צרה נוספת למערכת הבריאות: על רקע טענות ל"מסמוס" פרסום מסקנות הביניים של הוועדה שמונתה לבחון את האפשרות לקיצור תורנויות המתמחים בבתי החולים, מאיימים כעת המתמחים לחדש את מאבקם.
2 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים. ביה"ח תל השומר
מחאת המתמחים. ביה"ח תל השומר
מתמחים בביה"ח תל השומר. מאיימיים לחדש את המאבק
(צילום: דנה קופל)
מאבק המתמחים האחרון, שנסב על שאלת התורנויות בנות 26 השעות שלהם, נערך בחודש מאי השנה, עם דעיכת הגל הראשון של הקורונה בישראל. במהלך המחאה נערכו עשרות הפגנות בבתי חולים ברחבי הארץ והפגנה בהשתתפות כ־2,500 מתמחים בכיכר רבין בתל־אביב.
בעקבות המחאה הוקמה ב־26 במאי ועדה של ההסתדרות הרפואית בישראל, שמטרתה הייתה בחינת קיצור התורנויות בבתי החולים. מסקנות הביניים שלה היו אמורות להיות מוגשות "עד שלושה חודשים ממסירת כתב המינוי, ומסקנה סופית עד שישה חודשים", אלא שעד כה לא פורסמו מסקנות הביניים.
2 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
מחאת המתמחים מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
מחאת המתמחים מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
פרופ' רן טור כספא, המשמש כיו"ר הוועדה בשיתוף פרופ' יוסף קלאוזנר, הכחיש שיש יד מכוונת בעיכוב פרסום המסקנות וטען שהדבר נובע, בין היתר, מהעיסוק הרב במשבר הקורונה. המתמחים מתקשים להאמין.
"המטרה של הקמת הוועדה הייתה להשתיק את המחאה וכמו שטענו אז, התחזיות שלנו התגשמו", אמרה ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם" שהוביל את המחאה. "לנו לא היה ספק שנגיע לכך, ולכן הכנו תוכנית מגירה מתוך הבנה שהוועדה הזו לא תשתיק אותנו כי לא רק שלא השגנו כלום, אלא שהמצב הלך והחמיר. מתמחים עושים היום הרבה יותר תורנויות ממה שעשו בעבר ואחוז הפניות למיון בימים האחרונים עלה באופן דרסטי.
"הפעם המחאה תהיה הרבה פחות מנומסת ממה שהייתה קודם, כי הגיעו מים עד נפש. אם לא נקבל מענה מיידי לעניין קיצור התורנויות המתמחים לא יגיעו לעבודה. אנחנו נערכים לחידוש המחאה בקרוב, והיא תהיה הפעם הרבה יותר קשה ואסרטיבית ממה שהייתה עד עכשיו".
מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: "שעות עבודתם של הרופאים הוא נושא המעסיק אותנו זה זמן רב, וחשיבותו קיבלה משנה תוקף נוכח עומסי העבודה ההולכים וגדלים עקב התחלואה הגואה בשל נגיף הקורונה. בימים אלה צפוי יו"ר ועדות המשנה לעדכן את יו"ר הוועדה העליונה בדבר מסקנות הביניים של עבודתן. אנו צופים כי בתום השנה האזרחית, כשישה חודשים ממועד תחילת פעילות הוועדה, יימסר ליו"ר הר"י דוח הוועדה ובו מסקנותיה והמלצותיה".