עומס עבודה אכן מסוכן לבריאות - ועכשיו זה רשמי: נתונים חדשים של ארגון הבריאות העולמי מוכיחים כי שעות עבודה רבות גרמו ל-745 אלף מקרי תמותה ברחבי העולם כתוצאה משבץ מוחי או מהתקף לב ב-2016.
קראו עוד:
ההערכה של ארגון הבריאות ושל ארגון העבודה הבינלאומי היא כי מתוך 745 אלף מקרי התמותה האלו, 398 אלף איש נגרמו משבץ מוחי, ו-347 אלף ממחלות לב. כל המקרים נגרמו בעקבות עבודה של 55 שעות שבועיות לפחות.
הנתונים מעלים כי בין השנים 2000 ל-2016 חלה עלייה משמעותית במספר מקרי מוות עקב עומס בעבודה: מספר האנשים שמתו ממחלות לב עקב עבודה רבה עלה ב-42%, ומשבץ מוחי - ב-29%. עומס העבודה משפיע בריאותית במיוחד על גברים (72% ממקרי המוות בנסיבות האלו היו של גברים), על אנשים החיים במערב האוקיאנוס השקט ובדרום מזרח אסיה, ועל אנשים בגיל העמידה. מרבית מקרי המוות הללו היו של אנשים שמתו בגילי 60 עד 79 ועבדו 55 שעות שבועיות לפחות כשהיו בני 45 עד 74.
1 צפייה בגלריה
התקף לב
התקף לב
יש מצב שהוא עובד קשה מדי
(אילוסטרציה: Shutterstock )
בארגון הבריאות העולמי סבורים שהנתונים מצביעים על צורך לראות בשעות עבודה רבות גורם סיכון חדש לבריאות האדם. לפי חוקרי הארגון, עבודה של 55 שעות שבועיות לפחות מעלה את הסיכון למות משבץ מוחי ב-35%, ומעלה את הסיכון למות מהתקף לב ב-17% - זאת, בהשוואה לעבודה של 35 עד 40 שעות שבועיות בלבד. מכיוון שמספר האנשים העובדים שעות רבות גדל, והוא עומד כיום על 9% מאוכלוסיית העולם, יותר אנשים עלולים לסבול מבעיה בריאותית הקשורה לעבודתם, או למות מוקדם יחסית.
עומס העבודה משפיע בריאותית במיוחד על גברים, על אנשים החיים במערב האוקיאנוס השקט ובדרום מזרח אסיה, ועל אנשים בגיל העמידה. מרבית מקרי המוות הללו היו של אנשים שמתו בגילי 60 עד 79 ועבדו 55 שעות שבועיות לפחות כשהיו בני 45 עד 74
ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, התייחס בדבריו על המחקר למגפת הקורונה, אף שהנתונים מתייחסים ל-2016. המנכ"ל הזכיר שאזרחים רבים עברו לעבוד מהבית במהלך השנה האחרונה, עסקים רבים נאלצו לצמצם או להשבית את פעילותם, ועובדים שמרוויחים שכר נמוך נאלצים לעבוד יותר. "אין עבודה ששווה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי או במחלות לב", אמר. "יש להגיע להסכמות בקרב ממשלות, מעסיקים ועובדים על הגבלת שעות העבודה כדי להגן על בריאות העובדים".
הנתונים החדשים עשויים לעורר גל תביעות נגד מעסיקים מצד עובדים שהועסקו שעות נוספות וחלו במהלך עבודתם. לנוכח הנתונים האלו יהיה קשה למעסיקים להוכיח שאין קשר ישיר בין שעות עבודה רבות לתמותה או לתחלואה.