(צילום: משי בן עמי)

למרות מגמת העצירה במספר המאומתים - אין להתקדם לעוד הקלות: פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן למדע, אומר הבוקר (ב') כי שבועיים אחרי שלב ההקלות השני, לא נראית עלייה נוספת משמעותית במספר הנדבקים בנגיף הקורונה, וכי מקדם ההדבקה עדיין נמצא מתחת ל-1. עם זאת, הוא מסביר כי יש להמתין עם הקלות נוספות כמו פתיחת קניונים אך אומר שניתן לפתוח את מערכת החינוך.
"כשאנחנו מסתכלים על כלל המאושפזים, לא רק במצב קשה, אלא גם במצב קל ובינוני, אנחנו מקבלים מדד אמין ויציב שמקדם ההדבקה שלו הוא מתחת ל-1. אני חושב שאנחנו צריכים להיות זהירים ולהמתין עם פעולות נוספות ועם פתיחת קניונים ומסחר. דברים אלה כנראה יעלו מאוד את מקדם ההדבקה", הוא אומר באולפן ynet.
"הפעולה החריגה בעניין הזה היא מערכת החינוך. בניגוד למסחר ולעסקים, שאותם אפשר לפצות בכסף, את הילדים במערכת החינוך אי אפשר לפצות בכסף על הזמן שעבר. גם ברמה הערכית, המדינה צריכה לשים בראש סדר העדיפויות שלה את החינוך".
פרופ' סגל מסביר כי בשונה מגופי מסחר, ההטרוגניות היחסית של האוכלוסייה במערכת החינוך היא בעלת פוטנציאל נמוך יותר להדבקה. "בינתיים לא רואים שפתיחת כיתות א' עד ד' שנעשתה לפני שבועיים גרמה לעלייה משמעותית בתחלואה ברמה הארצית, גם לא בקרב הילדים. במערכת החינוך יש משהו מאוד ייחודי, משום שהיא לרוב מקומית לעיר. אולי יש מורים שמגיעים מישובים אחרים, אבל כל התלמידים מגיעים לרוב מהעיר.
"לכן, אפשר לומר שכשמערכת החינוך היא מקומית לעיר ויש בעיר תחלואה מאוד נמוכה, אפשר לפתוח את מערכת החינוך. בערים ירוקות אפשר לפתוח את מערכת החינוך בצורה רחבה. יש מדד שאומר שכשיש בעיר 5 מאומתים על כל עשרת אלפים תושבים, מדובר ברמת תחלואה נמוכה שמאפשרת לפתוח בבטחה את בתי הספר. כרגע בישראל, במגזר הכללי, 90% מהאוכלוסייה נמצאים ביישובים בהם רמת התחלואה היא נמוכה".
1 צפייה בגלריה
ההורים והילדים ממתינים להחלטה של הקבינט
ההורים והילדים ממתינים להחלטה של הקבינט
"להחזיר את מערכת החינוך - החלטה נכונה מבחינה ערכית למדינת ישראל"
(צילום: מוטי קמחי, AP, עיריית חולון )
לדבריו של פרופ' סגל מדובר בהחלטה ראויה שיש לקבלה בקבינט הקורונה. "אם אין מאומתים בעיר, ומערכת החינוך היא מקומית בתוך העיר, אז אין סכנה בריאותית בפתיחה רחבה שלה בשלבים ובזהירות. אני מאוד מקווה שזו ההחלטה שתתקבל בימים הקרובים בקבינט הקורונה. נראה לי שזו ההחלטה הנכונה ברמה הערכית עבור מדינת ישראל. יש כאן סכנה נמוכה שנראה התפרצות, ואם תתחיל עלייה אז היא תתחיל בצורה מדודה ונמוכה, נוכל לאתרה ולקחת צעד אחורה במידת הצורך.
"הצד השני של להמתין ולהמתין עם פתיחה של מערכת החינוך - זו תהיה שגיאה. יש לזכור גם שיש אירועים ויש פתיחות של עסקים בניגוד לחוק שנאכפים בצורה חלקית ומשפיעים על נתוני התחלואה ועל מקד ההדבקה. לפתוח את מערכת החינוך הוא דבר מאוד קריטי וחשוב לישראל".
בתוך כך, 613 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול ומאז חצות נוספו עוד 68 מאובחנים. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר. שיעור החיוביים עומד על 2.7% מתוך 23,553 בדיקות שתוצאותיהן התקבלו אתמול. 532 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים. מספר החולים קשה ירד ל-294 ומספר המונשמים נותר יציב על 130 מאושפזים. מספר הנפטרים מתחילת המגפה עומד על 2,732 בני אדם.

קבינט הקורונה שהתכנס אתמול (א') במשך יותר משש שעות לא הצליח להגיע להחלטות בנוגע להגבלות חדשות או פתיחה נוספת של מערכת החינוך. במהלך הדיון, שארך שש שעות, שר החינוך יואב גלנט טען שיש להחזיר עוד תלמידים לבתי הספר מכיוון שבמערכת החינוך נרשמה ירידה בתחלואה, למרות הפתיחה החלקית של בתי הספר והגנים. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, התנגדה למהלך וטענה כי מדובר ב"חוסר אחריות". עם זאת, רוב שרי הקבינט תמכו בהחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר.

בתום הדיון נמסר כי נתניהו הנחה את ראש המל"ל ואת גורמי המקצוע לגבש עד מחר הצעות נוספות למגבלות, "כדי שנוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה והחינוך באופן אחראי", לשון ההודעה. בנוסף, נמסר כי נתניהו וגנץ יקיימו התייעצות מחר ויביאו הצעת החלטה לקבינט הקורונה.