(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

"מקווה שבסוף פברואר לא יהיו התפרצויות בקרב קשישים בבתי אבות": כך אומר הבוקר (ב') מנהל התוכנית "מגן אבות ואמהות", פרופ' נמרוד מימון. זאת בעקבות הכרזת משרד הבריאות על תחילת מבצע חיסוני הקורונה לאוכלוסיות בסיכון כבר בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
"בתי האבות נפגעו בצורה הקשה ביותר בכל המדינות המערביות"
(צילום: רויטרס)
"אנחנו מדברים על אירוע שישנה את תמונת המגפה מן הקצה אל הקצה", אומר פרופ' מימון באולפן ynet. "החיסונים שהגיעו כבר לישראל ויכנסו לבתי האבות בעדיפות ראשונה, יחד עם בתי החולים, הולכים לשנות את פני המגפה. בתי האבות הם האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במהלך הגל הראשון, בכל המדינות המערביות.
"בבתי האבות הסיעודיים שוכבים האנשים שהפגיעה בהם היא הפגיעה הקשה ביותר של מחלת הקורונה, ולכן חשוב להגיע עם החיסונים לכל אחד מאותם האנשים שנמצאים שם וגם לכל אחד מהעובדים שעובדים יחד עם הקשישים".
בדבריו, מסביר פרופ' מימון שלמרות המבצע המסובך, בכוונת תוכנית "מגן אבות ואמהות" להגיע לכל אחד מן הקשישים שזקוקים לחיסון. "אנחנו מדברים על אוכלוסייה גריטארית סיעודית שרבים מהם מרותקים למיטה. אנחנו נגיע לכל אחד מהם עם החיסון למיטתו בבית האבות. מדובר במבצע לוגיסטי מאוד מורכב, עם 1,400 מוסדות ברחבי ישראל, 60 אלף עובדים ו-100 אלף דיירים.
"המבצע הלוגיסטי הזה צריך להיות מתוכנן היטב משום שהחיסונים מגיעים קבוצות של 1,000 חיסונים בכל פעם, ולכן כשהם מגיעים לכל אחד מהמוסדות אנחנו צריכים לדעת מי רוצה להתחסן. זאת במקביל לתכנון המבצע הלוגיסטי המורכב - החיסונים נמצאים בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות ולכן הכל צריך להיות מתוכנן ומדויק".
2 צפייה בגלריה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת ה-90: הראשונה להתחסן בבריטניה
(צילום: רויטרס)

"בוטח בחיסון - אימא שלי בת ה-83 תקבל אותו"

"אנחנו לא יכולים להכריח אנשים להתחסן, אבל אנחנו בהחלט ממליצים על החיסון. אנחנו בטוחים שהחיסון ישנה את החיים של כולנו, אנחנו בוטחים בחיסון מבחינת הבטיחות שלו, הטכנולוגיה בה הוא נבנה היא מדהימה. את ההסכמה להתחסן אנחנו נקבל מהקשישים, ואם הם לא יכולים לתת הסכמתם בגלל מצבם - נקבלה מבני המשפחות והאפוטרופוסים. כל פרוצדורה דורשת הסכמה כזאת, וגם כאן אנחנו נבקש את ההסכמה הזו.
"אני הולך לחסן את אימא שלי בת 83 שגרה איתי בבית, היא תקבל את החיסון. עד כדי כך אני בוטח בחיסון. וגם כל המחלקה והצוות שלי ובטח שאני גם, נתחסן בקו הראשון של החיסונים. זה הדבר הכי פשוט, הכי נכון והכי אמיתי. כפרופ' לרפואה אני מכיר איך החיסון נבנה, אני מכיר את התוצאות הקליניות שלו ואני יודע שמבחינת בטיחות לא היו תופעות לוואי מעבר למה שגורם חיסון שפעת בכל שנה, ולכן אני יודע שהחיסון הזה יעשה הבדל ענק בחיים של כולנו, ובטח בחיים של אותם זקנים שנפגשעו הכי הרבה מהמגפה.
מסתמן שמבצע החיסונים יתחיל כבר בשבוע הבא, אך לדבריו של פרופ' מימון - אין זמן לבזבז. "החיסון צריך לקרות כמה שיותר מהר. מבחינתי מחר מחרתיים. כמה שיותר מהר נצא למבצע הזה ונסיים אותו. אני לא מומחה בלוגיסטיקה של מבצעים מהסוג הזה, מדובר בלוגיסטיקה מאוד מורכבת, אבל אני רוצה לקוות שכבר בסוף פברואר לא יהיו התפרצויות בקרב קשישים בבתי אבות.
"עם זאת, זה מאוד תלוי בהסכמה של הזקנים עצמם, של האפוטרופוסים, של בני המשפחות ושל העובדים עצמם להתחסן. אנחנו לא יכולים לחסן מישהו שלא רוצה להתחסן ולכן מאוד חשוב להגיע להסכמות והבנות. אני רואה את זה כאחריות לאומית של כולנו, כולנו באותה סירה. אנחנו רוצים את החיים שלנו בחזרה והחיסון הזה יעשה את ההבדל".
לגבי קשישים שאינם דרים בבתי אבות אומר פרופ' מימון: "כמות החיסונים תספיק לכולם - גם לקשישים שנמצאים בקהילה. הם אנשים עצמאיים שיתחסנו בקופות החולים במתחמים יעודיים. חשוב שגם הם יבינו שהחיסון הוא בטוח וכולם להגיע להתחסן ברגע שינתן האות. לא לחכות".