סחרחורת היא תלונה שכיחה בקרב ילדים ויכולה להופיע מסיבות שונות ומגוונות, החל מעליית חום והתייבשות ועד לבעיות במערכת העצבים המרכזית או באוזן הפנימית. לכן, כשאנו נתקלים בילד עם תלונה על סחרחורת, ראשית עלינו לנסות להבין באיזה סוג של סחרחורת מדובר: האם זו סחרחורת "אמיתית", הנקראת גם ורטיגו, שבה הילד יתלונן על תחושה של תנועה שלו או של הסביבה ומקורה לרוב בבעיה באוזן הפנימית, או שמדובר בתחושה של חולשה או עילפון שמקורן בדרך כלל בבעיות וסקולריות, לבביות ומטבוליות.
קראו עוד:
האוזן שלנו, האחראית על השמיעה, אחראית גם על מערכת שיווי המשקל והיציבות, ולכן כל בעיה בה עלולה לגרום לתחושת סחרחורת, חוסר יציבות ואפילו לנפילות חוזרות. כך למשל, נוזלים באוזניים, מצב שכיח מאוד אצל ילדים, יכולים להיות מלווים בחוסר שיווי משקל, בהליכה לא יציבה ואף בנפילות.
סיבות נוספות לסחרחורת בילדים הן:
  • בעיות מבניות מולדות של האוזן הפנימית (מלפורמציות) המתאפיינות בחירשות וגם בבעיות שיווי משקל, סחרחורות וחוסר יציבות.
  • זיהומים באוזן התיכונה או הפנימית וכן דלקת בקרומי המוח עלולים לגרום לבעיות שיווי משקל חמורות.
  • סחרחורת התקפית שפירה (benign paroxysmal vertigo of childhood) היא הפרעה המתבטאת בהתקפי סחרחורת סיבובית קשים בגיל צעיר. בהמשך החיים התקפי הסחרחורת חולפים ואצל כ-30 אחוז מהילדים מופיעות מיגרנות.
1 צפייה בגלריה
סחרחורת בקרב ילדים
סחרחורת בקרב ילדים
ילדים, בשל גילם הצעיר, מתקשים לבטא במילים תלונות מופשטות כגון חוסר שיווי משקל, חוסר יציבות או סחרחורת
(צילום: Shutterstock)

למה מזניחים את הסחרחורת?

בעוד שאנו משקיעים רבות באיתור מוקדם של בעיות שמיעה בקרב ילדים ובטיפול בהן, מתוך הבנה שהגיל הינו הגורם הקריטי ביותר לתוצאה השיקומית, הרי שנושא הסחרחורת ושיווי המשקל נותר מוזנח, וזאת משלוש סיבות מרכזיות:
  1. חוסר מודעות - הן בקרב הרופאים, שאינם מחפשים בעיות אלה, והן בקרב ההורים שאינם מודעים לנושא.
  2. תלונות לא ברורות – ילדים, בשל גילם הצעיר, מתקשים לבטא במילים תלונות מופשטות כגון חוסר שיווי משקל, חוסר יציבות או סחרחורת סיבובית, למרות שיש לבעיות אלה השלכות רבות על חיי היומיומיים שלהם.
  3. רב-תחומיות - בעיות שיווי משקל וסחרחורת קשורות לא רק לאף-אוזן-גרון אלא גם לנוירולוגיה, אונקולוגיה, התפתחות הילד ועוד, ולמרכזים רפואיים רבים אין משאבים נחוצים כדי לתת לכך מענה כולל ומתאים.
ילדים עם בעיות במערכת שיווי המשקל יתקשו לעתים בביצוע פעולות מוטוריות פשוטות יחסית בהתאם לגילם: הם יאחרו ללמוד ללכת ויתקשו ללמוד לרכוב על אופניים, לטפס על מתקנים בגן שעשועים ולהשתתף בפעילויות ספורטיביות ובמשחקי כדור. לרוב, הם גם יזכו ללעג על היותם מגושמים

מבעיות בשיווי משקל להפרעות חרדה

ילדים עם בעיות במערכת שיווי המשקל יתקשו לעתים בביצוע פעולות מוטוריות פשוטות יחסית בהתאם לגילם: הם יאחרו ללמוד ללכת ויתקשו ללמוד לרכוב על אופניים, לטפס על מתקנים בגן שעשועים ולהשתתף בפעילויות ספורטיביות ובמשחקי כדור. לרוב, הם גם יזכו ללעג על היותם מגושמים.
ילדים כאלה עלולים לפתח בהמשך הפרעות חרדה והסתגרות. על רקע זה, מרכזים גדולים בעולם החלו להקים מרפאות רב-תחומיות ייעודיות לילדים עם בעיות שיווי משקל וסחרחורת. כמו כן, המחקר בתחום זה תופס תאוצה בספרות העולמית, שכן ניתן כיום, באמצעות מכשור מתאים, להעריך את תפקוד מערכת שיוו המשקל, לאבחן ביתר קלות בעיות וסחרחורות וכן להציע טיפול שיקומי.

איך מטפלים?

הטיפול בהפרעות שיווי משקל וסחרחורת בילדים תלוי במקור הבעיה. במקרים של נוזלים באוזניים - ניתוח כפתורים וניקוז הנוזלים יכול לפתור את בעיית שיווי המשקל. בהפרעות כגון benign paroxysmal vertigo of childhood ניתן לעיתים להציע טיפול נגד מגרנות. במקרים בהם יש בעיה משולבת של ירידת שמיעה וסחרחורת (למשל בבעיות מבניות באוזן הפנימית, זיהומים שונים או תסמונות גנטיות) ניתן להציע שיקום שמיעה ובנוסף פזיותרפיה ייעודית לשווי משקל ולחיזוק המערכת הווסטיבולרית.
פיזיותרפיה וסטיבולרית נעשית על ידי פיזיותרפיסטים עם הכשרה ייעודית לבעיות יציבות ושיווי משקל ומתמקדת באימון הילד להשתמש בראייה ובמערכות התחושה של הגוף כדי לפצות על חסרים תפקודיים באוזן הפנימית. תרגול זה יכול לשפר בצורה משמעותית את התפקוד היומיומי של ילדים הסובלים מבעיות סחרחורת ושיווי משקל.
ד"ר מירב סוקולוב היא מומחית ברפואת א.א.ג ילדים, סחרחורות, כירורגיה של האוזן ושיקום השמיעה בא.ר.ם –המרכז הרב תחומי לרפואת א.א.ג, אסותא רמת החייל וביחידת א.א.ג במרכז שניידר לרפואת ילדים