בשיתוף אלטמן
כבר שנה שנגיף הקורונה מטלטל וחובט בנו ללא רחם. עכשיו, עם כניסת החיסונים לחיינו, נדמה שאפשר לראות אלומת אור בקצה מנהרת אי הוודאות. אלא שעד שהאור יגרש את החשכה אנחנו צריכים לשמור על עצמנו. ולארסנל שכולנו כבר יודעים עליו, כמו היגיינה, ריחוק חברתי ומסכות (במקומות סגורים) מצטרף לאחרונה נשק חדש: אומגה 3.
במחקר ראשוני שפורסם במגזין מדעי, הציגו חוקרים ראיות לכך שרמות אומגה 3 גבוהות עשויות להפחית את הסיכון למוות כתוצאה מקורונה.
חוקרים ממכון המחקר לחומצה שומנית (FARI) ומהמרכז הרפואי סידרס-סיני בלוס אנג'לס ובמחוז אורנג', קליפורניה, אספו דגימות דם של 100 חולים מאושפזים עם קורונה. לאחר ניתוח הממצאים, הדגישו החוקרים כי מחקר ראשוני זה, יחד עם מספר רב של עדויות בנוגע להשפעות האנטי-דלקתיות של חומצות אומגה 3 ( מסוג EPA ו- DHA) מצביע על כך כי רמות גבוהות עשויות לשכך את מה שמכונה סערת ציטוקינים. זו למעשה תגובה דלקתית מוגזמת שמתרחשת בעטיו של הנגיף. הפחתת סערת הציטוקינים עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לנזקים שהנגיף מחולל בגוף.
1 צפייה בגלריה
ויטמינים
ויטמינים
היתרונות הבריאים של אומגה 3
(צילום: shutterstock)

אומגה 3 חיונית לבריאות הלב

מחקר נוסף (מטא אנליזה) שפורסם לאחרונה חוזר ומדגיש את חשיבותן של חומצות אומגה 3 לבריאות הלב וכלי הדם. במחקר, שפורסם באתר Mayo Clinic , חוזרים החוקרים ומדגישים כי למרות התקדמות משמעותית במניעת מחלות לב וכלי דם (CVD), הן עדיין נחשבות כגורם התמותה המוביל בארצות הברית וברוב העולם. לדברי החוקרים "שימוש ונטילה של אומגה 3 ובמיוחד של EPA ו-DHA צריכים לשמש כאסטרטגיית שמירה על אורח חיים ובעיקר – למניעת מחלות לב וכלי דם".
כבר שנים ידוע כי חומצות שומן אומגה 3 מפחיתות דלקת בעורקים. לכן, צריכה של אומגה 3 יכולה להפחית את הסיכון להתקף לב. כמו כן, חומצות אומגה 3 נחשבות כחומר נוגד קרישה ולכן נטילתן יכולה לשפר את זרימת הדם. קיימות גם ראיות כי הן יכולות לסייע להסדיר את קצב הלב. כיום, בהתאם להמלצותיהם של ארגוני בריאות ברחבי העולם רופאים רושמים תוספי אומגה 3 אמצעי למניעת התקפי לב חוזרים. במחקר החדש של Mayo Clinic קובעים החוקרים ההשפעה המגינה עולה ככל שעולה המינון של תוספי אומגה 3.

מהי אומגה 3?

ההתעניינות באומגה 3 החלה בשנות ה-70 המוקדמות כאשר צוות חוקרים שנשלח לגרינלנד גילה ששיעור התמותה של האסקימוסים ממחלות לב וכלי דם נמוך במיוחד, בזכות צריכה רבה של דגי ים, בהשוואה לאוכלוסיות דומות אחרות. בעקבות הגילוי המרעיש החלו חוקרים מכל העולם להתעניין בחומצות שומן אלו ופורסמו אלפי מחקרים בנושא. כיום יודעים בוודאות שחומצות שומן מסוג אומגה 3 מסייעות לפעילות אנטי דלקתית, להרחבת כל דם, למניעת הפרעות קצב, למניעת קרישיות יתר ועוד.
אומגה 3 הן חומצות שומן חיוניות שהגוף שלנו לא יודע לייצר בעצמו, על כן יש לצרוך מהן במזון. ככל שחולפות השנים מתרבים המחקרים שמבשרים את יתרונן של חומצות השומן מסוג אומגה 3 לבריאות, אך יחד עם זאת מתברר כי לא כל חומצות השומן מקבוצת אומגה 3 חשובות באותה מידה. וגם כי חלקן מצויות בתזונה בשפע, ואחרות פחות.

שלושת הסוגים של אומגה 3:

α-linolenic acid – ALA
Eicosapentaenoic acid – EPA
Docosahexaenoic acid – DHA
אומגה 3 נמצאת במזונות צמחיים דוגמת אגוזי מלך, זרעי פשתן ושמן קנולה והיא מהווה אבן בניין ליצירת DHA. מאחר שהגוף האנושי אינו מסוגל לייצר ALA הוא חייב לקבל אותה מהתזונה. בנוסף, משום שתהליך יצירת EPA ו-DHA אינו יעיל מספיק חשוב לצרוך באופן ישיר גם את 2 חומצות השומן האחרות בתזונה דרך צריכת דגים.
אורח החיים המודרני הכולל אכילת מזון מעובד ודיאטות שונות גורמים לעיתים למחסור ברכיבים תזונתיים רבים. הגוף לא יכול להתפתח ולתפקד ללא רכיבי התזונה החיוניים, לכן רבים משלימים את החוסר התזונתי באמצעות נטילה של תוספי תזונה כדי להעלאות את סך הצריכה היומית.

כיצד אומגה 3 תורמת לבריאות שלנו?

המחקרים המדעיים הרבים שנערכו מצביעים על כך שצריכה סדירה של אומגה 3 תורמת למגוון מצבי בריאות, בהם:
  • התפתחות המוח בילדים - מחקרים רבים הראו שתוספי תזונה המכילים אומגה 3 מסייעים בשיפור ההתנהגות והלמידה של ילדים עם ADHD ולקויות למידה.
  • שיפור הזיכרון - במחקרים נמצא כי תזונה עשירה באומגה 3 יכולה להגדיל את הנפח המוח באזור האחראי לזיכרון, ואף להקטין את הסיכון לדמנציה ולאלצהיימר, בזכות הפחתת משקעים (פלאק) במוח.
  • שיפור הראייה - ניסויים שבוצעו על עכברים באוניברסיטת הרווארד הראו כי עכברים שאכלו תזונה עשירה באומגה 3 סבלו פחות מדימום של הרשתית – אחד הגורמים העיקריים לניוון מוקולרי, מחלת עיניים שהיא הגורם המוביל לעיוורון בקרב קשישים. כמו כן, תזונה עשירה באומגה 3 או נטילה של תוספי תזונה עשויה להגן גם מפני תסמונת העין היבשה. על רקע ממצאים אלה ישנם כיום תוספי תזונה ייעודיים
  • הקלה על הנוקשות במפרקים - התכונות האנטי-דלקתיות של אומגה 3 הוכחו כמסייעות למי שסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis, RA), הגורמת כאבים ונפיחות במפרקים.
  • בריאות בהריון - ההמלצות התזונתיות לנשים הרות משתנות ללא הרף, אך מגוון תוספי התזונה המכילים שמני דגים נמצא בעלייה מתמדת. על פי מחקרים שונים צריכת אומגה 3 בהריון יכולה להפחית תסמיני דיכאון אצל האם, להשפיע על התפתחות מוח העובר ועל היכולות הלימודיות והקוגניטיביות לאחר הלידה ולהקטין את הסיכון להפלה. בשנים האחרונות חומצות שומן אומגה 3 מוספות גם לתחליפי מזון לתינוקות.
בשיתוף אלטמן