הודות ל"חופש הגדול" באמצע השנה שהעניקה מגפת הקורונה, לפני חודש, מרדכי שוורץ (16) מקרני שומרון נסע עם חבריו לחוף הים בהרצליה כדי לגלוש, אלא שתאונת גלישה קטלנית שלחה אותו לחדר הניתוח בבהילות. בעת שהיה בשיקום, הוא התאהב מחדש באהבה הישנה שלו - נגינה בפסנתר.
שוורץ מספר כי התאונה התרחשה בזמן שהוא וחבריו לגלישה לקחו הפסקה מהגלישה, וישבו על הגלשנים בים. "בשלב מסוים שהתכוננו לגלוש שוב, נכנסתי למים בכדי לקשור את הליש (חבל) של הגלשן לרגל". כשיצא מהמים, הגיעה למקום גולשת אחרת ופגעה במרכז גופו בחוזקה מבלי לשים לב אליו.
"זה כאב מאוד", הוא משחזר, "חבר שלי קרא למצילים כי המקום שנפגע לא נראה טוב. הם אמרו לי שעדיף ללכת לבדוק את המצב". הגולשת שפגעה בו, הוא מספר, אישה בוגרת, לא הבינה את גודל הפגיעה, התנצלה וחזרה לגלוש בלי לבדוק מה שלומו או אם הוא צריך עזרה.
2 צפייה בגלריה
האחים קהלת
האחים קהלת
מרדכי שוורץ (משמאל) ואחיו קהלת עם אהבת חייהם - הגלשנים
( צילום פרטי)
המרפאה של רופא המשפחה של שוורץ נמצאת גם היא בהרצליה ולכן היה לו קל להגיע אליו. כשראה את שוורץ, טען הרופא כי נראה לו שלא מדובר במכה קשה, ואמר שאם הכאב יחמיר - עדיף ללכת למיון. בדרך חזרה הביתה, באוטובוס, החל שוורץ להרגיש רע מאוד.
"כשהחלפתי אוטובוסים בתחנת צומת רעננה, אמרתי לעצמי שאולי עדיף לא לקחת סיכון וכן לפנות למיון", הוא מספר. "קראתי לאמא שלי והיא לקחה אותי לבית חולים מאיר בכפר-סבא. במיון המצב שלי כבר הוחמר, לא יכולתי לעמוד והיו לי כאבים חזקים. עשו לי CT ואולטרסאונד, וראו שיש לי קרע במעי שדורש התערבות ניתוחית מיידית".
2 צפייה בגלריה
ילד מנגן
ילד מנגן
מרדכי שוורץ בבית החולים. הפסנתר סייע בשיקום
(צילום פרטי)
למזלו של הגולש, מרגע הפציעה הוא לא הכניס דבר לפיו, מה שאפשר למנתחים להכניס אותו ישר לחדר הניתוח, ל-ynet הוא אומר: "פשוט לא רציתי לאכול או לשתות, בתוך תוכי ידעתי שאם אגיע לבית חולים יהיה ניתוח, וזה מה ששיערתי שיקרה".
ד"ר אורי יסלוביץ', מנהל שירות הטראומה בבית חולים מאיר שקיבל את שוורץ, מספר: "נפגשנו אחרי שהוא עבר את ה-CT בבטנו, שהראה שיש לו נוזל ואוויר בחלל הבטן. היה ברור לנו שהוא צריך ניתוח דחוף וכי הוא במצב מסכן חיים".
"הניתוח שעבר הוא סוג ניתוח שנקרא פתיחת בטן חוקרת, שבו פותחים ובודקים מה הבעיה", מסביר ד"ר יסולביץ'. "במקרה הזה היה ברור לנו מההתחלה כי יש קרע במעי בצורת חור. גילינו היכן הוא נמצא והחלטנו לכרות חלק קטן מהמעי, ממש מספר סנטימטרים ולחבר את המעי מחדש".
השהייה הממושכת בבית החולים לאחר הניתוח, החזירה את שוורץ לאהבה השנייה שלו, הנגינה על פסנתר, עליו למד לנגן כשהיה בן 8. שוורץ גילה שבאחד מאולמות בית החולים יש פסנתר כנף, ומאז הגילוי ועד שיצא מבית החולים - לא הפסיק לנגן. למרבה הפלא, באותו אולם בו עמד הפסנתר, התקיימה תערוכה צילומי גלישה. כך, מספר שוורץ, הוא שילב מדי יום בין שתי אהבותיו.
צפו: מרדכי שוורץ מנגן בפסנתר בבית החולים מאיר
"הבחירה של מרדכי להעביר את ימי האשפוז אצלנו לצד הפסנתר הנמצא באולם קוט שלנו ריגשה את הצוותים במיוחד ונפעמנו מהכישרון הגדול. זה בהחלט יכול לתרום לא מעט בתהליך ההחלמה שעובר", מספר ד"ר יסולביץ'.
"הנגינה נתנה לי הרגשה חיובית. לרגע שכחתי שאני בבית חולים ויותר הרגיש כמו בבית", הוא מספר. "אני אדם שעושה המון ספורט ופתאום היה לי הרבה זמן פנוי הפסנתר מאוד עזר לי והרגיע אותי. מהיום הראשון בבית חולים החלטתי שאני לא נכנס לבאסה ממה שקרה ורוצה לצאת משם כמה שיותר מהר".
גם כיום, בעודו מחלים ועוד לא חזר לגלוש, הוא ממשיך לנגן על פסנתר בביתו. "זה לא כאילו יש לי משהו אחר לעשות", הוא אומר. ומה באשר לחזרה לגלישה? הוא מקווה לשוב אליה בעוד שבוע וקצת. "אני מאוד מתגעגע לגלישה, האמת היא שאני לא יכול לחכות לחזור וסופר את הימים".
שוורץ בטוח שהוא ישרוד את התקופה, אך רק דבר אחד מציק לו, שהגולשת שפגעה בו ולדבריו הינה אישה בוגרת שבוודאי הבינה שפגעה קשה בנער, לא נשארה בסביבה לבדוק מה שלומו. "היא רק אמרה סליחה והמשיכה לגלוש, לא בדקה מה איתי ואין לי מושג מי זו. הייתי ממליץ לאנשים כאלו לפקוח את העיניים יותר, אני לא יודע כמה ניסיון יש לה, ויודע שזה קורה לצעירים אבל היא לא יצאה איתי מהמים רק ביקשה סליחה והמשיכה לגלוש. אני לא מחפש התנצלות אלא רק למנוע את הפעם הבאה שזה עלול לקרות".