הווארד פאסט, סופר יהודי אמריקאי, תבע את הביטוי "אחיי גיבורי התהילה", כשקרא כך לרומן ההיסטורי המרתק על חמשת בני חשמונאי שנאבקו בגבורה ביוונים. לזווית יהודית הירואית זו העניק האלוף שמואל גונן (גורודיש) פן ישראלי, בנאום שנשא לאחר מלחמת ששת הימים ושבו ספד לחללי חטיבה 7 של חיל השריון.
ברשותכם, אקח את שלוש המילים המופלאות האלו אל עולמות הרפואה והבריאות, כדי להלל ולשבח את אחיי – הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, הצוותים הפרה־רפואיים, המדענים, החוקרים, עובדי המעבדות וצוותי ההצלה - שניצבים חשופים בצריח בחזית ונלחמים כשנה במגפת הקורונה.
אחיי גיבורי התהילה מצטרפים אל עמיתיהם ברחבי העולם במלחמה עיקשת ונחרצת, כדי לאבחן, לטפל ולהציל את חייהם של מי שחלו בנגיף הקורונה, בנוסף להענקת רפואה טובה ואיכותית לחולים במחלות אחרות. לצידם ישנם "אחיי החורגים", אלה הסבורים שהם "גיבורי התהילה", אך לאמיתו של דבר לא הועילו למערכת הבריאות בישראל אלא השכילו להרע לה ולהפוך אותה לחולה, רזה, מורעבת, ענייה, שורדת, עמוסה ושחוקה.
1 צפייה בגלריה
חולה קורונה מחלקת קורונה צוות רפואי רופאים ציוד מגן ב בית החולים שערי צדק ירושלים
חולה קורונה מחלקת קורונה צוות רפואי רופאים ציוד מגן ב בית החולים שערי צדק ירושלים
נלחמים בנגיף הקורונה
(צילום: AP)
מגפת הקורונה פגשה את הימ"חים של משרד הבריאות ריקים מציוד, או לחילופין - עם ציוד מתכלה וישן שלא ניתן להשתמש בו. האם מדינה למודת פיגועים ופצועים יכולה להרשות לעצמה להזניח באופן כל כך בוטה את מחסני החירום שלה, לאורך שנים?
האם שר הבריאות ומנכ"ל משרדו לא השכילו להטמיע את הידוע: מה שפועל טוב בשגרה יפעל טוב גם בשעת חירום? כיצד ייתכן שהפנדמיה הזו תפסה אותנו מבולבלים ולא ערוכים? כבר בנובמבר 2019, עם הגעתן של הידיעות הראשונות על הנגיף, היה עלינו להכין עבור הצוותים הרפואיים את ציוד המיגון.
היה עלינו כבר אז להציב ולהכשיר צוותים רפואיים מיומנים, ולא רק לרוץ אחוזי טירוף ולקושש מכונות הנשמה מרחבי העולם. זוכרים את הכאוס בביצוע בדיקות לאבחון קורונה אצל קשישים בבתי האבות? זוכרים את המעבדות שנפתחו חלקית וקרסו תחת העומס בגלל חוסר במשאבים ובכוח אדם?
זוכרים את כשל ההסברה המתמשך לכלל האוכלוסייה וגם לאוכלוסיות ייעודיות כמו חרדים וערבים? זוכרים את חוסר הציות של מובילי מערכת הבריאות ומנהיגי המדינה להגבלות שהם בעצמם קבעו? אז נכון, הרפואה בישראל היא מהטובות בעולם - אבל לא בזכות מי שהובילו, הרעיבו והזניחו את מערכת הבריאות, אלא בשל ההון האנושי המצוין, המחויב ללא תנאים תוך כדי הקרבה אישית ומשפחתית.
ההון האנושי בעל ידע רפואי מתאים, שמהווה את עמוד התווך של מערכת הבריאות בישראל. כולנו ניצבים בפתחה של השנה האזרחית החדשה, בעיצומם של חיסונים כנגד הנגיף, בתקווה שבמהלך שנת 2021 נחזור לשגרה המבורכת שהכרנו טרום קורונה. אבל גם בחלוף הקורונה, ראוי שנבין שבריאות ורפואה הן עניין רציני, של חיים ומוות - לא עניין לפוליטיקאים מונחי אינטרסים, לא עניין לשרי בריאות שאינם מבינים בבריאות, לא עניין למנכ"לים שאולי מבינים בטבלאות אקסל ובעקומות שטוחות אך לבטח לא ברפואה ובבריאות תושבי המדינה. "אחיי, גיבוריי גיבורי התהילה, לכם תפילתי העולה ועולה..."