צפו בחיסון שפעת בשידור חי:
(צילום: אבי חי)
רגע לפני שהחורף האמיתי מתחיל, לצד החשש מגל תחלואה שלישי של קורונה, מערכת הבריאות חוששת גם מגל מקביל של מחלת השפעת. בשבוע שעבר הודיעו קופות החולים כי יחסנו את כולם, הצהרה שנתקלה בהכחשה של משרד הבריאות, מה שמותיר את רוב האוכלוסייה ללא חיסונים.
בינתיים, השוק הפרטי לוקח את העניינים לידיים שלו. ולאחרונה, עוד ועוד חברות, בעיקר חברות הייטק מבוססות, החליטו לרכוש חיסוני שפעת באופן פרטי דרך חברות המספקות שירותים רפואיים, על-מנת לספקם לעובדיהם ולבני משפחותיהם. חשוב לציין כי לא מדובר בחיסונים שמגיעים ממאגר החיסונים שמשרד הבריאות רכש.
התופעה הזו אינה חדשה לגמרי, שכן גם בשנים עברו התעורר מחסור בחיסונים, ומדינות העולם נאבקו על כל מנת חיסון. גם אז, חברות בחרו להתמודד עם זה באמצעות פנייה לשוק הפרטי. אלא, שהשנה נוכח מגפת הקורונה, העומס בבתי החולים והמודעות הציבורית, נרשם ביקוש גדול הרבה יותר, ובהתאם הפך שכיח יותר מתן שירותים רפואיים לעובדים כחלק ממערך הרווחה בחברות.

"עובדים בריאים ורגועים הופכים חברה לפרודוקטיבית"

בחברת הסייבר אימפרבה (Imperva), המונה קרוב ל-500 עובדים בישראל, החליטו לאפשר לעובדי החברה להתחסן כנגד שפעת במחיר מסובסד, בימים מרוכזים במשרדי החברה בתל אביב וברחובות. החברה מאפשרת בנוסף גם לבני משפחותיהם הבגירים של העובדים לקבל חיסון.
"הבריאות של העובדים שלנו נמצאת בעדיפות הראשונה מבחינתנו, בוודאי בתקופה הזו", אומרת עינת להם-לבנת סמנכ"לית משאבי אנוש באימפרבה. "נוכח הדמיון בין תסמיני השפעת לתסמיני הקורונה, כל חולה שפעת עלול להיחשד כחולה קורונה, מה שהגביר מבחינתנו את החיוניות במתן חיסון לעובדים. השנה האחרונה, על כל ההתרחשויות בה, מייצרת הרבה סטרס אצל כולנו, ואם באמצעות מתן חיסון לשפעת אנחנו מצליחים להשפיע על הרווחה של העובד, זה כבר מספיק. כשהבנו שחיסונים פרטיים לא יינתנו על חשבון אוכלוסיות בסיכון, אלא בנוסף, היה לנו ברור שנספק זאת לעובדים ולבני משפחותיהם".
3 צפייה בגלריה
מחסור ציבורי? לא בחברות הייטק
מחסור ציבורי? לא בחברות הייטק
מחסור ציבורי? לא בחברות הייטק
(צילום: shutterstock)
בנוסף, להם-לבנת מתייחסת לצורך הארגוני במתן חיסון ואומרת, "במהלך החודשים האחרונים גייסנו קרוב ל-100 עובדים. בחברה עם קצב גידול מואץ כמו אצלנו, החוסן הארגוני של החברה תלוי בחוסן האישי של כל אחד מהעובדים. ככל שהעובדים יהיו בריאים פיזית ורגועים יותר נפשית, כך החברה גם תהיה פרודוקטיבית וכולנו נוכל לשגשג ולצמוח".
ומה העלויות של חיסון כזה? האדם הפרטי שירצה לרכוש חיסון באופן פרטי, ישלם כמה מאות שקלים. חברות שרוכשות כמות גדולה של חיסונים צפויות לשלם סכום שנע בין 200 ל-300 שקלים עבור כל מנת חיסון. במגזר ההייטק, בו נוצרו במהלך השנים סטנדרטים גבוהים בכל הנוגע לרווחת העובד, התופעה הזו עשויה ללכת ולהתחזק בשנים הקרובות, על רקע העלייה במודעות לנושא בעקבות מגפת הקורונה. אם בעבר כרטיס תן-ביס היה מוצר בסיסי עבורן, ייתכן שהסטנדרט החדש יגיע דווקא מהתחום הרפואי.
"אנחנו מאפשרים מודל היברידי, בו העובד יכול להחליט אם הוא מעוניין להגיע למשרד או לעבוד מהבית, אבל זה לא משנה את העובדה שאנחנו רוצים לדאוג לבריאות של האנשים שלנו, ללא תלות במקום ממנו הם עובדים", מסבירה זהורית מולצ'נסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קייטו נטוורקס Cato Networks. החברה, שמונה 170 עובדים בישראל, תאפשר חיסונים לעובדיה במשרדים ללא עלות.
3 צפייה בגלריה
זהורית מולצ'נסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קייטו נטוורקס
זהורית מולצ'נסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קייטו נטוורקס
זהורית מולצ'נסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קייטו נטוורקס
(צילום: Cato Networks)
"בריאות העובדים שלנו נמצאת בראש סדר העדיפויות של החברה. בימים כאלה, כאשר מערכת הבריאות עסוקה עד מעל הראש עם מגפת הקורונה וישנן אוכלוסיות שנמצאות למעלה בסדר העדיפויות, בצדק כמובן, האפשרות שלנו לספק חיסון לעובדים כמובן מסייעת להם, אך גם מגדילה את שיעור המתחסנים הכללי ומקטינה את הסיכוי לחלות בשפעת. עובדי החברה התלהבו מאוד למשמע היוזמה, והביקוש לחיסונים בהחלט גבוה. בתקופה של חוסר וודאות, לחץ וקושי - היכולת שלנו לדאוג לרווחת העובדים היא חשובה עבורנו כארגון", אומרת מולצ'נסקי.

חיסוני שפעת גם למשפחות העובדים הנמצאות בחו"ל

כאמור, מצוקת חיסוני השפעת אינה מנת חלקה של מערכת הבריאות הישראלית בלבד, כי אם קושי שחוות כעת מדינות בכל רחבי העולם. חברת אפספלייר הישראלית (AppsFlyer), הפועלת בתחום ניתוח ומדידה של קמפיינים דיגיטליים, מפעילה מספר משרדים בישראל ובעולם. החברה חזתה מראש את המחסור העולמי במנות חיסון שפעת, והקדימה להזמין באופן פרטי חיסונים עבור עובדי החברה ובני משפחותיהם מדרגה ראשונה, אלה שבישראל ואלה שבמדינות אחרות בעולם.
עובדי החברה יוכלו לקבל את החיסונים בחדר ייעודי שיוסב לטובת מתן החיסונים במשרדי החברה בהרצליה או בחיפה, ובחו"ל החיסון יינתן או במשרדי החברה או במרפאות ייעודיות. "בשלב מוקדם, הבנו את הצורך ופעלנו כדי לחפות עליו", אומרת שירי גרוסברד, מנהלת חדשנות וחווית אנשים באפספלייר. "עם פרוץ המגפה, התקשורת שלנו עם עובדי החברה הבהירה מעבר לכל ספק שבריאות העובדים היא קריטית עבורנו, וכשיש לנו הזדמנות לנקוט בצעדים ממשיים כדי לקדם את זה - בוודאי שזה יקרה. מחקרים מראים שהשילוב בין שפעת לקורונה עלול להיות קטלני, והמחויבות שלנו לעובדים היא להיות שם כדי למנוע את זה", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
שירי גרוסברד, מנהלת חדשנות וחווית אנשים באפספלייר
שירי גרוסברד, מנהלת חדשנות וחווית אנשים באפספלייר
שירי גרוסברד, מנהלת חדשנות וחווית אנשים באפספלייר
(צילום: דיוויד גראב)
גרוסברד מספרת גם על תגובות מגוונות לאפשרות להתחסן במשרדיה השונים של החברה בעולם. "מצד אחד, בישראל וביפן למשל, הייתה התלהבות וכולם הביעו רצון להתחסן. לעומת זאת, עובדי המשרד שלנו בהודו בחרו שלא להתחסן. אנחנו עושים כל מאמץ לאפשר לעובדים מקסימום נוחות וביטחון בתקופה הזו, בין אם זה על ידי מתן חיסונים או בדברים הקטנים האחרים כמו אוכל ארוז, הגבלת מקומות ישיבה, הפרדה לקפסולות וחלוקת צמידים מתאימים לכל קפסולה, ציוד מגן איכותי ועוד".
עם בואו של הגשם הראשון והירידה בטמפרטורות, מתקרב החורף ואיתו גם את בהלת השפעת. מדינת ישראל אמנם עושה מאמצים לעמוד בביקוש למנות החיסון, אבל בשוק תחרותי ומוגבל משאבים, מסתמן כי לא כל אזרחי ישראל יוכלו להתחסן החורף מפני השפעת. המעורבות האקטיבית של חברות בנושא הזה יכולה להיות מוטלת בספק, אך לכל הפחות תוריד עומס מהמערכת הציבורית.