הנה מספר המלצות פרקטיות שאני מתכוון לאמץ ממחר, וממליץ לכל מי שמנסה לקיים אורח חיים שפוי ולהימנע מלהידבק:
א. בחרו מספר מצומצם של אנשים עמם תקיימו מפגשים ממושכים בחלל סגור, ודבקו בהם. רק הם, מעבר לבני הבית. הם ה-׳בועה׳ שלכם ביומיום. בחרו לבועה שלכם רק את מי שבעצמו מתנהל יומיום בזהירות.
ב. הוזמנתם לישיבה של עד חמישה אנשים בחדר סגור, לא מאד גדול ומאוורר? - סרבו/ותרו על המפגש, או העבירו אותו החוצה לאוויר הפתוח.
המאבק בנגיף הקורונה: הסיקור המלא ב-ynet
ג. הוזמנתם לחתונה גדולה, למפגש המוני בחלל סגור, או לאירוע צפוף תחת כיפת השמיים? התנצלו ותוותרו. כך נדבקים, ומדביקים בהמשך בני משפחה בסיכון.
ד. הקפידו להיפגש תדיר עם קרובי המשפחה המבוגרים. סבא וסבתא מתגעגעים וזקוקים לכם. אבל, בשום מקרה אל תיפגשו עמם בבית או בחלל סגור, אלא בחצר או בגינה ציבורית.
שמרו במפגש על מרחק של שני מטרים ומסכות לכולם. כמה שיותר מפגשים - כך ייטב, הם קריטיים לבריאותם הנפשית והגופנית.
ודאו, באותה הזדמנות, שהמבוגרים יוצאים מדי יום להליכה רגלית באוויר הפתוח. לא נדבקים כך בקורונה, ולא כדאי שישארו ספונים בביתם.
ה. הקפידו על מסכות על האף והפה - בכל מפגש בחלל סגור עם אדם שלא שייך ל-׳בועה׳ המצומצמת שלכם. גם אתם - וגם האחרים. גם במקום בו איש ׳לא רואה׳. גם בעבודה. ודאי באתרי התקהלות.
ו. חשים ברע? סבורים שנחשפתם לחולה מאומת? יש ספק? צרו קשר עם קופת החולים ולכו להיבדק. בעת הזו יש בדיקות זמינות בכמות גדולה, ואין סיבה לוותר.
פרופ' רן בליצר, הוא ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית, וראש קבינט המומחים המייעץ לתוכנית 'מגן לישראל'