(צילום: שחר גולדשטיין)

על רקע הזינוק המתמשך בתחלואה ואזהרות אמ"ן מקריסת מערכת הבריאות, מתריעה פרופ' גילי רגב בריאיון ל-ynet, "אנחנו עדיין לא קרסנו, אבל אנחנו צעד אחד לפני. יש בתי חולים בצפון שעוד שנייה מגיעים לשם. המצב הוא כזה שאנחנו עשויים להגיע לידי הקמת בית חולים שדה. השאלה אם אנחנו רוצים להגיע לשם, אנחנו לא רוצים להיות איטליה. אבל זה לא מה שיעזור לנו, אין לנו צוות שיטפל בחולים".
היא אומרת כי ניתן היה למנוע סגר, אם אכן יוחלט סופית להשית אותו. "אבל הבעיה היא שאנחנו גם ככה נגיע גם לסגר שלישי. נגיע מלמעלה, החל מראש הממשלה וכלה באנשי מקצוע שהמקצוע שלהם לא אפידימיולוגיה, ואמרו בתחילת הדרך שמדובר 'בעוד שפעת'".
"אין ספק שצריך צעדים דרסטיים, אבל להגביל 500 מטרים, זה לא הגיוני. אנשים צריכים לצאת החוצה. מתפללים צריכים להיות בחוץ, שם הסכנה פחותה, כמו בהפגנות. זה באוויר הפתוח. ההחלטות הן פוליטיות, חלק מהן מאוד לא מקצועיות", היא מסבירה. "כשהגיעו המומחים לממשלה, פשוט לא נתנו להם לדבר".

משרד הבריאות עדכן הבוקר (א') כי אתמול אובחנו 2,651 חולי קורונה. מחצות אומתו עוד 175 נדבקים. מספרם הנמוך באופן יחסי של החולים המאובחנים בסופי שבוע נובע ממספר הבדיקות הנמוך יחסית (30,253 אתמול לעומת יותר מ-40 אלף באמצע השבוע).
שיעור החיוביים בבדיקות עומד על כ-9%. דו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר מצביע על עלייה בתחלואה ומזהיר כי טווח הביטחון של בתי החולים הצטמצם עד כדי "סכנה ליציבות מערכת הבריאות".
פרופ' גילי רגב: "אנחנו עדיין לא קרסנו, אבל אנחנו צעד אחד לפני. יש בתי חולים בצפון שעוד שנייה מגיעים לשם. אנחנו עשויים להגיע לידי הקמת בית חולים שדה. אבל זה לא מה שיעזור לנו, אין לנו צוות שיטפל בחולים"
מספר החולים שמצבם קשה עלה ל-513 בני אדם. 130 מונשמים. 1,103 בני אדם נפטרו בישראל מתחילת המגפה. 153,217 נדבקים אובחנו מאז הגיעה המגפה לישראל.
לגבי העלייה בתחלואה, היא אומרת כי המצב היה ידוע כבר חודשים. "לא לקחו את זה ברצינות, והיציאה מהסגר הראשון הייתה מהירה מדי ולא נכונה. כבר אז התרעתי כי המצב ילך ויחמיר. חשוב להבין שהחולים הקשים נשארים קשים יותר זמן, זה לא כמו החולים הרגילים בטיפול נמרץ. כשנגיע לרגע של הקריסה, זה יהיה מאוחר מדי".
גם דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי של אמ"ן שפורסם כאמור הבוקר קובע כי מספר החולים במצב קשה נמצא בעלייה וכי "טווח הביטחון מגבול הקיבולת של בתי החולים הצטמצם משמעותית, ויוצר סכנה ליציבותה של מערכת הבריאות".
"המגפה מתפשטת בישראל במהירות. קצב התפשטות הנגיף הוא המהיר ביותר שנראה בחודשיים האחרונים ואף נרשמה מגמת האצה בשבוע האחרון. אחוז הבדיקות החיוביות בישראל, שהוא מהגבוהים בעולם, מעיד על תחלואה גוברת בקרב האוכלוסייה הכללית"
עוד נאמר כי "המגפה מתפשטת בישראל במהירות. קצב התפשטות הנגיף הוא המהיר ביותר שנראה בחודשיים האחרונים ואף נרשמה מגמת האצה בשבוע האחרון. אחוז הבדיקות החיוביות בישראל, שהוא מהגבוהים בעולם, מעיד על תחלואה גוברת בקרב האוכלוסייה הכללית".

מנהלי בתי החולים מתריעים מפני קריסה

בימים האחרונים מזהירים שורה של מנהלי מחלקות קורונה את בכירי מערכת הבריאות: אנחנו על סף קריסה. לדבריהם, העומסים הבלתי נסבלים כבר בשלב זה, עוד לפני החורף, עלולים להביא אותנו למציאות דומה לזו של בתי החולים בצפון איטליה בראשית התפרצות המחלה.
"כרגע יש לנו במחלקה שבעה חולים קריטיים שהם אנשים צעירים ללא מחלות משמעותיות ודורשים טיפול נמרץ מאוד אינטנסיבי", מספר ד"ר משה מתן, מנהל המחלקה הייעודית לחולי קורונה בפוריה, "הטיפול בהם הוא תובעני ומצריך המון משאבים. יש לנו מעט מאוד אנשי צוות, ואין תחלופה מספיק גדולה או יכולת להוציא עוד ועוד רופאים ממחלקות אחרות.
במרכז הרפואי לגליל בנהריה המצב דומה, זאת למרות פתיחה של מחלקות קורונה חדשות. "כרגע בבית החולים שלנו יש שלוש מחלקות קורונה, אחת מהן נפתחה לפני יומיים וכבר מאושפזים בה 12 חולים", מספר ד"ר רוברט דרגו, מנהל מחלקת קורונה ב' במרכז הרפואי לגליל.
בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הממוקם סמוך למספר מוקדים שבהם התחלואה גבוהה, יש מחסור קשה מאוד באנשי צוות.
"הבטיחו תקנים שלא ברור מתי יאיישו אותם, עוד לפני הקורונה היה מחסור באחיות ועכשיו זה עוד יותר מורגש", מודה פרופ' דרור מבורך, מנהל המחלקה הפנימית ומחלקת הקורונה בהדסה. לדבריו, הגידול המהיר במספר הנדבקים מטריד מאוד.
ד"ר חגית סרבגיל-ממן, סגנית מנכ"ל בית החולים אסותא באשדוד אומרת כי מספיקים 20 מאושפזים כדי לגרום לעומס, וכי בקהילה נמצאים חולים רבים אחרים. "אצלנו בבית החולים מאושפזים אלה שמראים תסמינים שמצריכים אשפוז. מדובר ב-70% חולי קורונה קשים, אבל זה מגיע לצד עומס תחלואה שניכר במחלקות אחרות בבית החולים. המחלקות הפנימיות מעל 100% תפוסה, גם הכירורגיות, שני חדרי המיון - מיון קורונה ומיון רגיל - עולים על גדותיהם".
"אנחנו מתמודדים בקושי רב עם העומס", מסבירה ד"ר סרבגיל-ממן. "אנחנו מנסים לחלק את המשאבים בצורה נכונה בין המחלקות, אבל זה מאוד מאתגר. אנחנו בית חולים קטן ומתקרבים לסף היכולת להכיל את החולים. כאן אנחנו צריכים את עזרת המדינה, אנחנו זקוקים לאירוע מכונן שיעצור את מגמות התחלואה המטורפות שקורות.
"יש עלייה בתמותה וצריך שיהיה צעד מאוד רדיקלי שיצמצם את התמותה הזאת ואני מתכוונת לסגר. סגר חייב להתרחש כדי להפחית מגמות, הוא חייב כמובן להיות מלווה בתכנית יציאה מהסגר שלא נגיע לאותו מצב שאנו נמצאים בו כרגע. אנחנו חייבים להגיע לחורף יותר ערוכים משום שהוא יתאפיין בתחלואה כפולה. אנחנו עוד לא בחורף, וכבר בעומס".