המוטציות שהובאו לישראל משנות את מפת תחלואת הקורונה כפי שהכרנו עד כה. יותר ויותר בני נוער, ילדים ואפילו פעוטות נדבקים במגפה. בינתיים רובם עוברים אותה יחסית בקלות, ועדיין - המספרים הגבוהים של הנדבקים החדשים לעומת חודשים קודמים מדאיגים במיוחד. בנובמבר הקודם אובחנו כ-400 חולים מתחת לגיל שנתיים, ואילו שלושה חודשים לאחר מכן - למרות הסגר - זינק המספר ליותר מ-5,800.
"התחלואה הגבוהה בגל הזה בקרב ילדים מקרינה גם על הקצה הגילאי הנמוך ותוקפת את התינוקות", מסביר פרופ' צחי גרוסמן, ראש איגוד רופאי הילדים. "אלה תופעות חדשות שמשקפות את כל מה שקורה במדינה מבחינת תחלואה. הכל נובע מהמוטציות החדשות, ובהן הבריטית שמתפשטת גם בקרב ילדים, ויש חשש שהיא גם יותר קטלנית מהווירוס המקורי. אם זה אכן נכון, המשמעות היא שלא רק ילדים נדבקים יותר אלא אף עלולים למות בשיעורים גבוהים יותר, אך אני רוצה לסייג את ההנחה הזו שכן מדובר על תרחיש קיצוני כרגע. הפתרון הוא לחסן יותר ויותר".
הפעוטה אייר מלמד, רק בת חמישה חודשים, מאושפזת במחלקת קורונה ילדים במרכז הרפואי קפלן ברחובות. אביה, אוהד מלמד (28), חולה אף הוא בקורונה ונמצא לצד בתו כל העת, מטפל בה מסביב לשעון לצד הטיפול השוטף והמסור של רופאי המחלקה.
1 צפייה בגלריה
אוהד מלמד
אוהד מלמד
אוהד מלמד. "תינוקת רק בת חמישה חודשים וכבר במחלקת קורונה, זה פשוט מפחיד"
אמה, בר מלמד (30), חלתה גם היא בקורונה ונשארה בבית בבידוד, ורק בתם הבכורה בת השנתיים נמצאה שלילית לנגיף. האם מתקשרת עם הבת אייר "דרך שיחות זום בלבד, וזה הכי קשה לה", מספר האב. "הבת שלנו היא תינוקת רק בת חמישה חודשים וכבר במחלקת קורונה, זה פשוט מפחיד. אשתי בכתה וקשה לה לשאת את העובדה שאייר חלתה בקורונה, במיוחד אחרי שבשבוע שעבר שמענו על תינוקת שנפטרה לאחר שחלתה בקורונה. זה מאוד מלחיץ ומפחיד, אבל לשמחתנו אתמול אייר התחילה להתאושש ונקווה שנחזור במהרה הביתה".
אוהד מלמד הוא הבעלים של "הבורגנים", מסעדת המבורגרים בירושלים. "אין לי מושג איך נדבקנו בקורונה. אני מעריך שאני הבאתי את הקורונה הביתה, כיוון שאשתי והילדות נשארו בבית, נשמרו ונזהרו מאוד. בעבודה שלי אני עובד רק עם משלוחים, בהתאם להנחיות ומקפיד מאוד על הכללים - והנה בסוף נדבקתי".
לפני שבוע וחצי, אחרי מספר ימים של כאבי ראש, מלמד איבד את חוש הטעם והריח. "הרופא שלח את כל המשפחה שלנו לבדיקות קורונה. יצאנו אשתי, אני והתינוקת מאומתים".
משפחת מלמד נשארה בבידוד ביתי עד שבתחילת השבוע החלו להופיע אצל התינוקת אייר תסמינים של מחלה פעילה - חום, בכי ועייפות. "ביום שני החלטנו לפנות אותה לקפלן", סיפר האב, "הזדעזעתי ממה שראיתי. כשמונה אמבולנסים ממתינים בכניסה למיון, בכולם שוכבים חולי קורונה, והצוות מחכה שעות שתתפנה מיטה במיון קורונה. למזלנו, במחלקת קורונת ילדים היו כמה שחרורים וקלטו אותנו מיד. מאז אנחנו שם".
"לא דמיינתי שהתינוקת שלנו תחלה בקורונה", אמר האב בכאב, "זה מבעית ומדאיג, בטח כששומעים על ילדים ותינוקות במצב קשה. אני אוהב את נתניהו כראש ממשלה, אבל הטיפול במגפה הוא פשוט כישלון מוחלט. כראש ממשלה הוא לא צריך לעשות חשבון לאף מגזר, פשוט לסגור את הכל הרמטית למשך שבוע - לאפשר יציאה רק לקניית מזון או תרופות. ואני אומר את זה למרות שיש לי עסק".
מלמד היה מעודד אתמול כשאייר "כבר התחילה לאכול יותר טוב ופשוט נראתה יותר טוב". פרופ' אמנון צונג, מנהל חטיבת הילדים בקפלן, הסביר כי "בגל הנוכחי אנחנו רואים עלייה בתחלואה של בני נוער, ילדים ואפילו תינוקות בשנה הראשונה לחייהם. לשמחתנו הרבה מרביתם עוברים את המחלה באופן קל, אך ראינו גם מקרים קשים של ילדים שמגיעים עם חום גבוה, קשיי נשימה וסטורציה נמוכה, והיו אף כאלו שנדרשו לאשפוז בטיפול נמרץ. אחד ההורים מאושפז יחד עם הילד ונדרש לישון לצידו. אנחנו מודעים לעובדה שזה מייצר קושי רב להורים, שממילא מצויים בחשש רב".