חיסוני הקורונה צפויים להגיע לישראל בחודשים הקרובים ורבים מחכים להם, כדי לחזור לחיים שהיו לנו קודם. אבל מה בדיוק יקרה כאן לאחר הגעת החיסונים – האם אכן נוכל להסיר סוף סוף את המסכות, לחזור להתקהל, להתחבק או ללחוץ ידיים והחיים יחזרו להיות כפי שהיו?
אלו התרחישים הצפויים, בהתבסס על ההערכות ברחבי העולם.

מתי בדיוק יגיעו לכאן החיסונים?

ישראל כבר חתמה על הסכם עם חברת מודרנה שהודיעה השבוע כי היא צפויה לסיים את עיבוד התוצאות בקרוב ואז ותגיש אישור חירום למינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, לתחילת חיסוני הקורונה.
החיסון של מודרנה הוא מסוג mRNA דומה בטכניקה שלו לחיסון של פייזר – שניהם יצריכו שתי זריקות בהפרש של 28 ימים זו מזו. אם אכן יראו התוצאות הגנה טובה, צפוי ה-FDA לאשר מתן חיסוני החירום.
אמנם עדיין אין תאריך מדויק להגעת החיסון של מודרנה לארץ, אולם סביר שהמשלוח הראשון ינחת כאן בסביבות חודש מרץ-אפריל ובתוך כמה שבועות של היערכות יתחילו לקבל את החיסון צוותי הרפואה, צוותי חירום ובהם אנשי מד"א, משטרה, כיבוי אש, וגורמים נוספים במערך החירום של ישראל הכוללים ב"משק שעת חירום".
בהמשך צפויים לקבל אישור חיסונים נוספים שיאפשרו להרחיב את חיסון האוכלוסיה גם לקשישים וחולים בסיכון.
גם החיסון של פייזר שהיה בראש המהדורות בתחילת השבוע צפוי להגיע לישראל אפילו לפני כן, כך על פי הצהרות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
4 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר. כבר בינואר הקרוב
החיסון של פייזר. כבר בינואר הקרוב
החיסון של פייזר. כבר בינואר הקרוב
(צילום: רויטרס)

תוך כמה זמן תתחיל ההגנה החיסונית?

על פי הצפי, ההגנה מחיסון הקורונה תתחיל לאחר שבועיים מקבלת הזריקה השנייה (בחיסונים הדורשים שתי זריקות) או שבועיים לאחר קבלת החיסון בזריקה אחת (בחיסונים המצריכים רק מנה בודדת).

למשך כמה זמן החיסונים לקורונה יגנו עלינו?

עדיין לא ברור. הניסויים נמשכים כבר כחצי שנה, ויידרש ניסיון רב של לפחות שנה כדי לדעת כמה מהמחוסנים נדבקו בקורונה ותוך כמה זמן. עם זאת, על סמך חיסונים רבים קודמים ההערכה היא שהחיסונים יגנו למשך כשנה אחת, כך שנצטרך לחזור ולהתחסן, כמו עם השפעת, כל שנה מחדש.

מתי נוכל ללכת בלי מסכות?

צר לנו לאכזב, אבל זה ייקח עוד זמן רב: כדי להגיע להגנה מלאה (כלומר ל"חיסון עדר") יהיה צורך שכ-90% מהאוכלוסייה סביבכם תהיה מחוסנת.
אתם לא תדעו מי לידכם חוסן נגד קורונה ומי לא, וגם לא תדעו באיזה חיסון הם חוסנו והאם אכן הגיבו אליו באופן מלא. ולכן סביר שבמהלך השנה הקרובה נצטרך להמשיך ולעטות מסכות.
4 צפייה בגלריה
הורים עם מסכה וההשלכות על התפתחות הילד
הורים עם מסכה וההשלכות על התפתחות הילד
נמשיך ללכת עם מסכות לפחות עוד שנה
(צילום: Shutterstock)

אם בעיר מסוימת כל התושבים יחוסנו – היא תהיה מוגנת מסגר?

לא בשנה הקרובה: כאמור, עדיין לא ידוע מה משך ההגנה שמעניק כל חיסון לקורונה, בנוסף, כל אדם מגיב אחרת לחיסון וגופו מעניק הגנה אחרת, כך שלא ברור עד כמה אתם מוגנים, ועד כמה האחרים שסביבכם שיחוסנו לא יוכלו להדביק אחרים.
יארכו עוד חודשים רבים לאחר חיסון האוכלוסייה, עד שנדע כיצד ירדה רמת התחלואה והאם לא יהיה צורך עוד בסגרים בקרב המתחסנים.

שמעתי שהחיסונים של מודרנה ופייזר שישראל רוכשת, מכילים חומרים גנטיים מסוכנים שעלולים לסרטן. האם זה נכון?

לא. החיסון של פייזר שנקרא BNT162b2 וגם זה של מודרנה, פותחו בטכנולוגיות מתקדמות המבוססות על מרכיב תורשתי בגרעין התא שנקרא mRNA (ובעברית: רנ"א שליח).
מדובר במולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א מורכבת מחלקים הקרויים "נוקלאוטידים" המסודרים בצורה כזו שמורה לתא כיצד לייצר חלבונים. כאשר חיסון המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" של ה- mRNA.
החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא המחוסן, ומזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד קורונה. במילים אחרות, החיסון החדש מסוג mRNA "מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שמערכת החיסון "חושבת" שישנו נגיף קורונה בגוף – ויוצרת כנגדו נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T הדרושים לניטרול נגיף הקורונה בהדבקות הבאות.
המחקרים עד כה הראו כי החיסונים המכילים mRNA, הן של פייזר והן של מודרנה, הם בטוחים, ואינם גורמים למחלות או לתופעות לוואי חמורות בעקבות ההדבקה.
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה אילוסטרציה
חיסון קורונה אילוסטרציה
לא מכילים "וירוס חי" ולא גורמים למחלה. חיסוני קורונה
(ShutterStock)

האם החיסונים לקורונה לא עלולים להדביק בקורונה?

לא. החיסונים אינם מכילים וירוס "חי" ואינם יכולים לגרום למחלה. תופעות הלוואי השכיחות שדווחו בקרב המתחסנים חולפות תוך כמה שעות וכוללים עליית חום, כאב ואדמומיות במקום ההזרקה, ולעיתים גם חולשה או בחילות.

האם לא מסוכן להזריק חיסונים שנבדקו רק כמה חודשים?

חשוב לזכור שמרבית החיסונים מושתתים על טכנולוגיות ותיקות מאוד של חיסונים קודמים, והידע שנצבר לגביהם עצום ורב. גם החיסונים החדשים כמו אלה של מודרנה ופייזר נבדקו כבר על עשרות אלפי אנשים ונמצאו בטוחים מאוד.
העיכוב הרב באישור החיסונים נובע מההקפדה של רשויות הבריאות בעולם על הליכי הפיתוח הממושכים, והבדיקות הקפדניות בקרב הנבדקים.
מעבר לכך, חלק מהחיסונים כבר ניתנו בהיקפים עצומים: כך למשל, החיסונים הסיניים סינובק וסינופארם ניתנו כבר למאות אלפי אזרחים, לאחר שקיבלו אישורי חירום בסין ובאיחוד האמירויות.
על סמך כל דעות המומחים ברחבי העולם, יש להניח שהחיסונים שהגיעו לשלב 3 בטוחים מאוד לשימוש בבני אדם. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא לכמה זמן הם יגנו מפני הדבקה חוזרת בקורונה.

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים ורופא חמ"ל קורונה, והכתב הרפואי של ynet