מאיפה הגיע נגיף הקורונה? הדו"ח שבדק והודלף
(צילום: משי בן עמי)

מחקר משותף של ארגון הבריאות העולמי וסין קובע שנגיף הקורונה עבר כנראה מעטלפים לבני אדם דרך חיה אחרת, וכי דליפת הנגיף ממעבדה אינה תרחיש סביר. כך, על פי טיוטת ביניים של דו"ח הארגון שהגיעה לסוכנויות הידיעות הבינלאומיות.
החוקרים ציינו מספר תרחישים אפשריים להופעת נגיף הקורונה. בראש הרשימה צוינה העברה על ידי חיה שנייה, שלדעת החוקרים היא התרחיש הסביר. אפשרויות נוספות הן הדבקה בנגיף ישירות מעטלפים, או התפשטות באמצעות שרשרת מוצרי מזון שזוהמו בנגיף - ייתכן מהפרשות של עטלפים או של חיות נגועות אחרות.
לפי הדו"ח, הזן הקרוב ביותר לנגיף הקורונה כבר נמצא אצל עטלפים, אבל ההערכה היא שקיים מרחק אבולוציוני של כמה עשורים בין הנגיפים המצויים אצלם לבין נגיף הקורונה, מה שמחליש את ההערכה שהנגיף עבר ישירות מעטלפים לבני אדם. החוקרים מציינים כי נגיפים דומים לקורונה נמצאו גם בפנגולינים, אך הוסיפו שגם חורפנים וחתולים עלולים להידבק בנגיף, מה שמרמז שגם הם עשויים להיות נשאים של הקורונה, ואולי ההדבקה התרחשה דרכם.
לפי הדו"ח, הזן הקרוב ביותר לנגיף הקורונה כבר נמצא אצל עטלפים, אבל ההערכה היא שקיים מרחק אבולוציוני של כמה עשורים בין הנגיפים המצויים אצלם לבין נגיף הקורונה, מה שמחליש את ההערכה שהנגיף עבר ישירות מעטלפים לבני אדם
הממצאים הותירו שאלות רבות ללא מענה, אולם הדו"ח מספק פרטים מהנימוקים שעומדים מאחורי המסקנות.
1 צפייה בגלריה
שוק פירות הים של ווהאן. "לא ניתן להגיע כרגע למסקנה נחרצת בנוגע לתפקידו של השוק בהתפרצות"
שוק פירות הים של ווהאן. "לא ניתן להגיע כרגע למסקנה נחרצת בנוגע לתפקידו של השוק בהתפרצות"
שוק פירות הים של ווהאן. "לא ניתן להגיע כרגע למסקנה נחרצת בנוגע לתפקידו של השוק בהתפרצות"
(צילום: AFP)
הדו"ח מבוסס על ביקור של צוות מומחים בינלאומי מטעם ארגון הבריאות העולמי בעיר הסינית ווהאן, שבה התגלה נגיף הקורונה לראשונה, בינואר 2020. המומחים סיימו את ביקורם שם, אבל אמורים לחזור לסין להמשך המחקר. פיטר בן אמברק, המומחה של ארגון הבריאות העולמי שהוביל את המשלחת, אמר ביום שישי: "אני מצפה שבימים הקרובים כל התהליך יושלם, ונוכל לשחרר אותו בפומבי".
שחרור הדו"ח עוכב מספר פעמים והעלה שאלות רבות, בהן האם ניסו הסינים להטות את המסקנות כדי לסתור האשמות של מדינות נגדם. טיוטת הדו"ח אינה משיבה לשאלה, האם התפרצות המגפה אכן החלה בשוק פירות הים של ווהאן, כפי שנחשד בתחילה, או שאולי החלה המגפה במקום אחר. בטיוטה גם נכתב שאולי היו מקרים קודמים של הדבקה, שלא התגלו. "לא ניתן להגיע כרגע למסקנה נחרצת בנוגע לתפקידו של השוק בהתפרצות, או כיצד הגיע הזיהום לשוק", נכתב.
עם התפשטות המגפה העולמית מצאה סין דגימות של הנגיף על אריזות מזון קפוא שהגיעו אליה, אבל בדו"ח נכתב שקיים ספק רב שהמגפה התפשטה דרך מזון קפוא.
עד כה נדבקו בנגיף הקורונה קרוב ל-128 מיליון איש בעולם, וכ-2.8 מיליון מהם מתו. מרבית מקרי ההדבקה נרשמו בארה"ב, שם חלו כ-31 מיליון ומתו כ-560 אלף. בישראל המגפה נמצאת במגמת נסיגה משמעותית בזכות החיסונים: מקדם ההדבקה עומד על 0.55, ומספר החולים היומי הממוצע בשבוע האחרון עומד על 726 איש. עד כה חוסנו 5.21 מיליון ישראלים במנה ראשונה.