כשני מיליון אנשים בעולם המערבי מתמודדים עם נזקים בלתי הפיכים במערכת העיכול, בעקבות סיבוכים רפואיים או ניתוחים שמחייבים יצירת סטומה ושימוש בשקית סטומה - אביזר המודבק ברציפות לבטן ומשמש תחליף למעי הגס ולחוסר השליטה על הסוגרים. האנשים שזקוקים לסטומה נקראים אוסטומטים, כשהשימוש באביזר זה מקשה עליהם מאוד לנהל אורח חיים נורמטיבי.
5 צפייה בגלריה
נשיאת שקית סטומה
נשיאת שקית סטומה
לחיות עם סטומה
(צילום: Shutterstock)
הגיאולוג פרופ׳ משה (מושי) איל, גיאולוג, בן ה-89, הוא המנותח הראשון בישראל, אשר מתמודד עם הקשיים הכרוכים בשימוש בסטומה מזה 60 שנה. במהלך נסיעה לקניה במסגרת לימודי הגיאולוגיה, הוא החל לסבול מבעיות קשות במערכת העיכול, מה גם שבזמן שחלף עד שהצליח להיחלץ ולחזור ארצה, התגלתה אצלו דלקת חריפה ביותר שגרמה לנזק בלתי הפיך במעי. כתוצאה מכך, הוא עבר הליך של כריתת חלק מהמעי ויצירת סטומה.
5 צפייה בגלריה
תמונתו של פרופ' משה איל
תמונתו של פרופ' משה איל
פרופ׳ משה (מושי) איל. 60 שנה חי עם סטומה
(צילום: אלבום פרטי)
במהלך השנים, עבר פרופ' איל מספר רב של ניתוחים ואשפוזים, במקביל להתמודדות המתמדת שנדרשה ממנו עם האביזרים הקיימים שגורמים אצלו בין היתר לנזילות מדי פעם, וכתוצאה מכך גם לפצעים כרוניים וגירויי עור קשים המחייבים טיפולים נוספים. בכך מצא עצמו פרופ' איל במעגל בלתי נגמר של סבל וטיפולים קשים.
קראו עוד:

לחיות עם סטומה: התמודדות מאתגרת ומורכבת

הפתרונות הקיימים כיום בשוק, למעשה, מזה כ-60 שנה, מבוססים על הדבקת שקיות האיסוף למעטפת החיצונית של הבטן. ההדבקה הרציפה גורמת לבעלי סטומה רבים בעיות עור קשות. בנוסף, לבעלי סטומה רבים יש משטח עור לא חלק ואחיד, או תצורת סטומה לא סימטרית, דבר שמקשה מאוד על הדבקה טובה וגורם לדליפות תכופות, דלקות ופצעים. 8 מתוך 10 אוסטומטים מדווחים על נזילות בשימוש באביזרים הקיימים, דבר הגורם לאי נעימות, מבוכה, יצירת גירויים ופצעי עור חריפים וכן בידוד חברתי - כל ההשלכות הללו, מאמללות את חייהם של אוסטומטים רבים וכופה עליהם התמודדות יומיומית מאתגרת ומורכבת מאוד.
"ההדבקה הרציפה גורמת לבעלי סטומה רבים בעיות עור קשות. בנוסף, לבעלי סטומה רבים יש משטח עור לא חלק ואחיד, או תצורת סטומה לא סימטרית, דבר שמקשה מאוד על הדבקה טובה וגורם לדליפות תכופות, דלקות ופצעים"
"במהלך השנים החלפתי מספר אביזרי סטומה, עם התפתחות הטכנולוגיה והשינויים שחלו אצלי. אבל תמיד, וכך עד היום, האביזרים מודבקים לבטני במדבקה מאוד גדולה ואליה מחוברת השקית. אני צריך להחליף אביזר כל יומיים וכל החלפה נמשכת כרבע שעה ואחר כך יש לשבת ללא תזוזה במשך שעה נוספת. במהלך השימוש, יש לי די הרבה נזילות, כתוצאה מאיטום לא טוב או מהתרופפות המדבקה, וזה גורם לקשיים בתפקוד היומיומי, אי נוחות ומבוכה רבה ומתמשכת. מדהים ומאכזב לראות כיצד חלה התקדמות כה רבה בכל תחומי האביזרים הרפואיים ורק בתחום הזה שום דבר מהותי לא התחדש, מזה עשרות שנים", אומר פרופ' איל.
למעשה, ככל שחלפו השנים, מצב הסטומה והעור סביבה הלך והידרדר, הבעיות הלכו והחריפו, ובני משפחתו של פרופ' איל, שלמזלו יש ביניהם יזמת סדרתית, ביוטכנולוג ובכיר בתעשייה הישראלית, הינם עתירי ניסיון בסטרטאפים ובתעשיית הביו-מד. יחד, החליטו בני משפחתו שהמצב הזה לא יכול להימשך ולכן הם נרתמו למשימה והקימו את חברת StomTop, המפתחת אביזר רפואי חדשני שיכול לסייע לבעלי סטומה בתפקוד היומיומי, על ידי מניעת הנזילות והנזקים המאפיינים את האביזרים שבשימוש כיום, בהליך התקנה הרבה יותר מהיר, פשוט וקל. האביזר מבוסס על אטימה פנימית (בתוך הסטומה), כחלופה להדבקת השקית, ומאפשר אטימה משופרת שאינה תלויה בהדבקה או בצורת הסטומה ומבנה הבטן.
כך פועל האביזר החדשני:
פיתוח חדשני לסטומה
(קרדיט: חברת StomTop)

"אין זכות גדולה יותר מלסייע לעוד כ-2 מיליון אנשים ברחבי העולם"

דרור, בנו של פרופ' איל, בעל ותק של למעלה מ-30 שנות ניסיון בתחומי הביו-מד, ואמון על התחום הטכנולוגי של החברה בתור סמנכ"ל הטכנולוגיות, אומר, "אבי ואני שכבנו יחד בבית החולים, אני נולדתי והוא עבר ניתוח סטומה, ראשון מעוד רבים שיעבור בהמשך. מכיוון שנולדתי לתוך המציאות הזו, לא הייתי מודע לבעייתיות שלה, כי מבחינתי זה היה כמו להרכיב משקפיים. רק בשנים האחרונות נעשיתי מודע להתמודדות הקשה שאבי חווה כל חייו", כך לדבריו בעודו נזכר ברגע בו הראה את אב-הטיפוס בפעם הראשונה לאביו, "כמי שכבר חוו הצלחות, אך גם כישלונות, היו לנו הרבה ספקות וחששות לאורך הדרך. אני כבר שנים רבות בתעשיית הביו-מד והייתי שותף להבאת מוצרים שונים לשוק, אך המיזם הנוכחי הוא החשוב מכולם עבורי. אין זכות גדולה יותר מלסייע לעוד כ-2 מיליון אנשים ברחבי העולם בכלל ולאבא שלי בפרט. התחושה הזו דוחפת אותנו קדימה ומהווה מרכיב משמעותי מאוד בהצלחה שלנו".
5 צפייה בגלריה
דרור איל
דרור איל
דרור איל. "רק בשנים האחרונות נעשיתי מודע להתמודדות הקשה שאבי חווה כל חייו"
(צילום: אלבום פרטי)
לדברים האמורים מוסיפה רעייתו של פרפ' איל, ד"ר נורית איל, שמשמשת כמנכ"לית החברה והינה יזמת סדרתית ובעלת למעלה מ-30 שנות ניסיון בתעשיית הביו-מד, שמספרת כי הניסיון הרב שצברה במהלך השנים בתעשיית הביו-מד אפשר לה לעזור ליקרים לה מכל, "אני חושבת שהדבר המרכזי שהרגשתי באותו רגע זו תחושת הקלה גדולה. אני המון זמן בתחום הביו-מד, אבל לראשונה המקצוע פוגש אותי בחיי האישיים. אין ספק שמדובר בחוויה יוצא דופן עבורי, שמוסיפה זווית אישית מאתגרת".
"חשיבות הפיתוח הוא בפוטנציאל לחסוך כאב וסבל ואת ההתמודדות היומיומית הסבוכה שכרוכה באביזרים הקיימים"
ד"ר איל מסבירה כי למיטב ידיעתה בישראל יש שלושה מיזמים בתחומים, כשחברת StomTop היא אחת מהן ויחד איתה יש את חברת Stimatix שפיתחה פקק שבתוכו מקופלת השקית והוא נפתח כאשר יש לחץ וכן את חברת Colospan שהינה חברה ישראלית שמפתחת התקן לשיפור ההחלמה לאחר הניתוח, כשההתקן מיועד לשימוש במשך שבועיים לאחר הניתוח ומיועד למנתחים.
5 צפייה בגלריה
ד"ר נורית איל
ד"ר נורית איל
ד"ר נורית איל. "לראשונה המקצוע פוגש אותי בחיי האישיים"
(צילום: אלבום פרטי)
הקמת חברת StompTop נעשתה הודות לעוד מספר בני משפחה וחברים קרובים שנרתמו למאמץ, שמודים כי כאשר לבן משפחה יש סטומה, זה מאגד את כולם תחת הכותרת 'משפחת סטומה'. גם במקרה של משפחת איל הדבר נכון, ברגע שדרור ונורית שיתפו את בני המשפחה הקרובים ברעיון, מיד כולם הבינו את חשיבותו ובעיקר את הפוטנציאל שבו לחסוך כאב וסבל ואת ההתמודדות היומיומית הסבוכה שכרוכה באביזרים הקיימים. בכך, בני המשפחה, ומספר חברים קרובים, חברו יחדיו להשקעה בשלביה הראשונים של החברה. "הסכום שגויס הספיק לנו לקדם את המוצר משלב הרעיון, לשלב של ניסויים מוצלחים מאוד בבעלי חיים. אני חושב שהניסיון שצברנו במהלך השנים, הביא אותנו לפיתוח מאוד מהיר ומוצלח. אנחנו עובדים עם בעלי מקצוע מהטובים בתחומם בארץ ויודעים לנהל את התהליך בצורה מאוד יעילה וחסכונית", מסביר דרור.
קובי אלטמן, בן משפחה, משקיע, יועץ לחברה ובכיר בתעשייה מוסיף ואומר, "אני הרבה שנים בתעשייה ומעולם לא ראיתי פיתוח מהיר כל כך ועוד בסכומי השקעה נמוכים מאוד. אני מאוד מאמין שבמודל שאנחנו עובדים לפיו ניתן להגיע לקבלת אישור רגולטורי מהיר יחסית ובתקציב מאוד קטן יחסית למקובל בתעשייה. מדובר פה בקבוצת סטרטאפ מאוד לא שגרתית, בעלת ניסיון ויכולת מוכחת הן בתחום העסקי והן ביכולת הטכנולוגית, שתדע לנווט את הפרויקט הזה להצלחה שכולם מייחלים לה".
5 צפייה בגלריה
קובי אלטמן
קובי אלטמן
קובי אלטמן. "מעולם לא ראיתי פיתוח מהיר כל כך ועוד בסכומי השקעה נמוכים מאוד"
(צילום: אלבום פרטי)
כיום החברה כבר השלימה שלב פיתוח אב-טיפוס תפקודי, שנוסה בהצלחה רבה בבעלי חיים וכעת נמצאת בשלב גיוס כספים נוסף, על ידי פלטפורמת מימון ההמונים 'פיפלביז', על מנת לעמוד במשימה ולהשלים את הפיתוח והייצור לצורך ביצוע ניסוי קליני ראשון והכנת תיק ההגשה של המוצר לאישור.