הזלזול בקורונה נשמע גם היום: בחודשי המגפה הראשונים, נשמעו דוברים שטענו כי הקורונה היא "רק שפעת" וכי מדי שנה מתים משפעת יותר אנשים מאשר מהקורונה. עכשיו כבר ברור שהמציאות שונה לגמרי.
שתי המחלות שונות לחלוטין, הן בחומרתן, הן במידת הביטוי שלהן על הגוף ואולי בעיקר – בעובדה שנגד שפעת ישנן היום תרופות אנטי ויראליות וחיסון שמגן משמעותית בפני ההדבקה והתחלואה, בעוד שנאלץ להמתין עוד זמן רב כנראה עד שהחיסונים לקורונה יגיעו לכאן, ועד שתימצא תרופה שתוביל לריפוי משמעותי.
נתוני משרד הבריאות מצביעים על התמונה האמיתית של ממדי התחלואה הקשה בקורונה לעומת השפעת: בכמה חודשים של מגפת הקורונה, נפטרו מנגיף COVID19 פי 5 ישראלים, מאשר נפטרו משפעת בחמש השנים האחרונות.

כך למשל, בעונת החורף של שנת 2016-2017, היו 122 חולי שפעת קשים, ו-56 נפטרים משפעת. המספר עלה לכדי 273 חולים קשים בשנה שאחרי, ו-123 נפטרים. בעונת 2018-2019, חלו קשה בשפעת 221 ישראלים ו-60 נפטרו , ואשתקד חלו קשה 413 איש, ו-71 נפטרו משפעת.
מנגד, מאז פרוץ מגפת הקורונה במרץ האחרון ועד היום, אושפזו במצב קשה קרוב ל-5,000 ישראלים עם קורונה, ונפטרו 1,571 איש. מדובר, כאמור, בכמה חודשים, שגבו יותר קורבנות מכל חולי השפעת של השנים האחרונות. הנתונים דומים ואף חמורים יותר גם בשאר מדינות העולם.

שיא בנדבקים בקורונה

שיא חדש נרשם במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ביממה - 8,919 בני אדם. כך עולה מעדכון של משרד הבריאות היום (ה'). מצבם של 810 חולים מוגדר קשה, ומספר המונשמים הוא 206. שני חולים נוספים נפטרו, ומניין הקורבנות מפרוץ המגפה ועד כה הגיע ל-1,571, מהם 625 נפטרו בחודש ספטמבר.
אתמול (ד') בוצעו יותר מ-65,500 בדיקות, 13.6% מהן היו חיוביות. כלומר, אחד מכל 7.3 נבדקים נמצא חיובי לנגיף. משרד הבריאות ציין כי העלייה החדה במספר הנדבקים מגיעה לאחר ירידה משמעותית במספר הבדיקות שבוצעו בסוף השבוע האחרון וסביב יום הכיפורים.
עד היום נמצאו 245,494 ישראלים מאומתים לקורונה, ומהם החלימו 174,506. לפי משרד הבריאות, 1,563 מהנדבקים בנגיף מאושפזים בבתי חולים, והשאר מטופלים בבתיהם או במלוניות קורונה.

מערכת הבריאות נערכת לחורף

בינתיים, נערכת מערכת הבריאות לחשש הגדול מהחורף הקרוב, של תחלואה כפולה הן בשפעת והן בקורונה. בשבוע האחרון החל מבצע חיסוני השפעת בקופות החולים, כשהשנה בשל המחסור העצום בתרכיבי החיסונים לשפעת, הקופות מבצעות את החיסונים בשלבים, תחילה לקבוצה בסיכון הגבוה ביותר: אוכלוסיית הקשישים בני 65 ומעלה המוזמנים טלפונית לקבל את החיסון במרפאות.
על אף החשש הגדול, הנתונים מאוסטרליה וניו זילנד מהחורף האחרון, דווקא הראו שהסגרים ועטיית המסכות הביאו לחורף קל יחסית: נתוני ההדבקה הן בקורונה והן בשפעת צנחו משמעותית, והתחלואה והתמותה משתי המחלות היו נמוכות יחסית למדינות אחרות.
בנוסף, נתונים ראשונים של משרד הבריאות ממרפאות הניטור בישראל שפורסמו אתמול (ד'), מצביעים על מגמה דומה של שאר מחלות החורף שנחתו גם אצלנו: חלה ירידה משמעותית בפניות לחדרי המיון ולמרפאות בשל מחלות דרכי נשימה, אף שלא ברור האם הירידה החדה הזו נובעת מהסגר ומהמעבר לשירותי רפואה אונליין או אכן בשל ירידה אמיתית בתחלואה.
ובינתיים, נמשך המרוץ בעולם להכנת החיסונים לקורונה: טראמפ הבטיח בעימות האחרון עם יריבו ג'ו ביידן, כי החיסונים לקורונה יהיו מוכנים בעוד מספר שבועות, אולם בחברת "מודרנה" כבר הבהירו אמש, כי החיסונים לא יהיו מוכנים לפני הבחירות.
עם זאת, ברוסיה, איחוד האמירויות ובסין לא מחכים למערב והחלו לחסן תושבים: סין כבר חיסנה קרוב ל-400 אלף איש בחיסון מתוצרת סינופארם, בו חוסנו גם אלפי תושבים באיחוד האמירויות, אחד מהם הוא שר הבריאות שחוסן לעיני המצלמות. גם ברוסיה החלו לחסן חלק מהאוכלוסיה בחיסון "ספוטניק 5" מתוצרתם, כשהם מבטיחים כי ניסוי שלב 3 עומד להסתיים בקרוב.