בשיתוף המרכז הרפואי שיבא
ללדת אחרת בחדר לידה חכם: כתבתה של תום לבנברג
(צילום: טל שמעוני, ynet וחזי עמרם מיחידת צילום שיבא)

לאנשי הרפואה ברור שמתח וחרדה בחדר הלידה עשויים להוביל ללידה ארוכה ולסיבוכים, אבל איך אפשר להרגיע יולדת שסובלת מכאבים חזקים ולא פעם מרגישה חסרת אונים? במרכז הרפואי שיבא מצאו דרך להכניס את היולדת ל"זון", להוריד את הסטרס ולאפשר לידה יותר רגועה ונינוחה.
"ילדתי בחדר הלידה החכם של שיבא לפני כ-3 חודשים", מספרת נועה הראל הנדין, בלוגרית אימהות "חיים של אמא". "זאת הלידה הרביעית שלי, כל הלידות שלי היו פה אבל רק הלידה האחרונה הייתה בחדר לידה החכם".
"החדר הזה שונה מאוד מחדר לידה רגיל, לפחות מהחוויה האישית שלי", היא משתפת "שנכנסתי לכאן כל החושים שלי נרגעו, לא נכבו פשוט נרגעו ויכולתי להכנס ל"זון" ולהיות בתוך החוויה".
"היולדת בחדר לידה צריכה לדעת קודם כל שהיא בידיים טובות", מחדדת אורנית אלירז, מיילדת בכירה במרכז הרפואי שיבא תל השומר שעובדת כמיילדת כבר 20 שנה. "חשוב שהיא תהיה רגועה ותדע שאנחנו נמצאים איתה, שהצוות תומך ומקבל כל דבר שהיא תעשה וכל רצון בלי שיפוטיות ועם הרבה הכלה".
לצד כל זה חשוב להדגיש כי מדובר בחדרים ללידה רגילה לכל דבר, ובהם ניתן לקבל משככי כאבים לפי בקשת היולדת, במידת הצורך.
אבל לא תמיד הציבו את טובת היולדת במקום הראשון, "אני זוכר את התקופה שבה נשים ילדו בחדר אחד גדול ללא בן זוג או מישהו אחר שילווה אותן", נזכר פרופ' איל סיון, מנהל בית חולים נשים ויולדות שיבא תל השומר על הרגע בו החליט שזה יהיה ייעודו. "בתור סטודנט לרפואה אני הייתי זה שליווה את הנשים בתהליך הלידה. בתקופה הזו החלטתי שזה המקצוע שאני רוצה בו".

הורדת מתח: הדרך ללידה ללא סיבוכים

הצוות הרפואי משתדל לעשות הכל בשביל לידה ללא סיבוכים "כדי שתהליך הלידה יתקדם בצורה פיזיולוגית ותתרחש לידה היולדת צריכה להיות רגועה", מסבירה אורנית "חדר שיש בו אווירה רגועה, אורות עמומים ומוסיקה נעימה מאפשר להגיע ללידה הכי טובה".
"יש מחקרים מאוד ברורים", מוסיף פרופ' סיון "שמראים שהורדת המתח בלידה ואווירה נינוחה מקצרים את משך הלידה, מורידים את רמות הכאב ואת הסיכוי להגיע לניתוח קיסרי. בנוסף, ולא פחות חשוב, יוצרים בונדינג מאוד טוב בין האמא ליילוד".
"החדר החכם שבו ילדה נועה הוא הראשון שפתחנו ובו בחנו את ההשפעה שביצירת אווירה טובה וסביבה תומכת למהלך הלידה. היום אנחנו בתהליך להפוך את כל חדרי הלידה שלנו לחדרים כאלה. בחדרים הללו יהיה אפשר להשתמש בדימיון מודרך, מיינדפולנס והדרכות נשימות ותנוחות להקלה על היולדת. והכל במטרה לתמוך בלידה וליצור אווירה נעימה ונינוחה, כזאת שבסופו של דבר תוביל ללידה בריאה וחוויה מיוחדת לאם וליילוד".
"אם זאת הייתה הלידה הראשונה שלי סביר להניח שהייתי בעניין של עוד עשר לידות לפחות", אומרת בחיוך גדול נועה "אני אחזור לפה בלידות של הכלות שלי".


בשיתוף המרכז הרפואי שיבא
פורסם לראשונה: 11:02, 25.05.21