בשיתוף פרופ' דוד מרגל ואינפומד

סרטן הערמונית הוא הגידול הממאיר השכיח ביותר בגברים והוא נפוץ בעיקר בעשור השישי ומעלה לחיים. בניגוד לגידולים ממאירים אחרים, סרטן הערמונית מתאפיין בהיעדר תסמינים ובהתפתחות איטית והדרגתית שנמשכת לעיתים שנים. עם זאת, במקרים מסוימים הגידול גדל במהירות ואף עלול לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים, בעיקר לעצמות.

צפו ברופא מסביר:


מהם גורמי הסיכון להתפתחות של סרטן הערמונית?
אחד מגורמי הסיכון להתפתחות המחלה הוא הגיל. כאמור, סרטן זה מתפתח לרוב לאחר גיל 50 וכ-60% מהחולים בו יהיו בני 65 ומעלה. בקרב בני ה-90 שכיחות המחלה עולה עד לכדי כמעט 100%. מחקרים שונים שבחנו את הגורמים המובילים להתפתחות של גידול ממאיר בערמונית מצאו גם מאפיינים גנטיים. בעבר, היה ידוע כי גברים להם קרוב משפחה שלקה בסרטן הערמונית מצויים בסיכון גבוה פי שניים להתפתחות המחלה. כיום, המחקר בתחום הוביל לידע רב הרבה יותר בנוגע לקשר שבין הגנטיקה לבין סרטן הערמונית וידוע כי הסיכוי להתפתחות הגידול אינו תלוי רק בגברים במשפחה, אלא גם בנשים. כך למשל גברים להם קרובת משפחה שחלתה בעבר בסרטן השד או השחלות מצויים גם הם בסיכון מוגבר להתפתחות של סרטן הערמונית. זאת ועוד, קיימות גם תסמונות גנטיות המהוות גורם סיכון משמעותי. הידועה והמשמעותית שבהן היא נוכחות של גן ה-BRCA, הידוע כמעלה את הסיכוי לסרטן השד בנשים. גן זה אינו מעלה רק את הסיכון ללקות בסרטן הערמונית, אלא גם להתפתחות של מחלה אלימה יותר.
קיימות בדיקות שונות המסייעות באיתור גברים נשאי גן ה-BRCA. במצבים אלה, גילוי מוקדם חיוני במיוחד כדי למנוע החמרה מהירה במחלה ולהציל חיים.

בשיתוף פרופ' דוד מרגל ואינפומד