נגיף הקורונה ממשיך ליצור וריאנטים חדשים, הזולגים גם אלינו: משרד הבריאות דיווח בשבוע שעבר על שבעה מקרים של הווריאנט ההודי שאותרו בישראל. הנה כל מה שידוע על הזן החדש.
קראו עוד:
אילו מקרים התגלו בישראל? משרד הבריאות דיווח כי זוהו בישראל שבעה מקרים בקרב חוזרים מחו"ל - אף אחד מהם לא היה מחוסן לקורונה. הם זוהו באמצעות המערך הלאומי לריצוף גנומי, המבצע ריצופים של דגימות אקראיות.
האם קיימים מקרים נוספים? סביר להניח שכן. משרד הבריאות מבצע ריצוף של דגימות אקראיות בלבד. עם זאת, עדיין לא דווח על איתור חולים נוספים.
מהו אותו וריאנט הודי? מדובר בזן חדש בעל מוטציה כפולה שסווג תחת השם B.1.617. שתי המוטציות נמצאו על נגיפי קורונה קודמים, אולם לראשונה הם נמצאו יחד על נגיף אחד. שתיהן נמצאות על חלבון המעטפת המסייע לנגיף להיצמד לתא הנדבק.
מרבית החולים שאצלם נמצא הזן ההודי, נמצאו בבידוד בית ולא נזקקו לאשפוז בבית חולים. על פי הידוע, הזן מתפשט מהר יותר ועלול להדביק במהירות משפחות שלמות, אבל הוא אינו אלים יותר
מה עושות המוטציות הללו? המוטציה שנקראת L452R נמצאה בזנים מקליפורניה, והיא יכולה להגביר את כוח ההצמדה של חלבוני המעטפת לתאי הגוף, מה שהופך את הנגיף לבעל יכולת התפשטות רבה יותר. המוטציה הזו גם עשויה להעצים את פוטנציאל השכפול. המוטציה דומה למוטציה הנוספת, E484K, המצויה בזן הבריטי ובזן הדרום אפריקני. יחד, שתי המוטציות מסייעות ליכולת ההתפשטות, החדירה לגוף והשכפול של הנגיף.
היכן נמצא הזן ההודי כיום? על כך יש מידע מוגבל. הזן אותר לראשונה בריצוף באזורים שונים בהודו, ומכאן שמו.
האם הזן אלים יותר? אין לכך הוכחות עד כה. מרבית החולים שאצלם נמצא הזן ההודי, נמצאו בבידוד בית ולא נזקקו לאשפוז בבית חולים. על פי הידוע, הזן מתפשט מהר יותר ועלול להדביק במהירות משפחות שלמות, אבל הוא אינו אלים יותר.
האם הזן עמיד לחיסון? אין עדות לכך שאנשים שחוסנו נגד קורונה חלו בזן ההודי.
1 צפייה בגלריה
קורונה הודו
קורונה הודו
מחלקת קורונה בבית חולים בעיר אחמדאבאד שבהודו, בשבוע שעבר
(צילום: AP)
מדוע נגיף הקורונה מייצר מוטציות? אין מדובר בתופעה יוצאת דופן: נגיפים נוטים ליצור שינויים גנטיים כל הזמן, כחלק מתהליך אבולוציוני שאמור להגביר את הישרדותם ואת התאמתם לתנאי הסביבה המשתנים. המוטציות אמורות לגרום לנגיפים להדביק יותר בקלות ולהיעשות עמידים יותר כדי שיוכלו להתפשט ככל האפשר.
על פי השערות שעדיין לא הוכחו, המוטציות הנוכחיות התפתחו אצל חולי קורונה כרוניים, שטופלו בתרופות אנטי ויראליות או בנוגדנים. וירוס הקורונה לא הושמד, כך שהמחלה הממושכת הספיקה ליצור זנים חדשים ואלימים.
מה ההבדל בין זן חדש למוטציה? קיים בלבול טרמינולוגי בין השניים. מוטציה היא שינוי גנטי, ואילו זן (וריאנט) חדש של נגיף הוא וירוס שבו חל שינוי גנטי אחד או יותר. בזני הקורונה החדשים נמצאו מספר מוטציות. בזן הבריטי, למשל, נמצאו 23 מוטציות חדשות.
מה יקרה אם תצוץ מוטציה עמידה לחיסון? חברות פייזר ומודרנה הודיעו שבזכות טכנולוגיית mRNA החדשנית ניתן יהיה לבצע בתוך כשישה שבועות שינוי בחיסון שיתאים לכל מוטציה אפשרית.