חסינות העדר התרחקה פרופ' רן בליצר
(צילום: משה מזרחי)
בעוד יומיים (ג') ניתן יהיה ללכת בלי מסכות גם בחללים סגורים, ויש מי שמודאג מכך: אחד מהם הוא פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומי שעומד בראש קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה. "יש הבדל דרמטי בין מה שקורה בארץ לבין מה שקורה בבריטניה, בגלל הזן ההודי, וזה מעלה סימני שאלה", הוא אומר היום (א') לאולפן ynet.
קראו עוד:
"אצלנו יש ירידה דרמטית, יוצאת דופן, בשיעורי התחלואה", אומר פרופ' בליצר. "אנחנו כבר כמה ימים רואים מספר חד ספרתי של מקרים חדשים, ואלה חדשות מצוינות. מצד שני, בבריטניה הייתה בשבועיים-שלושה האחרונים עלייה במספר הנדבקים היומי, מ-2,000 ליותר מ-8,000, וזאת מגמה מפתיעה בהתחשב בכך ששיעור המחוסנים שם במנה אחת דומה לשלנו: כ-60% מהאוכלוסייה. למרות רמת המוגנות הגבוהה יחסית שם, ולמרות המאמצים הגדולים, אנחנו רואים אצלם עלייה בסך כל המקרים וגם במספר האשפוזים".
לשאלה, אם יש חשש שתהיה בארץ התפרצות נוספת של הקורונה, השיב: "זה לא משהו עתידי. יש כל הזמן ייבוא של מקרים ארצה, גם של הזן ההודי, ואנחנו כל הזמן מזהים ומגלים אותם. החשש הוא שכמו בבריטניה, גם בארץ תהיה עלייה במספר ההדבקות המקומיות, בעיקר בצעירים, בעיקר באוכלוסיות שלא מחוסנות, וזה יזלוג לאוכלוסיות המחוסנות.
"האם זה הולך לקרות? ממש לא ברור. לנו יש יתרונות גדולים על בריטניה: אחוז המחוסנים בשתי מנות הרבה יותר גבוה בארץ, ונותנים כאן רק את החיסון של פייזר, שהוא יותר יעיל מהחיסון של אסטרהזניקה שניתן בבריטניה, ולכן יש סיכוי לא רע שלא נראה אצלנו את התופעות שרואים בבריטניה. עם זאת, הסיכוי הזה קיים".
1 צפייה בגלריה
בקרוב המראה הזה ייעלם: עוטים מסכות במהלך נסיעה באוטובוס, יוני 2021
בקרוב המראה הזה ייעלם: עוטים מסכות במהלך נסיעה באוטובוס, יוני 2021
בקרוב המראה הזה ייעלם: עוטים מסכות במהלך נסיעה באוטובוס, יוני 2021
(צילום: אורן רייס)
לדעת פרופ' בליצר, ישראל חייבת לנקוט את צעדי הבטיחות שננקטים מאז פרוץ המגפה, למרות הירידה הדרמטית בתחלואה. "צריך להמשיך לבדוק את כל מי שנכנס לארץ ולרצף כל אחד מהזנים שמתגלים", הוא אומר. "חייבים להמשיך לנהל בקרה קפדנית בנתב"ג: גם בדיקות בכניסה, גם חובת בידוד. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להגיד שלמדינת ישראל יש הגנה מלאה ומוחלטת, ולא יכול להיות שתהיה בה התפשטות נוספת. אנחנו יודעים שהזן ההודי מידבק פי 1.5 יותר מהזן שהיה אצלנו עד היום, כך שייתכן שחסינות העדר נחלשת מולו".
"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להגיד שלמדינת ישראל יש הגנה מלאה ומוחלטת, ולא יכול להיות שתהיה כאן התפשטות נוספת. אנחנו יודעים שהזן ההודי מידבק פי 1.5 יותר מהזן שהיה אצלנו עד היום, כך שייתכן שחסינות העדר נחלשת מולו"
ולמרות הכול, הוא לא חושב שצריך לבטל את ההחלטה על הסרת המסכות בחללים סגורים. "אני חושב שאין סיבה כרגע לשנות את התוכניות, אבל צריך להיערך לאפשרות שאחרי שנבצע את הצעד הזה, נגלה עלייה בתחלואה", אומר פרופ' בליצר. "צריך להיות ערוכים לאפשרות הזאת ולצעדים שנצטרך לנקוט אם זה יקרה. גם הבריטים חשבו שהם אחרי הקורונה, והתברר להם שלא. גם אצלנו הדבר הזה יכול לקרות, ולכן אנחנו צריכים להמשיך עם ההקפדה בנתב"ג, להמשיך לוודא שהבידודים אכן יעילים, ולהישאר כל הזמן עם אצבע על הדופק".