(צילום: ניצן דרור)

הסגר השלישי בעיצומו, ומספרי החולים ממשיכים לנסוק, עם שיא נדבקים מתחילת אוקטובר: 5,449 ישראלים אובחנו אתמול (יום ב') עם נגיף הקורונה, המספר הגבוה ביותר שנראה בישראל מאז ה-5 באוקטובר, אז אובחנו 5,721 נדבקים ביממה.
"אנחנו במצב של פול גז בניוטרל שזו דרך לא טובה להתקדם", מתריע הבוקר (ג') פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, בריאיון לאולפן ynet. "מצד אחד, לא נצמצם את ההדבקות כפי שהיינו רוצים, ומצד שני אנו פוגעים בצורה קשה במרקם החיים בישראל. לצערי שוב ושוב אנו רואים שבמקום לטפל בדרך הישר – לטפל במקומות שבהם אנשים נדבקים – בוחרים אצלנו בגישה כוללנית שהיא לא ישימה".
"אנחנו במצב של פול גז בניוטרל שזו דרך לא טובה להתקדם. מצד אחד, לא נצמצם את ההדבקות כפי שהיינו רוצים, ומצד שני אנו פוגעים בצורה קשה במרקם החיים בישראל"
הוא מוסיף ואומר כי ההחלטות מנותקות מהמציאות והציבור חייב להיזהר יותר. "צריך לעשות דברים באמת ולא לצאת בהצהרות מנותקות מציאות. כך למשל, כבר לפני שבוע היה הסיפור עם הנכנסים מחו"ל שכפו עליהם ללכת למלוניות, ההחמרה הזאת גורמת למעשה להיחלשות, שהרי למה לא לאפשר למי שיכול ללכת לבידוד ביתי לעשות את זה"?
"אותו דבר לגבי הטייק אווי ממסעדות. ברור שצריך לאפשר את זה. זו פעילות בטוחה בסיכון אפסי שמאפשרת חמצן גם לעסקים, גם לציבור וגם בלי הדבקה. כשאתה עוצר טייק אווי אתה יוצר מציאות פיראטית של כלכלה שחורה שאנשים בה נדבקים יותר. אבסורד טוטאלי".
1 צפייה בגלריה
בסטה: טייק אווי בעידן הקורונה
בסטה: טייק אווי בעידן הקורונה
בסטה: טייק אווי בעידן הקורונה
(צילום: יח"צ)
הוא מוסיף כי קצב ההתחסנות מרשים וגם ההתגייסות של הציבור למבצע הזה. "חבל שהממשלה לא פועלת לפי היגיון ולא לפי האינטרס הציבורי. מי שקובע את הדרך זה המל"ל. המל"ל וראש הממשלה. הם בוחרים מה לעשות מתוך תפיסת עולם מעוותת, שאולי טובה למלחמות אבל לא למגפות.
"ברור שצריך לאפשר טייק אווי ממסעדות. זו פעילות בטוחה בסיכון אפסי שמאפשרת חמצן גם לעסקים, גם לציבור וגם בלי הדבקה. כשאתה עוצר טייק אווי אתה יוצר מציאות פיראטית של כלכלה שחורה שאנשים בה נדבקים יותר. אבסורד טוטאלי"
"במגפה אתה לא נלחם נגד הציבור, הציבור לא האויב שלך. צריך לעבוד יחד עם הציבור, לרתום אותו בכלים של שכנוע. כשאתה מקבל החלטות לא הגיוניות – הציבור מתנגד, מתקומם, מתבלבל וגם לא עושה את ההנחיות שכן הגיוניות, כי האמון אבד".
אז מדובר למעשה בכישלון של הסגר ואנחנו צפויים לראות את מספרי החולים בעלייה? " לצערי כן. יש הנחיות שאי אפשר לאכוף, ומה שצריך לעשות זה למשל להתמקד בהתקהלויות, כי שם יש הדבקות. אלה הדברים שצריך למנוע אותם. להתמקד בבעיה ולא לפעול בענישה קולקטיבית על כל החברה הישראלית כי זה פשוט לא עובד. כשאתה עובד בכל מקום, אתה לא עובד במקום שאתה באמת צריך לעבוד".
הוא מוסיף ואומר כי אכן מצב התחלואה חמור וללא ספק, כולנו צריכים להיזהר מאוד. "גם כשאתה בא להתחסן, עצם ההגעה, שהיא גם חשובה, עלולה לסכן אותך בגלל ההתקהלות, ולכן כולנו צריכים להיזהר ולשמור על עצמנו במקומות הציבוריים.
"אנשים לא מבינים, אם אתם נפגשים עם מישהו תפתחו את החלונות. עצם הפעולה הפשוטה הזו מצמצמת משמעותית את ההדבקה. מסכה חשוב לשים דווקא כשמדברים. אם ניישם את ההמלצות הרפואיות ההגיוניות הפשוטות, נשלוט יותר טוב בתחלואה ונוכל להמשיך בחיים, כי אי אפשר לעצור את הציבור הישראלי מלחיות. לכן גם אני שמח שמערכת החינוך כן ממשיכה לפעול. אמנם חשוב להיזהר מאוד, אבל אסור להקריב את הילדים שלנו על מזבח הקורונה".