופי לקרדיולוגיה, European Journal of Preventive Cardiology, החוקרים הגיעו למסקנה כי כל רמת פעילות גופנית מפחיתה את הסיכוי שאדם יסבול מאחד משלושת גורמי הסיכון הגורמים להתקף לב או לשבץ, בהשוואה לאדם שלא מבצע פעילות גופנית כלל. "על פי הממצאים שלנו, כולם – ללא קשר למשקל גופם – צריכים לבצע פעילות גופנית על מנת לשמור על הבריאות", אומר החוקר, פרופ' אלחנדרו לוסיה מהאוניברסיטה האירופית במדריד. "עם זאת, המחקר הראה שקיים סיכון גדול יותר לסבול מהתקף לב או משבץ לבבי בקרב נחקרים הסובלים מעודף משקל, בהשוואה לאלה שהיו במשקל תקין, ללא קשר לפעילות הגופנית שהם ביצעו".
התברר כי משתתפים במחקר שסבלו מהשמנת יתר על אף שביצעו פעילות גופנית, היו בסיכון של פי שניים לסבול מרמות גבוהות של כולסטרול, בסיכון של פי ארבעה לחלות בסוכרת, ובסיכון של פי חמישה לסבול מיתר לחץ דם בהשוואה למשתתפים שהיו במשקל תקין ולא ביצעו פעילות גופנית. למעשה, אלה שסבלו מעודף משקל ומהשמנת יתר היו בעלי הסיכון הגבוה ביותר לסבול מערכים גבוהים של כולסטרול, מסוכרת ומלחץ דם בהשוואה לבני גילם שנמצאים במשקל תקין.
"הממצאים שלנו מפריכים את התפיסה שטוענת כי אורח חיים פעיל יכול לשלול לחלוטין את ההשפעות המזיקות של עודף משקל והשמנה", מסביר פרופ' לוסיה.
עם זאת, החוקרים סבורים שחשוב להקפיד גם על משקל תקין וגם על פעילות גופנית על מנת לשמור על הבריאות. "המאבק בהשמנה ובחוסר פעילות גופנית חשוב באותה מידה", אומר פרופ' לוסיה, "זה צריך להיות מאבק משותף. ירידה במשקל צריכה להישאר יעד עיקרי במדיניות הבריאות יחד עם קידום אורח חיים פעיל".
הרופא המומחה הישראלי ד"ר רז הגואל, שמשמש כמנהל הרפואי של המרכז לטיפול בהשמנה, מוסיף: "ההשמנה היא גורם המוות החמישי בעולם ואחד הגורמים המובילים לתחלואה כרונית ולמחלות נלוות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן ועוד. המחקר הזה מצטרף למחקרים קודמים שמצאו שההשמנה מהווה פקטור משמעותי בהתפתחות מחלות, ולכן קיימת חשיבות רבה לטיפול כבר מגיל צעיר. פעילות גופנית אמנם חשובה לשמירה על אורח חיים בריא, אבל רק כשהיא חלק ממערך טיפולי מקיף בהשמנה - רפואי, תזונתי ורגשי".