בשיתוף אסטרהזניקה
"הטיפולים היו קשים והתגובה של המשפחה הייתה לא פשוטה, אבל ידעתי שאם אני רוצה לחיות עליי לעשות את כל המאמצים להחלים", כך מתאר אמיל זרביב (67) ממושב ברק בצפון הארץ את השנתיים האחרונות במהלך המלחמה שלו בסרטן הריאה.
"לפני כשנתיים התחלתי לסבול מכאבים ביד שמאל", נזכר זרביב, "לא ייחסתי חשיבות מיוחדת לכאבים האלו", הוא מודה ומוסיף: "חשבתי שאולי עשיתי תנועה לא נכונה שגרמה לשריר להיתפס והכאב יחלוף תוך מספר ימים". אולם הכאב לא שכח ואף הלך והחמיר עד שלא הייתה לאמיל ברירה והוא החליט לפנות לרופא המשפחה על מנת לנסות להבין את מקור הכאב. "אני לא אדם שנוהג ללכת לרופא על כל דבר, ובטח ובטח שלא ליטול כדורים באופן תדיר, אבל הכאב היה בלתי נסבל והאמת שהתחלתי לחשוש", מספר זרביב. הרופא בדק את אמיל והחליט לתת לו מרשם למשככי כאבים. "הרופא המליץ לי לקחת את הכדורים פעמיים ביום ואם הכאב לא עובר תוך מספר שבועות לחזור אליו לבדיקה נוספת", הוא נזכר.
1 צפייה בגלריה
אמיל
אמיל
אמיל זרביב. "גילוי המחלה היה הלם בשבילי"
(צילום: באדיבות המצולם)
אמיל החל ליטול את הכדורים, אולם הכאבים רק הלכו והחמירו. "חזרתי שוב לרופא וביקשתי לערוך בדיקה מקיפה", מסביר זרביב, "אמרתי לו שהכאבים האלה לא ברורים ומעולם לא הרגשתי כאבים מוזרים כאלו. ביקשתי שישתמש בכל המשאבים העומדים לרשותו על מנת לעשות את הבדיקה המקיפה ביותר על מנת שאדע ממה אני סובל".
רופא המשפחה הפנה את אמיל למספר רב של בדיקות ובינן גם צילום חזה. "נאמר לי שצילום חזה הוא נוהל די שיגרתי ברפואת חירום לברר לעומק תלונות של מטופל, אז לא ייחסתי חשיבות גדולה מדי לבדיקה ולא חשבתי שהיא זו שתשפוך אור על הבעיה הרפואית שגורמת לי לכאבים ביד", מספר אמיל.
אולם כשהגיעו תוצאות הבדיקה זרביב הוכה בתדהמה. "כשהרופא בישר לי שבצילום נמצא גוש חשוד בריאה הייתי בהלם", נזכר אמיל, "באותם ימים לא ידעתי בוודאות שמדובר בגידול סרטני, אבל עקב הכאבים הבלתי פוסקים והממצא החשוד, הייתה לי תחושת בטן שלרופאים לא יהיו בשורות טובות עבורי". הרופא הפנה את אמיל לבדיקות נוספות על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת יותר על מצבו הרפואי. "נשלחתי לבדיקות סי-טי ופט-סי טי שבאמצעותן ניתן לדעת אם המחלה מפושטת באיברים אחרים בגוף, ואם כן עד כמה", נזכר זרביב.
כשהגיעו תוצאות הבדיקות, התברר שהחשש של אמיל היה מוצדק והוא אובחן עם סרטן ריאה בשלב 3 "הבשורה לא הייתה קלה לעיכול, אבל כבר לאחר הצילום התחלתי להבין שזו ככל הנראה תהיה האבחנה", הוא מספר. זרביב החליט לקבל חוות דעת רפואית נוספת לפני תחילת הטיפול ופנה לד"ר עבד אגבאריה מנהל המכון האונקולוגית בבית החולים בני ציון בחיפה. "בשלב הזה עדיין לא שיתפתי אף אחד, גם לא את המשפחה שלי", מודה אמיל, "בדיעבד אני יודע שזו הייתה טעות, לא ידעתי עד כמה הם יכולים לעזור לי ועד כמה אני צריך אותם".
חוות הדעת שקיבל אמיל הייתה דומה לחוות הדעת הרפואית הקודמת. "כששיתפתי את אחד מחבריי שמתמודד גם עם מחלת הסרטן, הוא המליץ לי לפנות לרופא שמטפל בו. היה לי חשוב לשמוע עוד רופא על מנת להיות בטוח שהטיפול שאני עומד לקבל הוא הנכון והמדויק ביותר עבורי", אומר זרביב. לאמיל הומלץ להתחיל באופן מיידי בפרוטוקול טיפולי משולב המקובל בשלב הזה של המחלה בשנתיים האחרונות.
"כשחזרתי מהרופא עם תכנית הטיפול, החלטתי לספר על דבר המחלה לבני משפחתי", נזכר אמיל. "זה לא היה פשוט עבורם, היה להם קשה לקבל את זה, וכל אחד מהם הגיב בצורה אחרת. דקות ספורות לאחר תחילת השיחה, הבנתי שטעיתי שלא שיתפתי אותם מוקדם יותר. בני המשפחה שלי עטפו אותי, ועזרו לי לעמוד על הרגליים. הם שותפים שלי לכל דבר בחיים וגם למסע הזה".
כשאמיל החל בטיפולים, הוא חווה משבר לא פשוט. "הטיפול היה קשה מאוד אפילו עוד יותר ממה שדמיינתי, תופעות הלוואי שלו לא פשוטות והחוויה עצמה הייתה מאוד מורכבת", הוא מספר "אבל לאורך כל הדרך, ידעתי שעליי לעבור את זה אם אני רוצה להמשיך לחיות, למעני ולמען המשפחה שלי".
במהלך הטיפולים שעבר, אמיל ביצע בדיקות מעקב תקופתיות אחת לחודשיים-שלושה, במטרה לבחון האם הטיפול אפקטיבי בהתמודדות עם הגידול הסרטני. "בהתחלה היה נראה שהטיפול עובד ולאט לאט הפחתנו את המינון ואת אינטנסיביות הטיפולים", נזכר אמיל, "זה עודד אותי ועורר בי תקווה גדולה".
לפני כחצי שנה, במהלך בדיקת מעקב שגרתית התגלה ממצא חריג בראש ועלה החשד שמדובר בגרורה של הגידול. "הבנתי שאין ברירה ושעליי לחזור לטיפולים", הוא מספר "הפעם הוצע לי גם טיפול בטיפול שמיועד לחולים בשלב 4 של המחלה. אמיל התחיל את הטיפול למרות הקשיים. "יש ימים טובים יותר ויש ימים טובים פחות", מספר אמיל, "הכימותרפיה זה ממש כמו עונש עבורי, אני ממש שמח שאני יכול לקבל טיפול נוסף. כמו בכל מחלה קשה יש ימים לא פשוטים, עם המון עצב ולפעמים כעס ואמוציות. אבל בסך הכל אני אסיר תודה לרופאים שמטפלים בי ולמשפחה שדואגת לי ומטפלת בי".
  • כיום ישנן דרכי התמודדות שיכולים לסייע במקרים של סרטן ריאה בשלב 3 ולהביא לעצירת המחלה, ובמקרים מסוימים אף לריפוי. מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל על אפשרויות הטיפול הקיימות.
בשיתוף אסטרהזניקה