סקר שערכה קופת חולים לאומית בקרב מבוטחיה שטרם התחסנו מעלה כי כמעט 30% מהם אינם מעוניינים להתחסן – וגם הטבות התו הירוק לא ישכנעו אותם לקבל את הזריקה.
על רקע ההתייצבות בשיעורי המתחסנים החדשים בכלל, ובשכבות הגיל הצעירות בפרט, בלאומית ערכו בימים האחרונים סקר בקרב יותר מ-500 מבוטחים שכאמור עדיין לא התחסנו.
1 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
תמריצים לקבל את החיסון
(צילום: רויטרס)
הנתון הבולט ביותר בו הוא ש-11% מעדיפים להידבק בקורונה מאשר לקבל את החיסון. קרוב לרבע מהנשאלים סבורים שהחיסון אינו יעיל או בטוח, ואילו 34% מעדיפים להמתין ולבחון את השפעת החיסונים על אחרים לפני שיקבלו את הזריקה בעצמם.
למשתתפים בסקר הוצגו שורה של תמריצים שהיו עשויים לשכנע אותם להתחסן, ואולם רובם המכריע השיב שלא היה משנה את דעתו – ולא מקבל את החיסון. בין התמריצים שהוצגו: פטור מבידוד, נסיעות לחו"ל וכניסה למסעדות.
צפו באחיות שמשכנעות להתחסן:
הקומנדו של קופות החולים: האחיות שמתקשרות לשכנע אנשים להתחסן
(צילום: ירון ברנר)
"קצב החיסונים בימים האחרונים הוא דווקא ממש בסדר", אומרת טל מנדל, ראש חטיבת לקוחות בלאומית, שהובילה את הסקר, "אם היה סימן שאלה, אז התחושה שלנו עכשיו היא שיש רצון מצד הציבור להתחסן. יכול להיות שהאסטרטגיה הנוכחית, שמאפשרת כניסה למקומות עבודה עם חיסון, היא נכונה. אנחנו עושים מאמצים להביא את המבוגרים שעדיין לא התחסנו. התחושה כרגע היא חיובית".
ד"ר דורון דושניקי, מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית, מפריך את החששות המרכזיים שעלו בקרב המהססים לקבל את הזריקה ומבהיר: החיסון בטוח.
באשר לטענה ש"החיסון אינו יעיל או בטוח", אומר ד"ר דושניקי: "החיסון עבר תהליך, אמנם מואץ, אך כל אמצעי הבטיחות שבו מהימנים. ה-FDA לא ויתרו על דבר לפני שאישרו אותו. החיסון בטוח, ואנחנו רואים שאחרי מיליוני מתחסנים בעולם מדובר אפילו בחיסון בטוח ביותר. רוב תופעות הלוואי שהחיסון גורם מתרחשות בטווח המיידי או הקצר. על סמך דיווחי המקרים וכמות האירועים השליליים בעקבות החיסון, מדובר במקרים ממש מעטים".
לגבי הטענה "אני מעדיף להידבק בקורונה מאשר להתחסן", מסביר ד"ר דושניקי ש"הקורונה היא מחלה מתעתעת עם סיבוכים רב־מערכתיים, ומצב החולים יכול להידרדר במהירות. ממש לא כדאי לחלות בקורונה מאשר להתחסן. חלק מהחולים עוברים ליחידות טיפול נמרץ. זה נגיף שאף אחד מאיתנו לא אמור לרצות לקבל אותו. גם אם אני מאמץ את החשש מפני חיסון חדש לעומת מה שאנחנו יודעים בוודאות, זו בכלל לא אותה רמה, משום שאנחנו יודעים יותר ויותר שהחיסון בטוח".
בנוגע לאנשים ש"מעדיפים לחכות ולראות את השפעת החיסון על אחרים", אומר ד"ר דושניקי: "אין שום ערך בהמתנה. יש כבר כמעט 3 מיליון מחוסנים בישראל, התהליך כאמור בטוח ומאוד יעיל. כל זמן שלא מתחסנים עלולים להפיץ את הנגיף, כולל את המוטציות השונות, ולסכן אחרים שנבצר מהם להתחסן, כמו מדוכאי חיסון וילדים צעירים. זה לא שהזמן יראה משהו שהיה שווה בזכותו להמתין. בנוסף, אלה שלא יתחסנו יתנהלו במרחב הציבורי בצורה שתקשה עליהם. מכל הסיבות האלה הייתי ממליץ ללכת ולהתחסן כעת ולא להמתין".